Nikon D1

Har fått erbjudande om att köpa en begagnad Nikon D1 för några tusenlappar. Vad ska man tänka på att få med för utrustning? Så man inte står där med skägget i brevlådan och måste köpa till dyra tillbehör.

/Martin

De objektiv du vill använda och blixt om du även ska använda den för inomhusfotografering.
Vilket skick batteriet är i bör du också beakta.

Men hur många tusenlappar handlar det om?
Jag skulle vara mycket tveksam till att betala för en D1:a med tanke på hur oerhört mycket bättre och relativt billiga de nyare modellerna är.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Priset kommer ligga runt 3000 enligt uppgift. Men jag vet inte mer än så. Jag ser det som en instegsmodell för att börja samla på mig objektiv mm. Jag är alltså lite nybörjare på området... Är det helt galet tänkt? Jag gillar "känslan" D1'an, så hoppas jag ju att den följer med till de nyare kamerorna.

/Martin

Nikon och Canon ...

... kör ungefär samma känsla genom alla sina modeller, så du kommer säkert att känna igen dig när du byter upp dig. Det som möjligen talar för att avstå är väl att Canon verkar vara något mer "på" vad gäller prosumermodeller, de har ju 3-4 modeller i prisklass 8 000 - 15 000 (hus alltså).

Ett tips kan ju vara att gå till nån fotohandlare och jämföra mellan modellerna. På fotosidan.se finns dessutom mycket stoff om vilket märke som är bäst och varför.

Börjar man med ett system så sitter man ju till viss del fast i det, iom att objektiv och annat inte passar mellan märken.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips