Nödaskar - mkt bra info

Re: Parapac

Brune; sa:
Jag vet i ärlighetens namn inte vad Parapac är. Jag sysslar inte med fallskärmhoppning, men känner dom som gör det.


Per Brune

Jag vet inte heller vad parapac eller paracord är mern jag antog att det var fallskärmslinor(bärlinor) eftersom vi pratade om just sådana..

Det var å andra sidan ingen dum idé att referera till dig eftersom du snabbt slängde upp en finfin länk till dom som vill köpa lite vad det nu är!?
 
Re: Re: Parapac

-Patric-; sa:
Jag vet inte heller vad parapac eller paracord är mern jag antog att det var fallskärmslinor(bärlinor) eftersom vi pratade om just sådana..

Det var å andra sidan ingen dum idé att referera till dig eftersom du snabbt slängde upp en finfin länk till dom som vill köpa lite vad det nu är!?

Lite surfande ledde mig till Military Shop, på Sveavägen 138 i Stockholm. De har svart och grön paracord i 15-meters längder för 39 riksdaler (under "Allmän utrustning").

http://www.militaryshop.se

/Mats
 
Paracord?

Jag har vad som i alla fall på förpackningen benämndes som "parachute cord", men jag tvivlar på att det är sådan som verkligen används i fallskärmar. Den är några millimeter tjock, 3-4 åtminstone, och har bara en tunn nylonväv (?) på utsidan, inuti är det något slags vitt ludd, som nog inte gör mycket för styrkan.

Jag skulle hellre vilja ha en rulle persienn-lina, sådan är ju väldigt slitstark, & lätt & kompakt. Var kan man köpa persienn-lina på internet, någon som vet?
 
Som privatflygare när man flyger över ensliga ställen med dåliga nödlandningsmöjligheter kan det kännas skönt att veta att jag har allt jag behöver på mig. Skulle man kvadda finns inga garantier att man når flygplanets nödpack längst bak i kroppen. Det där med som mest 8 mil till bebyggelse vet jag inte om jag köper i det läget. 8 mil med brutna ben och knäckt självförtroende är jäääääävligt långt... *för att spä på diskussionen om nyttan med nödask*
/samme
 
samme83; sa:
Som privatflygare när man flyger över ensliga ställen med dåliga nödlandningsmöjligheter kan det kännas skönt att veta att jag har allt jag behöver på mig. Skulle man kvadda finns inga garantier att man når flygplanets nödpack längst bak i kroppen. Det där med som mest 8 mil till bebyggelse vet jag inte om jag köper i det läget. 8 mil med brutna ben och knäckt självförtroende är jäääääävligt långt... *för att spä på diskussionen om nyttan med nödask*
/samme

ny e du dryg.. :)

detta är tagit ur luften men jag misstänker att ditt "nödpac" i planet innehåller lite mer än en "nödask" man har i benfickan.. med brutna ben har man en jädrans nytta av en trådsåg, några fiskekrokar och liknande, iofs så kan man såga av sitt ben om det börjar lukta.. jag misstänker att ditt "nödpac" innehåller någon form av käk?
 
Det finns överdrifter inom allt. Vet inte om Patric vet vem Yngroth är. Han brukar ha med sig sin överlevnadsask på dans.

Det viktigaste är att kunna göra upp eld och att rena vatten när man vimsar runt i bushen. Skydd är relativt lätt att bygga och som civil att hamna i en överlevnad så är det en lättare uppgift än i en militär situation där man ska hållla sig dold och förflytta sig på nätter.
 
Nöd asken kanske är lite overkill på fjällturen osv, då gissar jag att det mesta av utrustning finns med. Men läser man lite under forumet allmänt och under tråden "Det dummaste jag gjort" ( http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=9970 ) så kan man ganska snart dra slutsatsen att även relativ erfarna friluftsmänniskor gör tabbar som gör att de hamnar i en situation som kanske inte är en "överlevnadssituation" (även om överlevnad är vad livet hela tiden handlar om).

Man kan läsa om jägare som går för att hämta ett fällt djur och går lite fel på väg tillbaka. Även folk som vid en "minihajk" (ca 400m mellan lägerplats och bilen) missar vägen när dom i mörker ska återvända till bilen för att hämta packning.

Jag gissar att det är på korta dagsturer som svamp och bärplockning i område där man tycker sig "hitta", där risken är störst att man ska hamna i en situation där nödasken kan komma till nytta. (troligen räcker det med en kompass).

Många svampplockningsturer sker nog "efter jobbet" på höstkvällar. Mig har det i alla fall hänt att jag vid något tillfälle plockat trattkantareller tills det börjat skymma. Har man hittat ett riktigt superställe och gått men "näsan i marken" en stund så kan man få se sig omkring både en och två gånger när man lyfter blicken för att veta åt vilket håll man ska gå. Har man då kompassen med sig så är det ju inga problem (i alla fall inte om man gjort sig besväret att kontrollera i förväg åt vilket väderstreck bilen finns).

Vattenreningstabletter, trådsågar, fiskekrokar osv är kanske inte nödvändigt. Men Kompass kniv och något elddon (tändare eller tändstickor eller vad man finner lämpligast) är nog berättigat att alltid ha för vana att medföra när man är i skogen.

För mig är det en del av min hobby att pyssla med "nödasken" och det tycker jag räcker för att rättfärdiga den likaväl som att folk väljer en viss kniv just för att dom vill ha en sådan kniv även om en morakniv förmodligen hade funkat precis lika bra.

I dag vet väl alla att även vi svenskar som normalt lever i ett mycket förskonat land, kan hamna i "skarpa överlevnadssituationer" , med tanke på vad som hände i julas. Men visst en "nödask" hade inte varit till någon större nytta i en sådan situation. Men man ska nog vara medveten om att det är kanske när man som minst tror att man ska hamna i en nödsituation som risken är som störst just för att man vid just det tillfället inte är beredd på att något ska kunna hända.

Att ha nödasken med på dans är kanske inte så dumt som det låter. Vissa har en kondom med sig i asken och en sådan kan ju kanske komma till nytta vid ett sådan tillfälle (den är nog bättre att ha en lördagskväll än för att bära vatten i). Kondomen har kanske räddat lika många ur "prekära situationer" som kompassen har gjort.
[Ändrat av Joones 2005-01-06 kl 18:50]
 
Jorrå.. Patric vet vem Yngerot e, å oavsett om han har nödasken i sängen så hävdar jag fortfarande att den spelat ut sin roll.. gå tillbaka till vad som tidigare skrivits i tråden så förklaras det varför.. den viktigaste utrustningsdetaljen är fortfarande huvet.. eller rättare sagt, innehållet
 
-Patric-; sa:
Jorrå.. Patric vet vem Yngerot e, å oavsett om han har nödasken i sängen så hävdar jag fortfarande att den spelat ut sin roll.. gå tillbaka till vad som tidigare skrivits i tråden så förklaras det varför.. den viktigaste utrustningsdetaljen är fortfarande huvet.. eller rättare sagt, innehållet

Håller helt med dig och andra i denna tråden. Ville bara påvisa ett fall av extremism när det kommer till sådana askar.

Det skulle fan inte förvåna mig om han har den i sängen med *L*
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
norpan_ Info Överlevnad 14

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.