Njupeskär blir nationalpark nr 28

Fulufjället blir nationalpark

Fulufjället blir nationalpark. (Vattenfallet Njupeskär ligger där).

Att klättring på sommaren är förbjuden för att förhindra boplundring och att känsliga lavar skadas kan jag förstå. Varför man inte ska få klättra på det frusna fallet har jag inte förstått ännu. Jakt tycker jag generellt skulle vara tillåten i alla reservat och nationalparker då människan också är en del av ekosystemet. Möjligen kunde något område undantas som referensområde.
 
Jakt?

Hej! Du skriver: "Jakt tycker jag generellt skulle vara tillåten i alla reservat och nationalparker då människan också är en del av ekosystemet. Möjligen kunde något område undantas som referensområde."

Men referensområden är ju precis vad nationalparkerna är så jag förstår inte resonemanget. Eller menar du att vi bara ska ha ETT referensområde??? Ska vi bara ha ETT fjäll som refensområde, t.ex.?

Att tillåta jakt i Sarek bara för att människan är en del av ekosystemen är ett minst sagt märkligt argument. Den logiska följden av den argumenteringen är människans samtliga tilltag är helt acceptabla eftersom "människan är en del av ekosystemet".
 
Jägare

Jag menar att vi är jägare precis som alla andra rovdjur som finns i eller besöker parken. Hermeliner sysslar inte med gruvdrift, skogsaverkning och annat som inte är naturligt i ett naturområde.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.