Ni som har koll

Hej!
Vi är fyra oerfarna vandrare som tänkte gå sträckan Nikkaluokta-Vista-Nallo-Sälka-Singi-Kebnekaise för att sista dagen göra en topp bestigning till Kebnekaise. Vi har beräknat att det ska ta ungefär 7 dagar och detta kommer gå av stapeln i slutet av juli. Det är första fjällvandringen för oss alla men jag känner att vi har bra koll på läget.:)

Är det någon som gått denna sträcka förr eller kanske har hört talas om den.

Vad tycker ni man bör tänka på som en förstagångs vandrare?

Tack på för hand.
Micke K

Hej! /klipp!/ men jag känner att vi har bra koll på läget.:)

Är det någon som gått denna sträcka förr eller kanske har hört talas om den.
K

He he... hört talas om sträckan... koll på läget ;-) ... nåja... Sträckan är en av de mest vandrade i Sverige och kräver inte så värst mycket erfarenhet egentligen, är alltså inte direkt tekniskt krävande, utan det krävs bara vanligt sunt förnuft, och normal kondition.

Det som givetvis är bra att tänka på är utrustningen, det kan du söka på i forumet och ha läsning om i dagar framöver...

Sen finns det ju risker, och som jag ser det på denna sträcka så kan det möjligtvis vara något eller några av vaden mellan Nikka och Vistas, men dessa broar kanske är lagade nu, det vet jag inte.

Thomas

Senast ändrad:

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

avslutad210712

Gäst
Har inte gått sträckan Nikkaluokta-Vistas men resten av sträckorna är rätt lätta. Ett besök på toppen av Kebnekaise tar förstås lite på krafterna men inte mer än att en normal person klarar det. I övrigt är det såklart vad som kan ställa till problem om det är mycket vatten i jåkkarna men inga vad som bör betecknas som farliga eller direkt besvärliga.

Toppbestigning?

Kan ju vara bra att ha minst en dag över ifall det blir dåligt väder sista dagen.

Jag skulle i allafal tycka det var otroligt synd att avsluta en veckas underbar vandring med ett misslyckat toppförsök.

Men det är ju jag det ;)

Båtskjuts

De två gångerna jag gått sträckan Nikka-Vistas så har jag tagit båt upp genom Vistasdalen... har för mig att det är en 10-12km... trevlig tur som är värd varenda öre, är inte så förtjust att gå i björkskog på sommaren, det får man nog av resterande sträcka.

Vaden som jag nämnde upplevde jag som svåra när jag om min sambos lillebror skulle vada för två år sedan, detta pg a att broarna då var bortspolade... Vadet norr om Reaiddajavri kan vara knepigt tidigare på säsongen men du skall ju gå senare så det bör inte vara något problem.

Sök på vadning i forumet så kommer du få ännu mera att läsa och fundera på.

Thomas

Får jag föreslå en toppbestigning längs Dürlings väg om ni ändå kommer från det hållet? Det är en trevligare väg än västra leden från fjällstationen, för det är inte lika brant, och det är psykologiskt trevligare att slippa gå över ett berg innan ni börjar bestiga det berget ni egentligen ville upp på. Vik av vid Singivagge och tälta vid sjöarna i så fall. Det vill säga om ni inte hade tänkt gå den färdledarledda turen på östra leden, över glaciären och uppför klippan. Det verkar ju också spännande.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips