Nordkalottleden Treriksröset - Abisko

Har någon vandrat längs Nordkalottleden från Treriksröset till Abisko i slutet av juni? Är det möjligt med tanke på vad och snö? Rekommendationer?

Om du ser på senorge.no på sista veckan i juni ser det ut som att det går bra. Isdalen på väg till Rosta verkar ha lite snö in i juli ungefär vartannat år. Men det man måste inte gå i Isdalen även om den är fin.

Om du följer det norska stugnätet från Rosta ska det väl inte vara några vad att snacka om, men en bro strax innan Rostahytta har varit trasig (bortspolad med snösmältningen i fjol) och jag vet inte om den är tillbaka ännu.
Om du går över Gappo så kanske det är litt marigt med mycket vatten precis innan Isdalen.
Sena juni här uppe brukar gå bra men man får vara förberedd på att gå lite omvägar. Följ med på senorge för aktuellt snöläge.

Jag har vandrat från Abisko till Kilpisjärvi, började den 28 juni och slutade den 5 juli, året var 2003. En gång vadade vi med gympaskor, över Skaktarelva efter Stuor Jierta, annars gick vi med kängor och de blev inte blöta. De verkar vara ganska lite med snö detta året, så det borde vara ok att vandra sträckan i slutet av juni.

Skaktarelva har jag gått två gånger, men bara i juli och augusti. I augusti gick min kompis torrskodd över med gympadojor. Vadet på stigen är väldigt brett, jag tror det ska väldigt mycket smältning till för att göra det dramatiskt.

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.