North Face VS Bergans

Nu har jag siktat in mig på två alternativa tält. Skulle vilja ha lite råd och tips från er!

Väljer mellan The North Face Tadpole 26 & Bergans Kompakt 2.

Finns att läsa om här; http://www.thenorthface.com/opencms/opencms/tnf/gear.jsp?site=EU&model=ASV7

http://www.bergans.no

Detta vet jag:

Tadpole är ett kupoltält med "throw-over-konstruktion" enligt amerikansket manér (först inner, sen ytter), ytterduk i nylon och vikt 2,3 kg.

Kompakt är ett tunneltält med ytterduk och innertält sammankopplade (går att dela men kan sättas upp i ett stycke), ytterduk i polyester och vikt nära 3 kg.

Två olika tält alltså. Har förstått att kupoltält klarar vind bättre. Tunneltältet kan vara svårare att placera. Kompakt ska ha bättre vädringsmöjligheter. Tadpole är aningen lättare...tja..mer än så vet jag inte!

Varför jag väljer mellan dessa tält är att jag tycker det är en vettig prisklass till nybörjare. Kompakt får vi för cirka 2000 å Tadpole för cirka 2600.

Lämpar sig dessa tält för sommarvandring i södra sverige samt en veckas vandring Saltoloukta - Kebnekaise?

Jag skulle säga Bergans, enbart på grund av att du sätter upp hela tältet på en gång. Tänk spöregn och 15 m/s och att du ska sätta upp först innertält och sen yttertält...

Aktuellt

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!
Rekommenderar Bergans, iaf om du inte är jättelång (vilket tidigare diskuterats på forumet). Bra kvalitet i material och går lätt att sätta upp.

Ingen erfarenhet av Bergans men har slagit upp och sovit i ett TNF Tadpole i Padjelanta i full storm, fungerade alldeles suveränt. Liten absid dock, och rätt trångt.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips