North Shore Polar

Funderar på att köpa en North Shore Polar. Den är otroligt lättmanövrerad kajak, går lätt att kantställa och slutstabiliteten känner man tydligt tack vare dom skarpa slagen. Någon här med erfarenheter, synpunkter om den kajaken? Bra köp? Ni som har köpt är ni nöjda?
 
Har sedan många år paddlat en Buccaneer som numera marknadsförs under namnet Polar HV, den är 530 lång. Förr var Polar en kortare, 500 cm, variant av Buccaneer men nu är den tydligen 510 så jag är lite osäker på vilken du provat. Tror dock att egenskaperna inte skiljer nämnvärt.

Jag är mycket nöjd, som du skriver så är den väldigt lättmanövrerad samtidigt som den är kursstabil. Känslig på skäddainställningen men inget som jag retat mig på. Sväljer en hel del packning under luckorna i glasfiber som tyvärr numer är av gummi. Hög finish, blänker fortfarande efter 10 år. Bra i surf, men jag är irriterad på är att den stampar en del i motsjö och att den kunde vara lite lättare (26 kg) när den ska upp på biltaket.

Ett alternativ är North Shore Atlantic, min fru har en sådan. Nästan lika lättmanövrerad men inte lika känslig på skäddainställningen, ofta behöver den inte ens användas. Går bra i både med- och motsjö. Sväljer lite mindre packning men fullt tillräckligt för en vecka.
/Lasse Å
 
Tack för era svar. Jo känner till Buccaneer. Polar är ju lillasyster till Buccaneer. Passar mig bättre eftersom jag inte är så lång och den har även en lite mindre sittbrunn vilket jag klart föredrar ju tightare desto mera kontroll över kajaken. Det blev så att jag köpte den, företagets sista ex så det blev nästan lite bråttom och det vill man ju inte när man köper sin första kajak, men vad skulle jag göra tänkte jag, någon annan kunde ju "knipa den" och nästa år skulle den gå upp i pris ganska mycket också. Så jag är nöjd och tror jag kommer bli ännu nöjdare när jag lär känna den mera ordentligt. Det finns ju stort sammantaget lastutrymme i Polar vilket är trevligt veckoturerna som inväntas nästa sommar...
 
Tack för era svar. Jo känner till Buccaneer. Polar är ju lillasyster till Buccaneer. Passar mig bättre eftersom jag inte är så lång och den har även en lite mindre sittbrunn vilket jag klart föredrar ju tightare desto mera kontroll över kajaken. Det blev så att jag köpte den, företagets sista ex så det blev nästan lite bråttom och det vill man ju inte när man köper sin första kajak, men vad skulle jag göra tänkte jag, någon annan kunde ju "knipa den" och nästa år skulle den gå upp i pris ganska mycket också. Så jag är nöjd och tror jag kommer bli ännu nöjdare när jag lär känna den mera ordentligt. Det finns ju stort sammantaget lastutrymme i Polar vilket är trevligt veckoturerna som inväntas nästa sommar...

Grattis till din nya kajak :) Jag tror att du kommer att bli helnöjd. Jag har själv en NorthShore Atlantic som jag är väldigt nöjd med. Nu är ju jag lite part i målet eftersom jag hjälper Patrik på SöderKajak med lite av varje.

Numera är det SöderKajak som är generalagent för NorthShore i Sverige, så man kan med fördel vända sig till Patrik om man har frågor ang. NorthShore.
Lycka till!
Mvh. Peter Hillergård/
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Trikåmannen North Shore Polar Paddling allmänt 5
Pask North Shore Polar? Paddling allmänt 5
jensskogås ProXplore K1 GF och North Shore Aspect RM - tips? Paddling allmänt 0
calypso63 TAHE -North shore kayaks Paddling allmänt 15
North shore K1 North Shore Mot en K2 Paddling allmänt 0
North shore North shore Atlantic Paddling allmänt 9
Valgrinden North Shore Paddling allmänt 6
obre North shore Buccaneer Paddling allmänt 4
kajakmicke Hyra North Shore?!? Paddling allmänt 4
kajakmicke Nackdelar med North Shore Calypso Atlantic? Paddling allmänt 4
andersb Nån här som har erfarenhet av North Shore Atlantic? Paddling allmänt 0
Tompa Foster Rowe eller North Shore? Paddling allmänt 2
North shore kajker prisvärda? Paddling allmänt 4
Linnaeus Is it possible to go canoing on this little creek (north of Östervallskog, Värmland)? Paddling allmänt 1
macsailor North Sea - SeaBird Design Paddling allmänt 21
jarbring Seabird North sea Paddling allmänt 6
misc100 Aquilo (North Sea Adventure) Paddling allmänt 4
ANNA78 tips om kajaken "north sea adventure 1020"? Paddling allmänt 2
North Shores hemsida? Paddling allmänt 2
anteåhej Barracuda vs Off Shore? Paddling allmänt 2
fms504 Begagnad off shore Paddling allmänt 19
BKC Barlast i Seagull Off Shore Paddling allmänt 4
Fischer Kapell till VKV Off-Shore/Elite samt vinterhandskar Paddling allmänt 11
ulf juhlin Vilka är VKV off shore´s konkurrenter?! Paddling allmänt 36
VKV Off-Shore. Paddling allmänt 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.