Norrlandståget

Dags för årets tåggnälltråd.

Sitter och pular med årets tur vilket blir Sarek igen. Som vanligt dyker "banarbete " upp titt som tätt. Men har priset dragit iväg? 2775:- för en plats i en 3-mannahytt Stockholm-Gällivare. Flyg kostar 1150:- Lägg till typ 400:- för transfer blir det betydligt billigare. Dessutom snabbare och punktlig ankomst.

Hur resonerar du?
 
Ja även den som bejakar renoveringen av järnvägsnätet kan ju bli frustrerad för mindre. Flyg är ock inte ett alternativ för mig.

Jag bor i Skåne, vandringen blir i Laponia. I år blir det dagtåg till Umeå (drygt 11 tim) och sen hotellövernattning där. Dagtåg går att boka till skillnad från nattågen aktuella veckor, och vi ville kunna bestämma redan nu. Billig tågbiljett – 500 kr hela vägen – och hotell ca 800, dvs totalt mindre än en nattågsresa med liggvagn!d Vandringskompisen från Finland möter upp med färjan från Vasa, för gemensam bilfärd norrut.

Hemresan inte bestämd.
PS Om det går, skriv gärna 2025 i trådrubriken så blir den lättare att hitta vid sökningar :)
 

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Ja även den som bejakar renoveringen av järnvägsnätet kan ju bli frustrerad för mindre. Flyg är ock inte ett alternativ för mig.

Jag bor i Skåne, vandringen blir i Laponia. I år blir det dagtåg till Umeå (drygt 11 tim) och sen hotellövernattning där. Dagtåg går att boka till skillnad från nattågen aktuella veckor, och vi ville kunna bestämma redan nu. Billig tågbiljett – 500 kr hela vägen – och hotell ca 800, dvs totalt mindre än en nattågsresa med liggvagn!d Vandringskompisen från Finland möter upp med färjan från Vasa, för gemensam bilfärd norrut.

Hemresan inte bestämd.
PS Om det går, skriv gärna 2025 i trådrubriken så blir den lättare att hitta vid sökningar :)
Ett dagtåg från Stockholm tar drygt 13 timmar och att fakirsitta blir tufft för mig😬
 
Ja, vad säger man ?

Tåg har sina fördelar men är inte alltid det smidigaste, billigaste eller snabbaste färdsättet.

Bit ihop eller bryt ihop.
 
Det är för djävligt att det är på detta sätt. Det borde vara billigare att åka tåg. Jag kan inte klandra folk för att de väljer flyget under nuvarande förutsättningar. Dock är det en fråga för politikerna.
 
Det är mycket som bordes, men om folk fortsätter betala priset kommer de fortsätta höja. Bara att bojkotta tåget och ta flyget istället. Mycket bättre. Men tar hellre bilen upp.
 
Jag och en god vän köpte våra biljetter på SJ:s bokning igår, Skåne - Laponia t.o.r. Jag noterar att sovplats i 3-personers kupé är en tusenlapp dyrare än liggplats. Så har det inte varit tidigare, då har det ofta gått att hitta mycket billigare sovplatser. Kan en anledning vara alla dessa "planerat banarbete", vilket ger färre tåg och därmed större tryck på sovplatserna?

Avgifterna för "återbetalningsbar" biljett (den gamla varianter "ombokningsbar" finns inte längre) är också en dyr historia. Köper man Tågplus där t ex buss ingår får man inte tillbaka bussbiljetten skulle jag tro. Man förlorar också mycket på själva tågbiljetten. Jag har därför under många år s.a.s. varit mitt eget försäkringsbolag (liksom för elektronik). I de allra flesta fall är risken liten (för mig) att behöva ställa in en resa, det har faktiskt aldrig hänt. Efter gissningsvis 3-4 resor har jag därför "råd" att förlora en fjällresa eftersom jag tjänat in pengarna genom att avstå från återbetalningsbar.

Jag har för mig att SJ förhandlade till sig ett otroligt förmånligt villkor detta år när det gäller den statliga subventionen på Norrlandstågen. Man tycker att det borde märkas för oss resenärer att de har mycket mer pengar att röra sig med än vad VY hade. Mitt intryck är snarast tvärtom. (Man misstänker nästan att Trafikverket och SJ konspirerar tillsammans för att få oss norrlandsresenärer att uppge tanken på nattåg ...)
 
En annan grej att gnälla över är att bussen till Nikkaluokta går en dryg kvart innan nattåget kommer in på eftermiddagen för att stå och häcka vid flygplatsen ifall flyget är försenat istället. Det är för tajt mellan nattågen på eftermiddag-kväll menar transportföretaget, för att vänta en stund på tågresenärer. Men för flyget väntar de. Det är den sista bussen ut till Nikkaluokta så antingen får man ta taxi ut eller vänta till 10 dagen efter. För den som undrar över varför sovvagn är så mycket dyrare på vissa avgångar så har du svaret där - folk vill komma fram på morgonen för det är bara då bussen ut går. Den sovvagnsplatsen är dubbelt så dyr som när man kommer fram på eftermiddagen. Med den dynamiska prissättningen blir det så.
 
Helt rätt att flyget ska vara billigare och mer tillförlitligt när det gäller bussen.

Varför skulle någon välja ett sämre och dyrare färdsätt (dvs tåg) är för mig helt oförklarligt.

Varför tjafsa om tåget när Ni VET att flyget är bättre.
 
I skrivande stund är det runt 1000:- billigare att åka till Boden än till Murjek. Tänkte att det kunde vara användbar info till andra här. Lycka till med biljettbokandet!
Reagerade också över de höjda priserna. Som jag skrev i en annan tråd, verkar det variera ganska mycket mellan olika, men (relativt) närliggande stationer. Gissar att det beror på att biljettpriset beror på efterfrågan.
Själv bokade jag liggvagn till Boden, och därifrån sittplats (med samma tåg!) till Murjek. Krångligare, men sparar en tusing.
 
En annan grej att gnälla över är att bussen till Nikkaluokta går en dryg kvart innan nattåget kommer in på eftermiddagen för att stå och häcka vid flygplatsen ifall flyget är försenat istället. Det är för tajt mellan nattågen på eftermiddag-kväll menar transportföretaget, för att vänta en stund på tågresenärer. Men för flyget väntar de.

Låter ju helt uppåt väggarna att inte bussen kan vänta så dom som kommer med tåget kan åka med.

Men folk får väl flyga eller åka bil i stället om det är smidigare/billigare.
 
Helt rätt att flyget ska vara billigare och mer tillförlitligt när det gäller bussen.

Varför skulle någon välja ett sämre och dyrare färdsätt (dvs tåg) är för mig helt oförklarligt.

Varför tjafsa om tåget när Ni VET att flyget är bättre.

Tåg är ju lite gammeldags om vi ska vara ärliga, typ motsvarigheten till fast telefoni.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips