Norra Dalarna - vandra/cykla

Hej alla,

har sökt i detta forum och hittat lite om norra Dalarna men vill ha mer info av all möjlig sort, gärna med kartor/länkar (Dala newb, känner endast till Gesundaberget). Gäller en veckas flykt för mig, tjej samt två vovvar.

Vi vill egentligen upp till fjällen men har varken tid eller råd att åka för långt (7 dagar). Vi gillar berg och undrar om norra Dalarna är ett ställe där man kan få uppleva en känsla av rymd - höjd och vidder.

Tips om leder som är/kan vara underbara att cykla ner för uppskattas enormt. Serpentinkurvor är kuligast, och allt funkar i kombination, men helst inte enbart raksträckor.

Tältar helst för att spara pengar och vi är inte i behov att nödvändigtvis vandra i en cirkelled. Utan bäst vore vet ni om ett ställe där man kan ha tältet mellan några toppar, för att sedan knalla upp - cykla ned.

Säkert glömt massor...men dela med/länka det ni kommer på, tack på förhand!

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.
Hundar

OK, inte cykel.

Men vandra med hund, hur har ni löst deras mat? Finns det något smart sätt så att de kan bära lite av deras torrfoder, eller dra en lättare plastvagn kanske?

Hej,

Jag har gjort många vinterturer i grövelsjöområdet, det ligger längs norrut i dalarna. speciellt in mot norge och på norge sidan finns det fina berg. sen om de är bra att cylka utför, eller om man ens får det, vet jag inte. svergie sidan har jag inte vart så mykt i, förutom storvätteshognan med omnejd som jag minns som ett gulligt kulligt område.

området som så är lättframkomligt, iaf på vinter,bergen lagom runda för att gå över om andan faller på. inte som de i norra lappland där man är mer begränsad till dalgångarna.

hundar, jag har hört att man klövjar de för att bära sin egen mat. iaf större hundar.

en kartlänk som kanske kan vara till nytta:

http://www.geodata.se/sv/

klicka i dig via rutan till höger.

god tur

Hej,

Jag har gjort många vinterturer i grövelsjöområdet, det ligger längs norrut i dalarna. speciellt in mot norge och på norge sidan finns det fina berg. sen om de är bra att cylka utför, eller om man ens får det, vet jag inte. svergie sidan har jag inte vart så mykt i, förutom storvätteshognan med omnejd som jag minns som ett gulligt kulligt område.

området som så är lättframkomligt, iaf på vinter,bergen lagom runda för att gå över om andan faller på. inte som de i norra lappland där man är mer begränsad till dalgångarna.

hundar, jag har hört att man klövjar de för att bära sin egen mat. iaf större hundar.

en kartlänk som kanske kan vara till nytta:

http://www.geodata.se/sv/

klicka i dig via rutan till höger.

god tur

Klövjeväskor, vilken jävla grej! hahahahaha

Läste ditt inlägg i fredags och har harf fullt upp med att söka produkter och sedan prova ut i butik. Valde till slut Doggles Extreme Pack från Sierra Dog Supply som var de billigaste av de mer genomtänkta designerna (470kr för Medium modellen och jag hoppas de håller..). Jättetack för det tipset!

Jag har läst lite om cykling i norra dalarna på Happymtb och det berättas att det är fett stenigt och bilderna bekräftar; inget flow - inget kul - då kan man lika gärna knalla.

Det lutar mot att parka vid Grövelsjöområdet och knalla in mot Norge en runda. Kommer innan det kolla in vattenfallet vid Fulufjället och vi kommer förmodligen inte bestämma oss förän vi köper karta vid turistcentret i Mora/Älvdalen.

Tack även för Geodataportalen, kombinerar den med google maps för att få en bredare uppfattning.

Trevlig sommar!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips