North Face VS Bergans

Nu har jag siktat in mig på två alternativa tält. Skulle vilja ha lite råd och tips från er!

Väljer mellan The North Face Tadpole 26 & Bergans Kompakt 2.

Finns att läsa om här; http://www.thenorthface.com/opencms/opencms/tnf/gear.jsp?site=EU&model=ASV7

http://www.bergans.no

Detta vet jag:

Tadpole är ett kupoltält med "throw-over-konstruktion" enligt amerikansket manér (först inner, sen ytter), ytterduk i nylon och vikt 2,3 kg.

Kompakt är ett tunneltält med ytterduk och innertält sammankopplade (går att dela men kan sättas upp i ett stycke), ytterduk i polyester och vikt nära 3 kg.

Två olika tält alltså. Har förstått att kupoltält klarar vind bättre. Tunneltältet kan vara svårare att placera. Kompakt ska ha bättre vädringsmöjligheter. Tadpole är aningen lättare...tja..mer än så vet jag inte!

Varför jag väljer mellan dessa tält är att jag tycker det är en vettig prisklass till nybörjare. Kompakt får vi för cirka 2000 å Tadpole för cirka 2600.

Lämpar sig dessa tält för sommarvandring i södra sverige samt en veckas vandring Saltoloukta - Kebnekaise?

Jag skulle säga Bergans, enbart på grund av att du sätter upp hela tältet på en gång. Tänk spöregn och 15 m/s och att du ska sätta upp först innertält och sen yttertält...

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Rekommenderar Bergans, iaf om du inte är jättelång (vilket tidigare diskuterats på forumet). Bra kvalitet i material och går lätt att sätta upp.

Ingen erfarenhet av Bergans men har slagit upp och sovit i ett TNF Tadpole i Padjelanta i full storm, fungerade alldeles suveränt. Liten absid dock, och rätt trångt.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips