Njupeskär blir nationalpark nr 28

Fulufjället blir nationalpark

Fulufjället blir nationalpark. (Vattenfallet Njupeskär ligger där).

Att klättring på sommaren är förbjuden för att förhindra boplundring och att känsliga lavar skadas kan jag förstå. Varför man inte ska få klättra på det frusna fallet har jag inte förstått ännu. Jakt tycker jag generellt skulle vara tillåten i alla reservat och nationalparker då människan också är en del av ekosystemet. Möjligen kunde något område undantas som referensområde.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Jakt?

Hej! Du skriver: "Jakt tycker jag generellt skulle vara tillåten i alla reservat och nationalparker då människan också är en del av ekosystemet. Möjligen kunde något område undantas som referensområde."

Men referensområden är ju precis vad nationalparkerna är så jag förstår inte resonemanget. Eller menar du att vi bara ska ha ETT referensområde??? Ska vi bara ha ETT fjäll som refensområde, t.ex.?

Att tillåta jakt i Sarek bara för att människan är en del av ekosystemen är ett minst sagt märkligt argument. Den logiska följden av den argumenteringen är människans samtliga tilltag är helt acceptabla eftersom "människan är en del av ekosystemet".

Jägare

Jag menar att vi är jägare precis som alla andra rovdjur som finns i eller besöker parken. Hermeliner sysslar inte med gruvdrift, skogsaverkning och annat som inte är naturligt i ett naturområde.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips