Niak vs Enan?

I-landsproblem..

Du som testat båda, har du några tips?

Det enda som talar för Enan är vikten/storleken på packpåsen.

Jag gillar Niak pga av utrymmet/takhöjden/självstadgande.

Kommer vandra ensam de flesta gångerna.

Har ett Allak 2 när vi är två.
 
Jag har Enan och Unna (ett kraftigare Niak). Enan är lätt och kompakt packat men trångt att vistas i, det blir framförallt krångligt om det är mycket kodens. Utrymmet i Unna är underbart. Om jag valde mellan Enan och Niak i dag skulle jag ta Niak.
 
Tack för kloka ord. Det känns som om det är värt några hekto extra.
Jag har inget eget Enan, således har inte testat det i några förhållanden att prata om men det är ju ett jädra lätt tält med hyfsad höjd men väldigt litet utrymme. Har kikat och typ trädgårdstestat.
Men har ett Niak och älskar verkligen det. Jag ska inte rada upp alla uppenbara fördelar, om inte det specifikt efterfrågas. Men just det du nämner, packstorleken kan jag nämna tänker jag! Det den packar mer än Enan är en till stång och det är klart att det är ju lite skillnad! Jag tar alltid ur dem och lägger längst med säcken iaf, när man gjort det går det göra Niak otroligt litet, i botten på en liten 50l Ospreysäck försvinner de verkligen. Blev förvånad själv när jag första gången lade ner det.

Summarum känns det som väldigt många fördelar Niak vs Enan. Enans fördelar känns mer som två, packstorlek pga en färre stång och 500gram. Jag gjorde så att jag packade stängerna utanför säcken och gick ner 0,5kg kroppskilo istället, så har man löst det!
 

Bilagor

  • C33D12AB-7C63-475F-9285-EB120B063FCE.jpeg
    C33D12AB-7C63-475F-9285-EB120B063FCE.jpeg
    1.1 MB · Visningar: 148
Jag har ett Niak sedan ett år tillbaka, hade tidigare ett Akto. Enan och Akto bedömer jag som jämförbara.

Jag uppskattar verkligen den högre takhöjden och utrymmet i Niak. Jag hade gärna önskat att absiden i Niak var större, känns lite vanskligt att köra köket inne i absiden. Jag upplevde inte det i Akto på samma sätt, tror att det har att göra med att absiden i Niak är väldigt låg. Mn det kan man lösa genom att hänga av innertältet lite.

Jag gillar verkligen möjligheten på Niak att öppna absiden helt så man kan få fri sikt inne från tältet.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.