Nordic Telemark skidor?

jag planerar nästa år att kanske hänga med på en skidexpedition till spetsbergen(newton) på svalbard,jag har inte åkt skidor på tusen år och jag ska bara ha Dom för en gång,vart köper man Dom billigast,kanske begagnade?,kan inget om skidor,jag skulle ha några som heter Nordic Telemark skis (NOT narrow cross-country skis) with steel edges and strong bindings (randonee skis are not recommended, unless you are a skilled user) ?:cool: och så även en sovsäck för 30 minusgrader? och pjäxor oxå? många frågor men är 100 % ny på det här,mvh everest4ever.
 
billiga halvbreda telisskidor med rottefella kabelbindnig, typ riva, eller chili osv. finns det gott om på blocket. pjäxor finns i plast eller läder... sovsäck kan du tex köpa från roberts.pl

hur länge ska ni vara ute? hur långt ska ni åka? mest upp/utför eller på platten?
 
Fjällskidor

Ska ni bestiga Newtontoppen? Jag har jobbat i närheten flera säsonger (Nordenkiöldbreen). Det brukar komma en hel del turister den vägen på väg till Newtontoppen. Inte den mest alpina delen av Svalbard, men fint ändå. Rätt trist väg i början om man går ända från Longyearbyen, men efter Fredheim blir det bättre.

Du ska ha ett par turskidor med spann. Bredden brukar vara ca 55 mm. Brukar gå att hitta begagnat. Inga gamla telisar, dom är för mjuka, vallan åker av direkt. Titta på t.ex. http://www.asnes.com/ (Amundsen) eller Fishers modeller. Kolla efter Rago och e99 bland begagnatannonser. Tänk på att vallningsfria skidor slits, om du köper såna begagnade ska dom vara ganska nya.

Det är viktigt med varma pjäxor, dom billigaste som ändå är någorlunda varma är väl Scarpa T4 eller Garmont Excursion, kostar ca 2000:- nya, kanske hälften beganade. Warg och Alfa har också varma pjäxor, men dom är mycket dyrare. På turskidor kör man antingen 75mm NN bindningar, eller BC-bindningar. På Svalbard är 75 mm klart det vanligaste, T4 och Excursion passar i dom. Det finns varma skor till BC-bindningar också, har inte koll på vad dom heter.
 
tack tack:) yes,newtontoppen,har aldrig varit där elr omkring där alls,så jag vet inte hur det ser ut,kostar ju en del,hmm,känns som gröna lund i huvet,vet inte vad jag ska ha,och vart man hittar begagnat,var inne på blocket o sökte efter fisher o fick upp detta:
http://www.blocket.se/goteborg/Fischer_skidor_24722670.htm?ca=14&w=3 , billigt var de,haha:) hur långa ska skidorna vara då? telemark skidor sa han att det skulle vara,e de samma som turskidor elr?
 
Senast ändrad:
en telemarksskida är mer gjord för att åka utför än en turskida, mer som en slalomskida.
oftast bredare, har mera midja för att vara lättsvängd och har bara enkelspann.

en turskida är rakare för att gå bättre på platten, och har dubbelspann, som gör att fästzonen under skidan om man vallar, helst bara trycks ner när man står på ena skidan. det gör även att vallan sitter kvar bättre, mer som en vanlig längdåkningsskida.

båda sorterna brukar ha stålkant.

det fungerar att gå på platten med en telisskida också, men att valla fungerar sämre, så man får använda stighudar (hela eller halvlånga/kickerskins) mer.

så häremellan någonstans får man välja och kompromissa efter hur det ser ut där man ska åka. gränserna mellan modellerna är inte knivskarpa direkt... =)

Sök på modellerna som "Vandrare" tipsar om, han verkar ju ha koll på området du ska åka i. Sen finns det mycket skrivet redan i andra trådar, så du kan läsa vad folk tycker om olika skidor och pjäxor.

Sen skulle jag nog i alla fall vilja prova grejerna innan jag åkte iväg på en sån tur...

http://www.blocket.se/goteborg/Fisch....htm?ca=14&w=3 hade inte valt dom om jag skulle åka på platten... sen ser det väl ut att vara vanlig alpinbindning på dom...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
redtop Mått för Nordic Norm 75??? Telemark 6
Crimper Pjäxor telemark - ens lönt att försöka sälja? Telemark 4
edstorm Åsnes Storetind (för tur/topptur/telemark) Telemark 7
LRC Veckoträning i Ladängen Telemark 6
jossan06 Skojig pistskida för telemark Telemark 3
Arfvid Upptaktsresa telemark 9-12 dec i Tänndalen Telemark 1
Hymer Är telemark-slalom kombi uppfunnen? Telemark 12
afro reservdelar sökes till r8 cobra rottelfella Telemark 3
signurr Telemark- turskidor Telemark 3
annalotten Telemark på Head Mojo 90? Telemark 2
flindra Åka telemark med turskidor? Telemark 23
Selmira Telemark i Storulvån Telemark 1
teoek Telemark uppför åreskutan. Telemark 1
bredviken Förträning telemark Telemark 6
Berglind Telemark med ungdomens twintip? Telemark 6
Jonik lätta topptursskidor för telemark Telemark 11
bredviken Telemark v1 tandådalen Telemark 0
Friahälar Slalomcarvers för telemark? Telemark 5
Deepwood Telemark med Åsnes och Lundhags??? Telemark 5
pagren Telemark vs. Slalom Telemark 8
bredviken Kurs i telemark 18/19 dec i Sälen? Telemark 0
Rodluvan "Træningslæger" telemark Telemark 9
blomma Skarknivar till telemark Telemark 9
Ix Ryggsäck till telemark?? Telemark 5
Bjurtjärnsindianen Telemark Telemark 3
koffle Rossignol Bandit B1 <> Telemark T2?? Telemark 3
anbr Telemark i Valdisere Telemark 1
Mezzner X-adventure för telemark? Telemark 2
martin köhler Head Monster som telemark skida? Telemark 3
Telemarkssving Offpist i Telemark Telemark 1
ptengvall Lapin Kulta Telemark Trophy Telemark 1
rjmh Telemark utrustning till barn Telemark 2
fibbla Hyra telemark nära göteborg? Telemark 2
bredviken Åka på is/hårt med telemark? Telemark 14
Graip Telemark/topptur Telemark 6
guldbrand Telemark Telemark 2
Jätte Micke Student SM i Telemark Telemark 0
d-b Dyra skid-/telemark-/snowboardkläder? Telemark 15
ansun Telemark med UCPA Telemark 8
piggelunk Kite Skiing och Telemark... Telemark 11
sjom Telemark i Val Thorens Telemark 1
l_hakan Telemark i Livigno Telemark 0
Tilde Knä och telemark? Telemark 16
christoffer olsson Telemark+kitzbühel=? Telemark 0
Vinddriven Völkl G4 för telemark? Telemark 2
mariah Telemark tjejer... Telemark 0
Noel Teneighty - Telemark? Telemark 1
Noel Telemark Film Telemark 1
Nyhren Student SM i tur telemark? Telemark 1
stelow Finns det bra komiskidor för tur/topptur/telemark Telemark 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.