Nikka - Abisko på vintern

Utrustning

Håller på spåna på viss utrustning.

Snöskor går att hyra
Pulka går att hyra

Problemet är bara att frakta pulkan tillbaka till Abisko eller till Nikka vid start.

När det gäller sovsäck vad tror ni det behövs för Komforttemperatur?

När det gäller dunjacka och ev termobyxor har ni några bra förslag på märken och modeller?

Vet inte vad för slags skor man har när man går med snöskor men Kamik Frontrange är ju riktigt varma.

Problemet är att allt kostar en hel del.
I Maj ska jag till Kina för att vandra i bergen där så detta kanske får skjutas upp ett år innan det kan bli verklighet.

MVH
zzeezz
 
Frågan är om du inte kan skippa pulka, utan bara ta en ryggsäck. Eftersom du ska bo i stuga behöver du inte tält, kök, bränsle eller jättevarm sovsäck. Du sparar en hel del vikt och utrymme.

I fråga om utrustning i övrigt, så kan du nog låna ihop en hel del, bara du är ute i god tid. Sovsäck, behöver du knappt om du ska sova i stuga, men det är klart att den kan komma till glädje också.

Ett par ordentliga vinterkängor bör du ha. I de flesta fall behöver du inga specialskor för snöskorna.

Mvh /Joel
 
Arpil

I april är det ljust större delen av dygnet så du kan nog gå knappa 20 timmar per dygn om det verkar lockande. April är underbar i fjällen men på sträckan Keb-Nikka är det inte sällan barmark stora delar vilket många många pulkadragare aldrig kommer att glömma. Har klarat mig bra. Fem dagar låter lite tight men funkar nog om det inte blir storm. Sällskap rekommenderas varmt första vinterturen.

//Daniel
 
Varför inte skidor?

I svenska fjällen tycker jag att skidor är att föredra i varje fall ovanför trädgränsen där snön oftast är fast och packad.

Utmed leden Nikkaluokta till Abisko är det inte skoterled men det kör en del skotrar där ändå (STFs etc) och därmed är det oftast ett stabilt spår även om det givetis då och då yr igen eller blir översnöat. Det är normalt stor skillnad på februari och april häruppe bland annat beträffande om stugorna är bemannade matförsäljningen är öppen folk utmed leden temperatur ljus etc. Maj är bästa årstiden här uppe IMHO och då kanske man kan ha större nytta av snöskor om det är genomslagssnö???

Men stugorna stänger i början av maj.

Dunjacka är inte nödvändig men ökar komforten.

Thure
 
Snöskor

Det är snöskor jag vill testa pga att jag gått denna sträckan på Fjällräven Classic nu vill jag gå samma sträcka på vintern. Med skidor blir det inte riktigt samma sak. Det får bli nästa gång.

Jag vill INTE gå 20h om dygnet vill ta det i ganska behagligt tempo sova i stugorna och koppla av lite, kanske bestiga Keb på vägen beroende på väder och sällskapet.

Vad är det för temperaturer där i början av April?

Tänkte att det kanske var riktigt kallt därav Dunjacka och termobyxor men min LIV räcker kanske bra då.

Mina Gere verkar vara perfekta som vinterbyxor tror ni dom räcker tillsammans med ett par Goretex Haglöfs Lim byxor?

zzeezz
 
Allmän vårinfo

Anade att 20 timmar per dag skulle vara mycket :). Ville bara understryka hur ljust det är i april. På dagarna kan man vid en del tillfällen gå i bar överkropp. Vanligen blir det inte kallare än kanske 15 minus, med respekt för att detta är en grov generalisering. Min känsla är dock att det ALLTID blåser vilket påverkar upplevelsen. På klara kvällar kan det nog nå 25 till 30 grader minus. Brukar under tältturer ha med men inte använda underställsbyxor på vårturer i Keb. Använder klättermusens Mithrilbyxa (den byxa jag skulle ha enbart på sommaren) och tunna trelagers-byxor över. Viktigare då att ha varma skor, varm mössa och varma handskar. Dunjacka kan undvaras men vissa kvällar lär man ångra sig så till vida man inte bor i stuga. Då funkar det utan, även om det är säkrare att ha om man fastnar i en storm. Vet inte exakt vad termobyxor är men dunbrallor eller liknande skulle jag lämna hemma. Limbyxorna funkar säkert väldigt bra men värmer (snälla forumfolk, ingen ordmärkning) dåligt och då kanske underställsbyxor behövs.

Hoppas det hjälper.

//Daniel
 
Lånar tråden lite..

Jag har börjat planera en tur mellan Abisko och Nikkaluokta, som planen ser ut nu så ska jag åka den sträckan på 4 dagar och 3 nätter. Jag ska bo i stugorna och jag har inte riktigt bestämt mig för om de blir att ta en pulka eller ryggsäck. Jag ska genomföra turen ensam och jag har inte färdats längs kungsleden tidigare.

Så här har jag tänkt mig iaf:

Fre 19/2 - (Stiger av tåget 8.30 i) Abisko - Alesjaure / 35 km
Lör 20/2 - Alesjaure - Sälka / 25 km
Sön 21/2 - Sälka - Kebnekaise fjällstation / 26 km
Mån 22/2 - Kebnekaise fjällstation - Nikkaluokta / 19 km (buss till Kiruna)

Egentligen vore det kanske vettigare att göra turen omvänt, men i fruktan för att nord-västran ska piska mitt ansikte i fyra dagar så är jag i nuläget inne på denna plan.

Jag har åkt mycket skidor långa distanser både med och utan packning på den senaste tiden(ny-muckad jägarsoldat), ska även åka Vasaloppet i mars. Så jag tror att jag kommer att klara detta bra, i synnerhet då packningen blir ganska lätt och så bor jag ju bekvämt. 19/2 är solen uppe över 8 timmar så man kan ju åka i lugn och ro, jag har heller ingen direkt brådska hem ifall att det händer något oförutsägbart.

Ett alternativ jag har är att åka ungefär en månad senare, men vill åka vid denna tidpunkt eftersom fjällen är så läckra då.

Mina frågor:
1. Har ni något att invända om turen i allmänhet?
2. Är sträckan Abisko-Abiskojaure-Alesjaure tung?

/timo
 

avslutad210712

Gäst


Mina frågor:
1. Har ni något att invända om turen i allmänhet?
2. Är sträckan Abisko-Abiskojaure-Alesjaure tung?

/timo


1. Inte mer än som tidigare nämts att om du har otur blir du inblåst i en stuga.
2. Nej. Strax efter Abiskojaure-stugan kör du uppför Kiron-backen vilket väl är den enda tunga delen på sträckan. I övrigt är det väldigt lättåkt.
 
2. Nej. Strax efter Abiskojaure-stugan kör du uppför Kiron-backen vilket väl är den enda tunga delen på sträckan. I övrigt är det väldigt lättåkt.

Var nyss och köpte ett tur-paket och jag valde en skida som var vallningsfri(Madshus), köpte inte till några stighudar. Behöver jag valla på mer fäste på dem(för turen jag tänker göra) eller brukar de räcka som det är för att åka någorlunda bra, rent generellt sett?
 

avslutad210712

Gäst
När vi åkte så hade vi stighudar och den tredje som var med körde en egen variant med packtejp som han drog på klister på. Vi drog pulka allihop vilket såklart spelar in men han hade klart större besvär i uppförsbackarna. Däremot så var det hårt hela vägen när vi åkte (vi åkte inte den väg du skall åka utan vi åkte ner efter vistasdalen från alesjaure) så om det skulle vara alltför dåligt uppför så är det bara att ta av sig skidorna och gå upp. Så för just den turen vet jag inte om man behöver stighudar. I fjol tog jag av mig skidorna när jag skulle upp från Sälka mot Nallo och försökte gå uppför men det var ingen höjdare eftersom det var så löst underlag. Var dock tvungen eftersom det packade under så mycket snö under skidorna att jag knappt orkade lyfta dem.
 
Ok, stighudar skulle ju direkt inte vara fel dem heller.. Fick dock höra att stighudar brukar fästa sämre på vallningsfria skidor än "blanka", så huden sitter lite slappt. Någon som kan bekräfta/dementera detta?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Hubbes Förslag på ny vandring Abisko-Nikka Fjällvandring 5
Nallo_Gus Abisko - Nikka utanför Kungsleden Fjällvandring 5
starmac Stugor med riktiga toaletter Abisko-Nikka? Fjällvandring 47
sanoj89 Sista minuten-nerver inför abisko-nikka! Fjällvandring 6
Matilda3 Sistaminuten-hjälp att välja: Jämtlandstriangeln+Norge VS Abisko-Nikka via Vistas Fjällvandring 0
Viola77 Fjällstugornas matsortiment till salu: Abisko-Nikka Fjällvandring 18
Haubits Fjällräven Classic Nikka-Abisko Fjällvandring 0
Zaine Abisko- Nikka + Keb 31:a juli- 9 aug Fjällvandring 6
vandrafjäll Lite frågor om tågresan till Abisko och från Nikka Fjällvandring 10
Hannes Lindgren Kungsleden Abisko-Nikka/Kebne resp. Jämtlandstriangeln? Fjällvandring 7
Nallo94 Solo Abisko-Nikka Fjällvandring 45
nmr när kan man senast vandra nikka - abisko? Fjällvandring 13
MrTony Abisko - Nikka. Fjällvandring 12
TobbeLindahl Blött mellan Nikka & Abisko? Fjällvandring 19
pontusfs Abisko - Nikka, nybörjarfunderingar Fjällvandring 12
Jokkmokkguiderna Kungsleden Abisko-Nikka (Juni 2012) snöläget. Fjällvandring 3
lunten Aktuellt snöläge 21 juni Abisko-Nikka Fjällvandring 6
lunten Abisko - Nikka veckan efter midsommar? Fjällvandring 7
Christian1 Utrustning Abisko-Nikka (vattenstånd, impregenering m.m.) Fjällvandring 7
nordmannen Abisko - Nikka Fjällvandring 3
cnygardh Nikka till Abisko den krokiga vägen Fjällvandring 13
egilviking Abisko-Keb-Nikka Solotur Fjällvandring 2
koskenkorva Abisko - nikka Fjällvandring 10
koskenkorva abisko-nikka Fjällvandring 1
nilshansson Tidsåtgång nikka-vistas-abisko? Fjällvandring 4
schweingaard Abisko-Nikka i påsk Fjällvandring 7
Mtess Tidigast vandra Abisko-Nikka? Fjällvandring 2
migael abisko -> Nikka via mårma och JoJo-leden Fjällvandring 4
laurentiusweg nåt aktuellt ? abisko mårma jojo nikka Fjällvandring 2
pillanbengtsson Abisko till Nikka Fjällvandring 3
vandring-fiske Nikka-Abisko i Augusti Fjällvandring 4
Pelletz Ensamvandring Prinsleden (Katterat - Nikka) - Tips? Fjällvandring 5
Zaine Dela Taxi Kiruna- Nikka 21:a & 26:e augusti Fjällvandring 0
Karolina P Arg japan försvunnen från Nikka... Fjällvandring 2
lunten Myggläge och beläggning stugorna Nikka - Vakko? Fjällvandring 0
dimmspiken Saltoloukta - Nikka? Fjällvandring 1
Sigi Nikka/Tjuonajakk/Kaitumjaure stugorna Fjällvandring 14
Charlotte_LL Plats i helikopetern Nikka-Keb 21-23/9 Fjällvandring 0
Zephyria Dela båt Vistas-Nikka 15/7 kl 14:00? Fjällvandring 0
Grynet_Molvin Mygg 7-16 Augusti, Vindelfjällen vs Nikka-Salto Fjällvandring 11
Freespirit Nikka-Vistas-Nallo-Sälka-Kebne fjstn-Nikka Fjällvandring 14
trcgol2 Kiruna - Nikka, usla förbindelser Fjällvandring 35
Bergman740 Tältplatser Nikka-Keb-Vakko Fjällvandring 5
Petri Niemelä Inleder hemavan - nikka i morgon Fjällvandring 0
Morganporgan Nikkaluokta-Kebnekaise-Singi-Sälka-Nallu-Vistas-Nikka?? Fjällvandring 23
tinab66 tips inför vandring Riksgränsen till Nikka Fjällvandring 9
Extrem_skiing Temperaturer kring "Keb - Nikka" såhär års Fjällvandring 1
Extrem_skiing Nikka - Keb - singis - kaitumjaure - Nikka Fjällvandring 4
9240 Nikka - Vistas - Sälka - Singi - Keb på 7 dagar? Fjällvandring 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.