Nikkaluokta - Kebnekaise - Vakkotavare i slutet av September

Hej!
Har funderat på att gå Nikkaluokta - Kebnekaise - Vakkotavare i slutet av September. Har hyfsad fjällvana, speciellt då vintertid men har inte fjällvandrat speciellt mycket. Hur är vädret vid den här tiden, förstår att det kan komma snö och minusgrader speciellt nattetid. Men hur är det med båtskjutser, går det att boka trots att säsongen egentligen är över? Hade tänkt göra vandringen på 4 dagar, men vill samtidigt inte ta ihjäl mig utan kunna njuta av turen. Är det möjligt?

Hade allra helst gått i början av September men ska utomlands den 10:e och vill inte riskera att blir sjuk innan jag åker.

Om det blir för stressigt så har jag funderat på att gå Hemavan - Ammarnäs istället, då jag sparar tid med resan eftersom jag bor i Umeå.

/Jonas
 
Båtskjutsen över Dievssajávri är det STF:s stugvärd som kör och han/hon går därifrån (strax efter) den 12/9. Roddbåtar finns men tas upp efter säsongsslut; ifjol redan den 26/9. Hör med Lst i BD-län för säkerhets skull.

12/9 gäller även som slutdatum för Vakkotavare och Kaitumjaure, medan Singi och Keb har öppet en vecka längre. Dessutom slutar Ritsembussen att gå den 19/9, så annan transport lär bli nödvändig.
 
Båtskjutsen över Dievssajávri är det STF:s stugvärd som kör och han/hon går därifrån (strax efter) den 12/9. Roddbåtar finns men tas upp efter säsongsslut; ifjol redan den 26/9. Hör med Lst i BD-län för säkerhets skull.

12/9 gäller även som slutdatum för Vakkotavare och Kaitumjaure, medan Singi och Keb har öppet en vecka längre. Dessutom slutar Ritsembussen att gå den 19/9, så annan transport lär bli nödvändig.
Ok, då ser det ut som det får bli Hemavan - Amarnäs istället om jag inte kan komma iväg i början av September då.
 
Det ser ut att köra ihop sig. Även om jag nu kommer iväg den 1 sep, så blir det besvärligt att ta sig hem. Bussen från Vakkotavare går 15.20 och är i Gällivare vid 18-tiden och då har sista tåget till Umeå redan gått. Så i så fall måste jag vara i Vakkotavare redan på lördag och övernatta där och sen vänta på tåg hem på söndagen.

Går bättre att ta sig dit, tåget från Umeå går 06:42 och är i Kiruna 13:54 och bussen till Nikkaluokta 14.40 så det blir perfekt.

Är det möjligt, utan att stressa ihjäl sig, att gå turen ons-lör? Kommer att gå med hyfsat lätt packning men samtidigt ta med mig eget tält, och mat. Vad kan man räkna med för temperaturer där i början av September?
 
Det ser ut att köra ihop sig. Även om jag nu kommer iväg den 1 sep, så blir det besvärligt att ta sig hem. Bussen från Vakkotavare går 15.20 och är i Gällivare vid 18-tiden och då har sista tåget till Umeå redan gått. Så i så fall måste jag vara i Vakkotavare redan på lördag och övernatta där och sen vänta på tåg hem på söndagen.

Går bättre att ta sig dit, tåget från Umeå går 06:42 och är i Kiruna 13:54 och bussen till Nikkaluokta 14.40 så det blir perfekt.

Är det möjligt, utan att stressa ihjäl sig, att gå turen ons-lör? Kommer att gå med hyfsat lätt packning men samtidigt ta med mig eget tält, och mat. Vad kan man räkna med för temperaturer där i början av September?

Jag tror du har kollat fel. Det går ett tåg från Kiruna till Boden 17.36 så det är i Gällivare runt 18.30. Sen vidare från Boden 20.55.

Fjällbussarna brukar som regel vara synkade med tågtiderna.
 
Jag tror du har kollat fel. Det går ett tåg från Kiruna till Boden 17.36 så det är i Gällivare runt 18.30. Sen vidare från Boden 20.55.

Fjällbussarna brukar som regel vara synkade med tågtiderna.

Hittar inte det tåget varken på Sj eller Veolia, är det någon fler som kör sträckan?

Har ringt turistbyrån i Gällivare, och dom såg samma sak som mig men det är möjligt att vi missat något. Sen verkar det som att dom drar in på antalet bussturer efter den 22:a augusti, och tyvärr verkar det bara finnas dom tider som jag skrev ovan.
 
Hittar inte det tåget varken på Sj eller Veolia, är det någon fler som kör sträckan?

Har ringt turistbyrån i Gällivare, och dom såg samma sak som mig men det är möjligt att vi missat något. Sen verkar det som att dom drar in på antalet bussturer efter den 22:a augusti, och tyvärr verkar det bara finnas dom tider som jag skrev ovan.

Jag gjorde inte det heller när jag sökte på Gällivare av någon anledning men sök Kiruna - Boden så kommer det upp, det är nog en miss i bokningssystemet eller så tycker SJ att folk inte borde kliva på i Gällivare, vilket inte vore helt olikt deras kundorienterade policy. :)
 
Jag gjorde inte det heller när jag sökte på Gällivare av någon anledning men sök Kiruna - Boden så kommer det upp, det är nog en miss i bokningssystemet eller så tycker SJ att folk inte borde kliva på i Gällivare, vilket inte vore helt olikt deras kundorienterade policy. :)
Vad menar du att SJ inte är kundorienterade ;-)

Tyvärr är det så att det inte går någon lämplig transport mellan Boden och Umeå den tiden, och det var nog därför det inte kom när jag sökte Gällivare - Umeå. Går bra att ta sig till Boden men då var frågan hur jag ska ta mig hem resten av sträcken ;-)

Bästa sättet verkar vara att ta tåget mellan Gällivare - Luleå och sen buss från Luleå till Umeå.
 
Vad menar du att SJ inte är kundorienterade ;-)

Tyvärr är det så att det inte går någon lämplig transport mellan Boden och Umeå den tiden, och det var nog därför det inte kom när jag sökte Gällivare - Umeå. Går bra att ta sig till Boden men då var frågan hur jag ska ta mig hem resten av sträcken ;-)

Bästa sättet verkar vara att ta tåget mellan Gällivare - Luleå och sen buss från Luleå till Umeå.

Hehe.. ibland känns det som man ska resa sträckan Dakar - Bamako när man ska boka hos SJ.. :)

Men det går visst ett tåg från Boden. Nattåget till Sthlm avgår 20.55 från Boden C. Jag vet inte om det går in i Umeå, men till Vännäs tar du ju dig iaf.
 
Hehe.. ibland känns det som man ska resa sträckan Dakar - Bamako när man ska boka hos SJ.. :)

Men det går visst ett tåg från Boden. Nattåget till Sthlm avgår 20.55 från Boden C. Jag vet inte om det går in i Umeå, men till Vännäs tar du ju dig iaf.
Ok det låter bra, ska kolla upp det.

Men om vi bortser från från transportfrågan, är det någon som har erfarenheter att komma med om själva turen?
 
Hej!
Har funderat på att gå Nikkaluokta - Kebnekaise - Vakkotavare i slutet av September. Har hyfsad fjällvana, speciellt då vintertid men har inte fjällvandrat speciellt mycket. Hur är vädret vid den här tiden, förstår att det kan komma snö och minusgrader speciellt nattetid. Men hur är det med båtskjutser, går det att boka trots att säsongen egentligen är över? Hade tänkt göra vandringen på 4 dagar, men vill samtidigt inte ta ihjäl mig utan kunna njuta av turen. Är det möjligt?

Hade allra helst gått i början av September men ska utomlands den 10:e och vill inte riskera att blir sjuk innan jag åker.

Om det blir för stressigt så har jag funderat på att gå Hemavan - Ammarnäs istället, då jag sparar tid med resan eftersom jag bor i Umeå.

