Norra Lapplandsfjällen i mitten/slutet av sept?

Någon med erfarenhet av vandring i Norra Lapplandsfjällen i mitten/slutet av september ? Hur brukar förhållande och temp vara så års? Brukar snön ha hunnit komma ?

Perfekt tid, korta dagar, lite folk. Snö på höjderna, i dalarna är det mest troligt barmark.

Minns en vandring andra halvan av september, lite väster om Singi hade jag snålblåst, snöblandat och nollgradigt. Några dagar senare gick jag dubbelvikt i motvind till Sälka. Senare, sista september kommer jag till stf kebne där några kvarvarande av personalen ligger i bikini och solar på taket på huvudbyggnaden. Höll på att svettas ihjäl!

Lycka till
Peter

Skickat från min G8341 via Tapatalk

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

avslutad210712

Gäst
Snö kanske. Kortare dagar. Men riktigt härlig luft att andas

Bästa tiden tycker jag är fram till mitten av september, det är då färgerna vanligen kulminerar. Senare i september blir det kargare - löven och färgerna försvinner och de första mer varaktiga snötäckena (förutom på topparna) börjar lägga sig. Det kan ju vara fint också; det beror lite på vad du är ute efter. Snö kan komma när som helst från slutet av augusti, även på lägre höjder. September är dock en månad med väldigt stora variationer, men om det är "klassisk" fjällhöstkänsla med färger, klar luft, snöpudrade toppar osv så är det bättre att sikta på fram till mitten av september, snarare än närmare oktober.
Något som är trevligt är mörkret och med det också möjligheten till andra upplevelser - norrsken och fantastiskt stjärnklara himlar. Stora delar av Norrbottensfjällen har väldigt få ljusföroreningar vilket gör att man stjärnklara nätter under nymåne kan se ofantligt mycket mer än från städer och områden med mycket ljusföroreningar.

Perfekt tid, korta dagar, lite folk. Snö på höjderna, i dalarna är det mest troligt barmark.

Minns en vandring andra halvan av september, lite väster om Singi hade jag snålblåst, snöblandat och nollgradigt. Några dagar senare gick jag dubbelvikt i motvind till Sälka. Senare, sista september kommer jag till stf kebne där några kvarvarande av personalen ligger i bikini och solar på taket på huvudbyggnaden. Höll på att svettas ihjäl!

Lycka till
Peter

Skickat från min G8341 via Tapatalk

Typiskt septemberfjäll. Kan bjuda på så mycket. Förbered dig för vinter och, om du har tur, överraskad av brittsommar!
Som jaktintresserad rör jag mig mycket i skog och fjäll vid den tiden och älskar den verkligen. Det kan vara kargt, kallt och tufft. Och underbart!
Det bästa är de år myrar och vattendrag hinner frysa innan snön lägger sig alltför djup. De är man verkligen amfibisk och kan ta sig fram överallt.
Väldig skillnad att gå på isen över vattendrag och vada genom att trampa sönder isskorpan i nollgradigt vatten!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips