Nikkaluokta, Vistasjåkka

Hei

Har hørt at det skal være fint å padle fra Nikkaluokta (enden av veien der) og oppover Vistasjåkka, Norrut, blir det vel. Ganske så langt skulle det gå an. Er det noen som har vært her og kan si mer om området, i forhold til padling?

Det är en riktigt bra jåkk för paddling, speciellt lite senare under sommaren när vattenföringen inte är så stor.

Vi har en stuga precis där jåkken rinner ut och jag är där med barnen flera gånger per år.

Jag har lovat mina döttrar att ta med dem på en tälttur upp efter jåkken nu i sommar, vi kanske syns där?

Høres bra ut. Er det mulig å padle med havkajakk der, eller bare egnet for kano? Hvor langt opp går det an å padle tror du?

Jag har själv bara paddlat kanot, men hur stort djupgående har havskajaken med roder?

Vi har kärt båt med utombordsmotor minst 10 km upp under sommaren, sedan är det något grundare part man inte tar sig upp för. Men en kanot kan man nog utan större problem dra upp där och sedan paddla vidare.

Men som vanligt när det gäller fjällälvar så skiljer sig vattenståndet mycket bara från dag till dag.

Ni kommer garanterat att trivas, inga problem med bra tältplatser.

Utmerket, det høres bra ut. Kajakken går ikke så dypt i vannet, roret går jo an å ta opp, også, om det blir riktig lite vann. Da får vi se om det blir tur dit i år, eller det blir et annet år. :)

Jeg har ikke sjekket tracket, mener vi hadde padlet 16 km da vi snudde. Men det var neppe helt korteste vei. Kan jeg slenge ut ei melding når jeg har sjekket GPSn. :)

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Zlagge Nikkaluokta - Kalix paddling längs Kalixälven Paddling allmänt 2

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg