North Shore Polar?

Är det någon som har någon erfarenhet av kajaken North Shore Polar? Min fru är intresserad av denna modell, men har bara sett den på bild.

Peter
 
Polar är livlig

North Shore Polar är en systerkajak till Buccaneer (som jag paddlar själv). Tillverkas i England med hög kvalitet. Den är 5 m lång och 55 cm bred och är en mycket livlig och lättmanövrerad havskajak om man uppskattar de egenskaperna, bra vid t ex surf, rockhopping. Polar svänger på en femöring om den kantställs. Skrovkonstruktionen är sk "hard chine", dvs skarpa slag i skrovet med ganska mycket "rocker", dvs bananformad, uppsvängd, köllinje, vilket bidrager till manövrerbarheten och ger samtidigt ett lite kantigt utseende. Kajaken är stabil och har mycket god slutstyvhet, "sätter sig" på sidan om man kantställer den. Samtidigt är kajaken hyfsat kursstabil och reagerar bra på skädda inställningen. Packar ganska mycket trots sina ringa mått. Jag är 183 cm och smal och kan precis klämma ner mig i sittbrunnen, men sitter då tight (lite för tight för att det ska vara bekvämt i längden). Kanske av denna anledning som många kvinnor väljer Polar. Den passar helt enkelt lite mindre personer. Lågt fördäck så man kan paddla med låg paddelföring om man gillar det. Har tre skott, med "fikalucka" åtkommlig från sittbrunnen (vanebildande), med hårda vattentäta luckor som spänns med remmar vilket fungerar utmärkt. Se mer info på hos generalagenten Kayak Support http://www.kayak.se

Paddla lugnt!
Hans
 
Låg

Min sambo provpaddlade Polaren för ett par år sen när hon var sugen på ny kajak. Hon tyckte dock den var lite för låg i i sittbrunnen för att kunna sitta bekvämt. Så för hennes del blev det storasyster Buccaneer istället, som hon är mycket nöjd med. Sen bar det sig inte bättre än att jag också köpte mig en Buccaneer och även jag är helnöjd.
Vill ni provpaddla Buccaneer så vet ni ju var vi håller hus

Mvh Erik
 
Tack för tipsen!

Hej!
Var det era Buccaneer-kajaker vi beundrade förra året? Jag skulle faktiskt väldigt gärna vilja ha en egen kajak. Det är bara så svårt att bestämma sig. Försöker hyra lite olika varianter för att testa ordentligt. Det sägs förresten att tjejer har mindre problem än killar med stabiliteten. Vi har så att säga lägre tyngdpunkt.

Jag uppskattar följande egenskaper mycket: stora packluckor, kursstabilitet, låg vikt, stöd för höfterna, stor sittbrunn.

Har Polaren det?

Fru Ask
 
Inte stor sittbrunn

Polaren motsvarar det du efterfrågar, stora luckor etc men man väljer inte Polar för att man vill ha en uttalat kursstabil kajak. Alla North Shore kajaker är lättsvängda till karaktären och det finns för och nackdelar med det beroende på vad paddlaren själv föredrar och kan jämföra med helt enkelt. Sittbrunnens öppning är mellanstor med lårsstöd vilket gör att de flesta inte kan sätta sig på sitsen först och sedan stoppa in benen som i kajaker med lite större eller riktigt stora sittbrunnsöppningar ( t ex VKV). I Polar sätter man sig på akterdäck och sticker in benen först. Det hela är en vanesak, men handlar också om hur mycket "kontakt" med kajaken man föredrar att ha när man väl paddlar. Sittbrunnar/sittställning anpassar man efterhand efter tycke och smak så att man sitter riktigt skönt. Lite mer höftstöd i sitsen, lite "skumgummi" vid knäna osv.

Lycka till!
Hans
 
Hej!
Jag paddlar en Polar, och älskar den! De egenskaper som beskrivits tidigare tycker jag stämmer bra. Den har som sagt liten sittbrunn, vilket jag uppskattar. Att ta sig i och ur lär man sig fort.

Vad jag fastnade för bla. var att jag satt så bra i den. Jag är 1,73 lång. Du har bra kontakt med kajaken, och den har "vingar" i sittbrunnssargen som ger gott stöd.

Den är lättpaddlad, lättmanövrerad, uppför sig väl i sjö, går att packa med det man behöver för längre turer. I och med att man har god kontakt med kajaken kommer det heller inga överaskningar, utan man känner hela tiden hur kajaken rör sig.

Gillar man att surfa så är den kul, kan vara lite jobbig i hård motvind och motsjö, då den stampar lite.

Prova den, jag tror du kommer att gilla den!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Trikåmannen North Shore Polar Paddling allmänt 5
friluftaren North Shore Polar Paddling allmänt 4
jensskogås ProXplore K1 GF och North Shore Aspect RM - tips? Paddling allmänt 0
calypso63 TAHE -North shore kayaks Paddling allmänt 15
North shore K1 North Shore Mot en K2 Paddling allmänt 0
North shore North shore Atlantic Paddling allmänt 9
Valgrinden North Shore Paddling allmänt 6
obre North shore Buccaneer Paddling allmänt 4
kajakmicke Hyra North Shore?!? Paddling allmänt 4
kajakmicke Nackdelar med North Shore Calypso Atlantic? Paddling allmänt 4
andersb Nån här som har erfarenhet av North Shore Atlantic? Paddling allmänt 0
Tompa Foster Rowe eller North Shore? Paddling allmänt 2
North shore kajker prisvärda? Paddling allmänt 4
Linnaeus Is it possible to go canoing on this little creek (north of Östervallskog, Värmland)? Paddling allmänt 1
macsailor North Sea - SeaBird Design Paddling allmänt 21
jarbring Seabird North sea Paddling allmänt 6
misc100 Aquilo (North Sea Adventure) Paddling allmänt 4
ANNA78 tips om kajaken "north sea adventure 1020"? Paddling allmänt 2
North Shores hemsida? Paddling allmänt 2
anteåhej Barracuda vs Off Shore? Paddling allmänt 2
fms504 Begagnad off shore Paddling allmänt 19
BKC Barlast i Seagull Off Shore Paddling allmänt 4
Fischer Kapell till VKV Off-Shore/Elite samt vinterhandskar Paddling allmänt 11
ulf juhlin Vilka är VKV off shore´s konkurrenter?! Paddling allmänt 36
VKV Off-Shore. Paddling allmänt 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.