North shore Atlantic

Tjena. Först vill jag bara säga att jag ny på detta forum, dessutom är jag lite av en novis vad de gäller paddling. Sålde min segelbåt för två veckor sedan, och nu har gått å köpt mig en kajak. En North Shore Atlantic. Har inte provat så många kajaker innan, men kände ändå att den här var ju riktigt skön. Nu var ju i och för sig omständigheterna perfekta (vädret alltså) och dessutom fick jag den till ett bra pris. Min fråga är (efter en ganska lång inledning :) Hur beter sig denna kajak i lite tuffare väder? Finns de några speciella egenskaper med den som man bör veta? Jag vill allr om dena kajak. Så ni som har en eller haft, får gärna berätta hur ni upplevt den.

Sen tänkte jag att det kanske finns någon där ute som kan tänka sig och ta en liten tur någon dag. Mina närmsta vänner paddlar tyvärr inte, som nybörjare som man är. Så är de ju alltid bra och ha någon att paddla med.
Mvh R.F
 
Grattis till ett bra kajakköp. Har en själv sen ett antal år. Tycker den är trevlig. Går kanske lite lågt i vattnet men den ger en skön paddelkänsla där jag är ett med kajaken.

Har använt en i de flesta väderlägen utan problem.

Christian
 
????

Grattis till ett bra kajakköp. Har en själv sen ett antal år. Tycker den är trevlig. Går kanske lite lågt i vattnet men den ger en skön paddelkänsla där jag är ett med kajaken.

Har använt en i de flesta väderlägen utan problem.

Christian

Vad menas med att en kajak går lågt? Är det en dålig egenskap? Dum fråga kanske? Men man är ju som sagt novis
 
I mitt tycke så ligger den ganska lågt i vattnet. dvs däckets höjd över vattnet är nån cm, lägre än andra. Men det kan vara en subjektiv känsla också.

Om NS Atlantic verkligen kan kallas låg vet jag inte, men det finns flera fördelar med att en kajak ligger lågt.

* Vindfånget blir mindre i låga kajaker.
* Det är lättare att hålla balansen i en kajak som ligger lågt.
* Stödtag och roll underlättas av att en kajak ligger lågt.
 
Tack

Om NS Atlantic verkligen kan kallas låg vet jag inte, men det finns flera fördelar med att en kajak ligger lågt.

* Vindfånget blir mindre i låga kajaker.
* Det är lättare att hålla balansen i en kajak som ligger lågt.
* Stödtag och roll underlättas av att en kajak ligger lågt.

Tack Göran och Christer. Snällt av er att ni svarar på mina frågor.
Ni verkar ha lite olika erfarenheter av kajaken, och de är bra.
Så de enda jag kan göra är väl å lära mig och paddla ordentligt,
skaffa en massa erfarenhet och sen göra mina egna bedömningar.
Jag värdesätter era svar mycket och tacksamt.
Måste bara få hem den snart så jag kan komma ut och testa den ordentligt.
Har tyvärr ingenstans att ställa den för närvarande Grrrrrrr!!!
De där med roll måste jag lära mig, är inne på You tube ibland.
Ser extremt enkelt ut när dom rollar. Men förmodar att de är svårare än så?
 
Allra först, North Shores byggkvalité vill jag påstå är den allra bästa. Frun och jag äger varsin (Atlantic och Buccaneer), och jag har färdigställd två till från byggsatser (Calypso), och både detaljerna, materialvalet och det hantverksmässiga har imponerat mig på alla. Titta bara på dom instöpta linfästen. Dyrare men bättre än dom påskruvade plastkorsen som blivit vanliga.

Alla NS båtarna har rätt låga däck, på gott och ont. När det gäller Atlantic marknadsförs den som förhöjt jämfört med systerbåten Calypso, men den är ändå lägre än många (dom flesta!) andra. Tillsammans med en rätt trång sittbrunnsöppning (dock större än ocean cockpit) kan den vara en utmaning för långa paddlare. Jag är 188 cm och tittar nu efter en rymligare kajak än min Buccaneer som jag i alla andra avseender tycker mycket om.

En detalj du vill tycka om är dom stora, täta glasfiberluckorna. Dom underlättar packning av tält, sovsäckar och andra otympliga saker. Desutom ger dom rätt släta däck - en fördel vid räddning och vid motsjö som bryter över fören.

Den enda detalj som har vållt bekymmer på frugans Atlantic är rodermekanismen som fick lagas förra året (vajrarna). Hoppas för din del du har skädda.

Annars övertog Valley North Shore för ett år sen eller så. Dom allra nyasta NS-modellerna har av den grund Valley-luckor och en del andra Valley-detaljer. Några modeller (Atlantic?) fås efter ägarbytet även i plast.

Lycka till!
Erling, Nårje.

Fin bil. Fin båt.
Fergestopp05.jpg
 
Jo sittbrunnsöppningen är lite kort. jag är 190 cm, skulle verkligen gilla den större sittbrunn som man numera kan få på buccaneren. När jag ska i kajaken måste jag först sätta mig på akterdäck och lägga in fötterna, och sen glida i. Inte sätta sig ner och sen lägga i fötterna.

Om du är lång, ha detta i beaktande. PROVA.
 
Jo sittbrunnsöppningen är lite kort. jag är 190 cm, skulle verkligen gilla den större sittbrunn som man numera kan få på buccaneren. När jag ska i kajaken måste jag först sätta mig på akterdäck och lägga in fötterna, och sen glida i. Inte sätta sig ner och sen lägga i fötterna.

Om du är lång, ha detta i beaktande. PROVA.

Måste bara säga att detta forum är grymt bra alltså. åter igen, tack för era innlägg.
Ja Erling den har skedda och endast skedda.
Sittbrunnen upplevde jag inte som trång, å andra sidan så jag jag bara 175cm över havet :) så den passade mig bra.
Jäkligt snygg bild Erling
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kajakmicke Nackdelar med North Shore Calypso Atlantic? Paddling allmänt 4
andersb Nån här som har erfarenhet av North Shore Atlantic? Paddling allmänt 0
jensskogås ProXplore K1 GF och North Shore Aspect RM - tips? Paddling allmänt 0
Trikåmannen North Shore Polar Paddling allmänt 5
friluftaren North Shore Polar Paddling allmänt 4
calypso63 TAHE -North shore kayaks Paddling allmänt 15
North shore K1 North Shore Mot en K2 Paddling allmänt 0
Valgrinden North Shore Paddling allmänt 6
obre North shore Buccaneer Paddling allmänt 4
kajakmicke Hyra North Shore?!? Paddling allmänt 4
Pask North Shore Polar? Paddling allmänt 5
Tompa Foster Rowe eller North Shore? Paddling allmänt 2
North shore kajker prisvärda? Paddling allmänt 4
Linnaeus Is it possible to go canoing on this little creek (north of Östervallskog, Värmland)? Paddling allmänt 1
macsailor North Sea - SeaBird Design Paddling allmänt 21
jarbring Seabird North sea Paddling allmänt 6
misc100 Aquilo (North Sea Adventure) Paddling allmänt 4
ANNA78 tips om kajaken "north sea adventure 1020"? Paddling allmänt 2
North Shores hemsida? Paddling allmänt 2
anteåhej Barracuda vs Off Shore? Paddling allmänt 2
fms504 Begagnad off shore Paddling allmänt 19
BKC Barlast i Seagull Off Shore Paddling allmänt 4
Fischer Kapell till VKV Off-Shore/Elite samt vinterhandskar Paddling allmänt 11
ulf juhlin Vilka är VKV off shore´s konkurrenter?! Paddling allmänt 36
VKV Off-Shore. Paddling allmänt 5
Erik200 NS Atlantic LV vs SKUK/NDK Romany Paddling allmänt 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.