Nackdelar med North Shore Calypso Atlantic?

Jag går för närvarande i kajakköpartankar, och har fastnat för engelska North Shores Calypso Atlantic. Jag har inte kommit mig för att prova den än, men undrar ändå lite om dess egenskaper.
Vilka fördelar har den?
Har den några brister?
Finns andra kajaker med liknande egenskaper, och i så fall vilka? Finns det mer prisvärda alternativ?
Jag har funderat på en beg. Icefloe, men är tveksam p.g.a. modellens "ålder". Det känns som om det finns modernare och bättre lösningar. Har jag fel?
Tacksam för svar!
 
kajakmicke; sa:
Jag går för närvarande i kajakköpartankar, och har fastnat för engelska North Shores Calypso Atlantic. Jag har inte kommit mig för att prova den än

Jag köpte en för några år sedan, och är mycket nöjd. Dess utrymmen är helt OK och jag fastnade för den efter att ha provat, då den är både lättsvängd och kursstabil. Jag satt även väldigt bra i den (och just vilken modell man sitter bra i är ju mycket personligt).

Prova den är mitt råd.
 
Pideraq

Om du letar efter kajaker med liknande egenskaper kanske Pideraq kan vara ett alternativ. Men Calypso är nog ändå kanske vassare på att vara lättmanövrerad....

Ett billigt och intressant alternativ kanske kan vara den Estländska "Reval".
Men den enda jag testat av ovan nämnda är min egen Pideraq - resten är mest egna funderingar....
Kolla länkar:

http://www.skargardsgumman.com/
http://www.hot.ee/kayaks/kayaks.htm

hälsningar
Anders
 
Atlantic

Hej,

Paddlar sedan tre år tillbaka en NS Atlantic och är mycket, mycket nöjd med mitt val. Hade tidigare hyrt/lånat/provpaddlat olika märken (VKV OffShore, Artisan Mill., Eskimo, P&H Sirius/Icefloe, m.m.) och när jag slutligen bestämde mig för att skaffa egen kajak var det främst tre punkter som var avgörande för valet:
1) Paddlingsegenskaper för veckoturer i öppen skärgård i alla vädertyper
2) Sittkomforten (är 190 lång och väger +90 kg).
3) Kajaken skulle få plats i farsans garage som mäter 523 cm på längden...

Därmed föll en del intressanta alternativ bort (Artisan Viviane, Sibir Expedition, m.fl.) En Atlantic mäter 520 cm så det går precis att stänga garagedörren...

Av de kajaker jag paddlat hittils är Atlanticen den i särklass skönaste jag suttit i. Föredrar helt klart kajaker med mindre, nyckelhålsformade, sittbrunnar. Mycket bra stöd för knän och lår gör att man har bra kontakt vid rollar o dyl. Hög kvalitet på detaljarbeten, infästningar m.m. Sjöegenskaperna tycker jag inte lämnar så mycket övrigt att önska. Har paddlat i de flesta typer av sjö (Sthlms ytterskärgård, Vesterålen, Nordnorge) där det ibland friskat i runt 10-12 m/s och aldrig känt mig direkt rädd för att slå runt. Kajaken är mycket initialstabil och även slutstabil så det räcker till. Kursstabil och ändå lättmanövrerad (dock ej lika lättsvängd som t.ex. en Buccaneer). Vid kraftig sid- och medsjö är den dock lite lovgirig och i avsaknad av roder får man jobba lite extra.

På minussidan finns några detaljer; i motsjö stampar kajaken och man blir rejält duschad ibland. Packvolymen för lite längre turer (1-2 veckor) tycker jag är lite begränsad så det blir till att lasta en packsäck på akterdäcket.

Såg att NS lanserat en ny modell av Buccaneer med förhöjd sittbrunn, lämplig för storväxta paddlare. Kanske ett alternativ om man fastnat för NS men söker en mer livlig och lättmanövrerad kajak. Buccisen har också större packvolym.

Till syvende och sist handlar det dock om vad man främst avser att använda kajaken till; att leka med i vågor och surf eller långfärdspaddling "rakt-fram" från punkt A till B. Till det senare tycker jag Atlanticen är en ypperlig kajak. Så provpaddla gärna en sådan vid tillfälle men även andra typer/märken för att jämföra. Att välja kajak efter garagemått är kanske inte helt seriöst, även om det för min del blev mycket lyckat ;-)

Mvh//janne
 
När jag själv gick i kajakköpartankar så kom mitt val såsmåningom att stå just mellan Atlantic och Pideraq (från finska Welhon). För mig passade båda mycket bra. Det blev, liksom för Anders, såsmåningom en Pideraq. Jag blir mer och mer förtjust i den ju mer jag paddlar och lär känna dess egenskaper. Mina erfarenheter av Atlantic är något begränsade men jag upplevde att det fanns ganska mycket gemensamt mellan båda dessa kajaker. Lågt fördäck, bra sittkomfort lättmanövererad, lovgirig vid sidvind, bra detaljarbete och hög slutstabilitet. Det var först efter en del eget arbete som sittkomforten på Pideraqen som den kom upp i samma klass som Atlantic. Jag upplever att initialstabiliteten hos Pideraqen är något lägre (åtminstone olastad). Tror att packvolymen är något större i Atlantic. Pideraqen har något skarpare slag som gör den lättsvängd och stävformen gör att den går torrt och förvånansvärt fint genom motsjö utan att stampa.
Även om jag är "frälst" i Pideraq så ser jag Atlantic som ett mycket gott val. Som alltid är det dock avgörande hur den känns för dig.

Lycka till med valet!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
hs Nackdelar med grönlandspaddel Paddling allmänt 205
Linnaeus Is it possible to go canoing on this little creek (north of Östervallskog, Värmland)? Paddling allmänt 1
jensskogås ProXplore K1 GF och North Shore Aspect RM - tips? Paddling allmänt 0
macsailor North Sea - SeaBird Design Paddling allmänt 21
Trikåmannen North Shore Polar Paddling allmänt 5
friluftaren North Shore Polar Paddling allmänt 4
jarbring Seabird North sea Paddling allmänt 6
calypso63 TAHE -North shore kayaks Paddling allmänt 15
North shore K1 North Shore Mot en K2 Paddling allmänt 0
misc100 Aquilo (North Sea Adventure) Paddling allmänt 4
North shore North shore Atlantic Paddling allmänt 9
Valgrinden North Shore Paddling allmänt 6
ANNA78 tips om kajaken "north sea adventure 1020"? Paddling allmänt 2
obre North shore Buccaneer Paddling allmänt 4
kajakmicke Hyra North Shore?!? Paddling allmänt 4
Pask North Shore Polar? Paddling allmänt 5
andersb Nån här som har erfarenhet av North Shore Atlantic? Paddling allmänt 0
Tompa Foster Rowe eller North Shore? Paddling allmänt 2
North Shores hemsida? Paddling allmänt 2
North shore kajker prisvärda? Paddling allmänt 4
anteåhej Barracuda vs Off Shore? Paddling allmänt 2
fms504 Begagnad off shore Paddling allmänt 19
BKC Barlast i Seagull Off Shore Paddling allmänt 4
Fischer Kapell till VKV Off-Shore/Elite samt vinterhandskar Paddling allmänt 11
ulf juhlin Vilka är VKV off shore´s konkurrenter?! Paddling allmänt 36
VKV Off-Shore. Paddling allmänt 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.