Nordkalotten i maj

Inspirerad av vår äventyrare i väst, Lars Monsen, har jag nu tagit ledig 3 veckor i slutet på maj och början på juni, för att tillbringa dessa veckor i spenaten.

Utsidan innehåller vid det här laget tokigt mycket information och kunskap, men det blir på gränsen till oöverskådligt, så jag tar ett skott och öppnar en egen liten frågelåda där alla tips är välkomna!

Jag tänkte alltså åka upp till norra delen av landet, alternativt in i grannländerna, och tillbringa dessa veckor med att vandra, fiska, tälta och njuta av livet. Jag sätter inget värde i att det ska vara extremt på något sätt, utan mer fokus på fina fiskevatten, fin natur och gärna folktomt. Det behöver inte vara bakom arslet på fan, men gärna lite otrampade stigar, åtminstone delar av tiden.

En idé är ju att ta sig till fots, a la Monsen, mellan punkt A och punkt B.

Så, ALLA förslag är välkomna! Var utgår jag ifrån? Var ska jag? Vad ska jag göra längs vägen?

Gnugga geniknölarna!

Mvh Pontus Lundberg
 
Fjällen är nog fortfarande ganska tuffa att ta sig fram i. Men det finns mycket fint i skogslandet också. Muddus nationalpark (inget fiske?) är underbar. Lättvandrade tallmoar i söder. I norr lite svårare terräng. Sen kan du fortsätta in i Stubba och Sjaunja. "Orörd" gammelskog och med stor sannolikhet ensam. En del vatten att korsa i vårfloden, men fågellivet och den pyrande våren i vildmarken.

Eller följa våren upp längs Vindelälven, en av de sista orörda älvarna i Sverige. Där lär du få fisk.

Lycka till!

Jo en sak jag själv skulle vilja göra i ett område jag inte varit är att paddla i skärgården runt låga kusten.
 
hej
lite beroende på hur långt upp du tänker dej..
sommaren har inte riktigt hunnit komma igång överallt här uppe, det tar en stund till liksom ;)
vänligen nils
 
Maj juni i nordkalotten. Ta med långkallingar och spade. Man pimplar fram till midsommar längst upp i fjällen. Om nu isen har gått har du en massa vårvatten att korsa.

Den perioden skulle jag sikta söderut istället. Men om du kan schå dig till juni juli eller ännu hellre juli augusti har du bra mkt bättre att vistas här uppe. Utgå från Karesuando och se vart det bär. Nära till Finland ialla fall.
 
hej
nu vet inte jag hur erfaren du är men att ge sig ut ensam på en avsides långtur är inte att rekommendera !

Monsen är en av de mest rutinerade utemänniskorna nånsin, blir han sjuk eller skadad så fixar han antagligen det.
en vanlig dödlig blir överstressad bara av att gå lite vilse och tar sedan nåt korkat beslut...;)

ta det lite lugnt istället, alla är barn i början, skaffa rutiner, erfarenhet, vandringskamrat, en känsla för naturen och ha kul.

man lär sig bäst när man har roligt.

vänligen nils
 
Muddus är ett jäkligt vettigt alternativ till det du tänkt dig.
Det finns leder i den sydöstra delen av Muddus där det även finns stugor om det skulle bli "överjävligt".
I norr är det mycket sumpmark men om du vet hur man tar sig fram på myrar så går det också.
Stora delar av nordvästra Muddus är fågelskyddsområde så där får man inte vara.
Tyvärr får man inte fiska i Muddus så om du tänkt dig fiske så funkar inte Muddus.
 
Om det nu mot förmodan skulle vara öppet vatten och väder för fiske så är fiske efter harr ändå förbjudet under denna tid för att skydda den under leken.
 
hej pontus
my bad
eftersom du tydligen har varit ute förr så har du förhoppningsvis de skills som krävs...;)
själv undviker jag gärna att bära den tunga packning som krävs för tre veckors avsides camping.
tidpunkten att vandra häruppe kan dock vara bättre vald.

gick det bra att modda köket ?
god tur
vänligen nils
 
Ingen fara Nils, man ska inte bli stor av sig, även om jag förstås är övertygad om att jag är odödlig... :)

Muddus föreslår några! Låter intressant. Misstänker förstås att höga flöden kan vara ett problem under den perioden, och jag kommer inte att försöka med några våghalsiga övergångar.

På högfjället är det väl sannolikt rätt bistert då, men hur är det i Muddus tro avseende snödjup etc?

Hittade ett youtube-klipp från Muddus av en Peter Tjärnlund, är det samme Peter, Peter? :)

http://www.youtube.com/watch?v=C0yZ8_MBp5Q


Pontus
 
Senast ändrad:
hej pontus
välj en bättre tidpunkt istället och kom upp hit till sveriges tak istället.
väljer man att fylla på provianten i tex Abisko eller Björkliden så kan du ta kungsleden dit och sedan ta en avstickare till råsto, svenska treriksröset, riksgränsen, narvik eller nåt annat kul..
vänligen nils
 
Ja Anders! Det såg ju jäkla mysigt ut, har dock gått händelserna i förväg o kollat alla avsnitt på nrk.no... Couldnt wait... Kanske de va lite senare i juni då?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.