HB Akto jämfört med Helsport Ringstind
Vad bra att jag stötte på den här tråden ... någon som har erfarenhet av både Akto och Ringstind.
Sitter också och funderar på tält - HB Akto eller Helsport Ringstind 1. Är de mått och vikt som finns angivna på Helsports sida verkliga eller från någons fantasi? Ringstind är ju något större än Akto, men anges ändå väga 1.4 kg mot Aktos 1.5 kg. Såg ju att någon sa att Ringstind 2 väger 1.9 totalt, medan Helsport själva anger vikten till 1.6. Dessutom ska innerhöjden på Ringstind vara hela 110 cm, stämmer detta verkligen? Det skulle innebära en ordentlig sitthöjd, vilket jag skulle värdera mycket. Om Akto hade haft något högre innerhöjd hade jag nog slagit till redan.
Akto verkar ha bättre ventilation, med ventilationsöppningar i vardera ände, medan Ringstind endast har det i en ände. Är ventilationen i Ringstind tillräcklig?
Att Ringstind är längre än Akto gör väl varken till eller från eftersom Akto är "avklippt", medan Ringstind smalnar av mot marken - det bör bli rätt lika "ligglängd" i båda tälten?
Något annat att tänka på i valet mellan dessa tält? Är Ringstind 2 ett bättre val än 1?