Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Hej!
Var där uppe själv förra sommaren. Det finns inga långa vandringsleder, utan det som finns av markerade leder på Mageröya (där Nordkap ligger) är dels leden ut till Knivskjellodden (den riktiga nordligaste udden) på 9 km från vägen, dels ett antal leder från Honningsvåg ut till Helnes fyr på ungefär lika lång sträcka.
Hej!
Var där uppe själv förra sommaren. Det finns inga långa vandringsleder, utan det som finns av markerade leder på Mageröya (där Nordkap ligger) är dels leden ut till Knivskjellodden (den riktiga nordligaste udden) på 9 km från vägen, dels ett antal leder från Honningsvåg ut till Helnes fyr på ungefär lika lång sträcka.
Leden ut till Knivskjellodden är fin och det är trevligt att betrakta Nordkap lite grand från norr. Tänk på att det ofta blir väldigt dimmigt fram på eftermiddagen med sikt på 5-10 meter. Stigen går ibland på stenigt underlag och kan vara svår att urskilja i dimman. Leden är rösad med T-markeringar med ca 20 m avstånd.
Leden ut till Knivskjellodden är fin och det är trevligt att betrakta Nordkap lite grand från norr. Tänk på att det ofta blir väldigt dimmigt fram på eftermiddagen med sikt på 5-10 meter. Stigen går ibland på stenigt underlag och kan vara svår att urskilja i dimman. Leden är rösad med T-markeringar med ca 20 m avstånd.
Ja, nu när du säger det så var just den sista biten ut till udden nästan lite obehaglig att gå på med blöta klipphällar som sluttade ner mot vattnet. Men fint är det! (och snöblandat regn i mitten på juli... )
Att säga farväl till ett landskap
Ibland slår det mig när jag betraktar ett fotografi: det är som att titta in i en spegel. Man söker inte bara ...
2 kommentarer
I början av sommaren 2024 så satt jag och funderade för mig själv att det vore kul med att få göra en vandring under sommaren eller hösten. Jag hade ...
1 kommentar
Det börjar alltid med en karta. Eller i det här fallet en tumme som scrollar förbi ett foto på Instagram av ett turkosblått vatten omgett av klippor ...
2 kommentarer
Jag gjorde min första vintertur på 10 år genom Sareks södra gränstrakter mellan den 27:e mars och 5:e april. Den var tänkt att gå genom Änok, ...
5 kommentarer
Kan du verkligen se en elftedel av Sverige från Kebnekaise? Det låter imponerande – men är det sant? Jag testade påståendet, från svenska fjäll till ...