/Jonas
Det är VY tåg som kör där
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tompaa Alternativ rutt Kebnekaise-Nikkaluokta via Tarfala mot Cievrralahku Fjällvandring 4
Tobbe C Försvunnen man Kebnekaise / Nikkaluokta Fjällvandring 16
JPPswe Att fly folkmassorna - råd om vägval, Visttasvagge Fjällvandring 8
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
Wotan88 Abisko - Kebnekaise - nikkaluokta Fjällvandring 19
Martinnn Erbjuda guidad tur Nikkaluokta-kebnekaise Fjällvandring 3
jpog Vandring Nikkaluokta - Kebnekaise Fjällvandring 2
kalle_cowboy nikkaluokta/kebnekaise 4-10 juni Fjällvandring 11
Aleggs Nikkaluokta - Kebnekaise hur lång tid? Fjällvandring 9
Isgren Kebnekaise på fre 28/7 någon som kör mot nikkaluokta Fjällvandring 3
kanis Leden mellan Nikkaluokta och Kebnekaise rustas upp Fjällvandring 0
andjoh88 Nikkaluokta till kebnekaise högsta punkt Fjällvandring 3
Ronjaa Kebnekaise fjällstn - Nikkaluokta Fjällvandring 5
tommy.fransson Abisko -> Kebnekaise -> Nikkaluokta på 9 dagar Fjällvandring 6
Morganporgan Nikkaluokta-Kebnekaise-Singi-Sälka-Nallu-Vistas-Nikka?? Fjällvandring 23
Richert Katterjåkk - Alesjaure - Sälka - Kebnekaise - Nikkaluokta Fjällvandring 15
vmemam Nikkaluokta - Kebnekaise fjällstn på 6 h? Fjällvandring 11
Smarrigchokladboll STF faciliteter off-season? Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 6
NiclasLG Dela taxi Kiruna flygplats - Nikkaloukta 26 jul 2023 Fjällvandring 3
haiwa Vattennivån Nikkaluokta mot Tjuonajokk leden Fjällvandring 2
Niklas70 Dela taxi Kiruna – Nikkaluokta 14 augusti Fjällvandring 2
Pirak Vista -Nikkaluokta via Cievrralahku Fjällvandring 4
robhero Dela taxi Kiruna till Nikkaluokta 20/4 Fjällvandring 1
Valde Abisko-nikkaluokta Fjällvandring 12
jojjebros Har gått Abisko-Nikkaluokta två ggr. Vart ska jag nu? [Råd och tips] Fjällvandring 21
sekar00 Lift sökes nikkaluokta-kiruna 28/7 Fjällvandring 1
Alaimo Favorit bergstoppar mellan Nikkaluokta och Alesjaure Fjällvandring 3
erikiiofph7 Myggåtgärder på vandring Kungsleden Nikkaluokta - Vakkotavare Fjällvandring 19
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
robhero Dela taxi Kiruna till Nikkaluokta 21/4 samt retur 25/4? Fjällvandring 0
Joonaka Abisko-Nikkaluokta via trepassleden(?) Fjällvandring 5
Jollenisse Abisko-Nikkaluokta budget vandring Fjällvandring 15
emilobrink Resa Kiruna-Nikkaluokta Fjällvandring 12
Gullis kvikkjokk-nikkaluokta Fjällvandring 25
nicko_ Abisko-Ballinvagge-Aliseatnu-Mårma-Vistas-Tarfala-Cevrraláhku-Nikkaluokta Fjällvandring 26
marianneg Erfarenheter av etapp: Nikkaluokta - Vistas Fjällvandring 8
Vandrefalken1976 Abisko - Kebnekaisr/Nikkaluokta via Lapporten och Mårma i september? Fjällvandring 1
Thebigt Tips / väderläget Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 7
Stanca Nikkaluokta till Tarfalla Fjällvandring 16
Tobias.H Behöver rådgivning för Nikkaluokta - Kvikkjokk Fjällvandring 7
xoxoxo Nikkaluokta-Abisko <24 timmar Fjällvandring 38
sofiasahlen Katterjåkk–Nikkaluokta Fjällvandring 13
Niandertalaren Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 8
tiantian Pathless from Nikkaluokta to Kaitum, how difficult is it? Fjällvandring 6
tsarpjotyr Fjällvandring Nikkaluokta - Katterat Fjällvandring 3
björsi Nikkaluokta - Vakkotavare Fjällvandring 4
Hjelte Dela taxi Nikkaluokta till Kiruna 27/7 Fjällvandring 0
SugarGlider Food and train tickets for Kungsleden (Nikkaluokta-Abisko) hike Fjällvandring 10
Michael177 Transport Kiruna Airp - Nikkaluokta 15 Juni 2018 Fjällvandring 5
Jojosurf Nikkaluokta - Tarfala: torsdag - söndag - tips? Fjällvandring 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.