Njoatsosvagge, Luottholahko, Bårdetjåhkkå. Synpunkter på rutt.

Det blir Sarekpremiär i sommar. Vi har bara 7dagar att vandra på. Tanken är att vi flyger till Darreluoppal i mitten på augusti för att sen gå Njoatsosvagge, Jiegnavagge, Luohhtolahko. Vidare tänkte vi trixa oss ned till bron över Gådokjåhkå för att sedan (om vädret tillåter) gå via Bårddetjåhkkå, Pårek och vidare till Kvikkjokk. Vad tror expertisen om denna rutt. Borde vara görbart på 7 dagar även med någon avstickare upp på någon topp, tänker jag.

Det jag funderar lite på är om det bara blir massa sten och blockterräng Noajdevagge, Lullihavagge, Gaskasvagge ocj Jiegnavagge.

Vad tror ni om detta tänkta 7 dagars upplägg för två friluftsvana Sarek nybörjare? Se bifogade kartbliden för ungefärlig rutt.

pårte.jpg
 
Det är fler pilar än dagar, så jag vet inte vart du tänker tälta.

Vägen ner mellan Vassjebakte och Vassjatjåhkkå är brant. Har för mig att jag läst en tråd där någon fick vänta pga lutning och halkigt snöfält.
Vägen upp bredvid Bulkas är också brant, men ska inte medföra några svårigheter.
Det ska finnas bra tältplatser strax öster om pil 2. Nästa bra tältplats ska vara uppe vid Luohttojavrre. Vid slutet på pil 3 är det nog sämre med platser.
Pil 4. Den vägen har jag läst om i en tråd. Det var brant och lös sten. Sök efter trådar med luohttolahko och lullihavagge.

Du vet ju bäst själv hur tränad du är, men jag hade nog räknat med 8 dagar plus reserv. Känns som att det är många höjdmeter på din tur =)

Annars tror jag det är en väldigt kul tur. Jag hade personligen inte lagt turen på det där viset, för det hade jag inte orkat
 
Vägen ner mellan Vassjebakte och Vassjatjåhkkå är brant. Har för mig att jag läst en tråd där någon fick vänta pga lutning och halkigt snöfält.

Nu visar pilen inte riktigt den vägen utan öster om Vassjatjåhkkå. Och då ska det gå bra, men brant och stenigt är det. Annars håller jag med dig (skogsbaronen) om det du skriver i ditt svar. Jag vill fråga Anders A om det är med avsikt ni planerar så många branta och steniga uppfarter/nerfärder. De finns ju somliga som älskar sten och har massor med energi, och då är denna rutt möjlig med en och annan justering. Men om ni vill ha en behagligare färd så finns bättre alternativ. Från Luohttoláhko hade jag valt att följa Noajdevágge. Sedan måste man nog runda Alep Stuollo mycket längre ner, i björkskogen.
 
Tack för input. Pilarna är lite hastigt ditritade för att visa ungefärlig färdväg och riktning. Först funderade vi på att ta oss över Sarvesvagge och vidare till Alggavagge och följa den till Skarja och sen ned till Aktse. I år kommer vi inte ha tid med den turen så därför började vi fundera på en kortare tur. Men jag börjar inse att det kommer bli mycket sten. Kanske lägger in en avstickare ned till kanjonen i Sarvesvagge för att komma ned till lite grönska. Annars gillar vi att komma upp på höjd. Sen blir man ju inte yngre med åren så jag tänker att det gäller att bröta runt bland stenarna innan man blir för "bekväm".

Har också förstått att det inte är fullt lika brant öster om Vassjatjåhkkå och att det kan fungera som en väg ned i Njoatsosvagge.

Om vi inte orkar eller tröttnat på stenar så kan man ju korta av turen genom att gå mot Pårek "direkt" från Luohhttolahko.

Fowwe, tar med Noajdevagge i planerna som ett alternativ.
 
Kanske lägger in en avstickare ned till kanjonen i Sarvesvagge för att komma ned till lite grönska.

Att gå direkt från Luohttojávrre ner till kanjonen är en trevlig och snabb väg ner till Sarvesvágge. Sedan kan man fortsätta till Lullihavágge eller Gasskasvágge. Noajdevallda är en grön plats med ljuvlig atmosfär, fin att tälta på.

Behöver turen förkortas kan ni lämna Luohttoláhko i sydost och gå till Ruopsokjåhkå. Sedan - om vädret tillåter - på "baksidan" av Bårdde (sydvästkammen) direkt upp till högsta toppen. Därefter vidare till Hambergs observatorium lite längre ner. Sedan följer ni "Pegelleden" från observatoriet ner till stigen mot Boarek (Pårek). Efter det är ni nog mätta på stenar och höjdmeter. ;)
 
Jag håller med fowwe och skogsbaronen, att dra ett rakt streck på kartan och planera sin vandring därefter är inte alltid optimalt (eller möjligt) i terräng som Sarek. Även jag noterar att du har väldigt många ekvidistanser tvärs din planerade rutt och på vissa ställen ligger de mycket tätt! Dessutom innebär rutten att du skall korsa vissa vattendrag/vattensystem som jag inte känner till av egen erfarenhet om de är möjliga att passera. Ett grundläggade tips är givetvis att börja planeringen från någon av de mycket bra guideböcker som finns över Sarek (men det antar jag ni redan gjort?), sedan är det lättare för oss här på forumet att ge upplysningar på specifika områden och svårigheter utifrån vår samlade erfarenhet av området.

Jag har inte gått alla de vägar du ritat upp så lämnar dessa etapper öppna till andra att kommentera som varit där. Jag kan dock kommentera första etappen där jag hade valt att runda Vássjábákte på norra sidan för att sedan välja norra sidan av Alep Njoatsosjavvre. Södra sidan av sjöarna i Njoatsosvagge karakteriseras av flera hundra meter stup och blockterräng efter ras som slutar ute i sjöarna, så ingen bra vandringssida. På norra sidan är det däremot trevligt och lättvandrat och ger er direkt access till Jiegnavagge utan att behöva korsa mellan sjöarna (om det är möjligt?)

Att gå upp i Jiegnavagge från Njoatsosvagge som din etapp 2 har jag inte gjort, men jag har stått nedanför och tittat. Det är brant, mycket brant, och bara sten så det gäller att använda både händer och fötter samt vara försiktig var man sätter fötterna både för sin egen säkerhet men även för att inte lösgöra stenar som kan falla på bakomvarande kompisar. Detta är ingen terräng som ger hög medelhastighet och kan innebära direkt fara i blött väder.

Ett annat grundtips är att allt över 1000möh i dessa trakter är sten, då markvegetationen med få undantag inte når högre. Detta innebär även att det kan vara svårt att hitta lämpliga tältplatser över de nivån och även vatten på vissa ställen ett torrt år.
 
Har läst någonstans att man kan gå upp i Jiegnavagge från Njoatsosvagge. Brant men görbart. Har även läst Grundstens beskrivning av att gå från Jiegnavagge upp och ut på Luohttoláhko. Blev sugen på att (om vädret tillåter) gå ut på högplatån från det hållet.
 
Jodå det är görbart, men brant. Bifogar en bild över Njoatsosvagge sett mot öster så får du lite känsla för terrängen Alep Njoatsosjávvre närmast.
8(17).JPG
 
Senast ändrad:
@smux Tack för en fin bild. Förmodar att det är Vassjatjåhkkå's mäktiga nordsluttning man ser till höger i bild. Utsikten uppe därifrån ska tydligen vara magnifik.
Jag inser även att gäller att hålla i träningen över sommaren.
 
Har även läst Grundstens beskrivning av att gå från Jiegnavagge upp och ut på Luohttoláhko. Blev sugen på att (om vädret tillåter) gå ut på högplatån från det hållet.

Luohttoláhko är en mäktigt och ödsligt landskap. Innan man går ut mot platån kan man fascineras av hur markområdet nedanför glaciärerna ständigt omformas. Här har dessutom jokken från bl a Svenonius glaciär bildat en imponerande kanjon som inte är så känd. Kanjonen finns precis efter slätmarken nedanför glaciären där vattnet störtar ner över en kant.
Man ska vara lite försiktig med reklam men i boken om Präststigen har jag utförligt beskrivit många fler färdvägar i sydvästra Sarek, bland annat i Njoatsosvágge och till och från Luohttoláhko.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
t_andersen Vad mellan Tarraluoppal och Njoatsosvagge? Fjällvandring 5
grodanbolle Njoatsosvagge Fjällvandring 6

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...