Ngt tunt och som isolerar väl

Hola!

Ngn som vet ett "liggunderlag" som är tunt och som isolerar väl. Jag har redan ett vanligt liggunderlag som fungerar bra, men vill ha ngt att kompletta med. Dvs det skall ej vara mjukt utan bara ha isolerande effekt.

Fick synt på ett tunt liggunderlag som ser ut som folie…billigt var det också ! Är det en myt att sådana isolerar bra??? För om det fungerar så hade det ju varit kanon!!! Andra tips annars? Hörde om ngn som använde plastgolv…ja sådana man lägger in i kök osv. De må vara möjligt att de isolerar bra, men jag slängde in det i ett frysrum och drog ner det till –25 C. Efter ett par timmar kunde jag lätt bryta golvbiten. Så…mindre bra idé.

Ha det bäst!

/malin
 
Hejsan

Du vet sån här paketeringsplast som består av en massa runda plastbubblor? - sån är ganska bra att använda som liggunderlag. Den är ju himla tunn och obekväm att ligga på men isolerar hyfsat och väger nästan ingenting. Man kan ju ha flera lager för att det inte skall vara alltför fakiraktigt.

Vad ska du ha det till?? Varför behöver det inte vara mjukt?
/Magnus
 
Vanligt tunnt

Om du skall komplettera (dubblera) ditt vanliga underlag så kan du prova vanliga liggunderlag från något riktigt billigt ställe, typ ÖB. De är normalt så tunna att de inte alls blir skrymmande, men isolerar som vanligt, rätt ok (för tjockleken dvs). Om du sedan tycker att det fortfarande är för mycket så reducerar du ytterligare det till hälften genom att kapa det, och bara nyttja extra underlag under överkroppen, lite beroende på var du skall ha arrangemanget till.
 
Brrrrr

Hejsan,

Eftersom frågeställningen gälde isolering utgår jag ifrån att vi denna gång bortser från den sovkomfort en tjockare madrass trots allt ger.


Jag fick själv konstatera att mitt tunna (6 - 7 mm) liggunderlag av överskottslagetyp blev lite väl friskt när jag campade för någon vecka sedan. Att temperaturen kröp ner mot komfortgränsen på säcken gjorde naturligtvis inte saken bättre.
Min kära fästmö sov däremot väldigt gott i min vintersäck och på mitt term-a-rest!

Kylan kom definitivt underifrån och det hjälpte inte att jag tog på bivybaggen fram på småtimmarna. hade jag haft en tjockare säck eller mer på mej hade det naturligtvis varit ok. Ett hyffsat liggunderlag hade också hjälpt.

Kom ihåg att det är luften som värmer, antingen har du luften i liggunderlaget, ju tjockare desstå varmare, eller så har du den i säcken.
Alltså, tunnt liggunderlag = varm sovsäck eller tjockt liggunderlag = tunn sovsäck

Alternativet till ett extra liggunderlag blir alltså, efter allt detta svamlande, förslagsvis ett lakan till sovsäcken. kanske rent av fleecelakanet någon tippsade om för en tid sedan.

sov gott

Bengt
 
Sovtemperatur

Lakan i sovsäcken höjer inte komforten mot markkylan, tyvärr men höjer säckens komfortgräns ca en temperaturklass. Sy ett själv i siden. En eller två stuvbitar sidenfodertyg brukar finnas i de flesta tygbodar och en kväll med symaskinen, tejpa undersidan av sömmen med vanlig målarmaskeringstejp först, innan du syr så slipper du svordommar.Sy med en tunn nål och dito tråd.
Mot kylan underifrån hjälper en bit byggplast under liggunderlaget mycket.
En bit bubbelplast under hjälper också. Men bäst är ett tjockare liggunderlag dvs ett till på, från "svansen" till axlarna, klistra fast det eller fäst det med kardborreband...

Sov gott

Johan K
 
Hola, buenos diaz! Que tal?

Själv använder jag Thermarest av bekvämlighetsskäl och vintertid kompletterar jag med ett vanligt liggunderlag. Eftersom kylan kommer underifrån skulle jag aldrig överväga att få kalla fötter (korta av liggunderlagen). Behövs det än mer värme är det en bra mysse som är lösningen om man vill spara vikt.

Men det verkar som om du vill testa lite egna lösningar, så jag skall dra lite isolerteori. Vill du dessutom (gratis) testa isolerförmågan hos lite olika material i vårt lab, så behöver jag bitar på 300x300 mm. Sedan kan jag enkelt beräkna vilket material du skall använda för lägsta vikt.

Plastgolv är ingen bra lösning. Skälet är att plasten leder värme för bra (jämfört med gaser vill säga). Så det material du spanar efter skall ha ett högt gasinnehåll och blir därför också lätt. Helst ska gasen också vara en kylmedia. Och materialet ha slutna celler, vilket innebär att förpackningsplast med bubblor sannolikt inte heller är så bra.

Glöm det där att jaga tunnast möjliga. Bland isolermaterial, och liggunderlag borde kunna räknas dit även om jag inte mätt dem, är skillnaden högst det dubbla även om du använder vad vi i branschen kallar färskvärden (isoleringen försämras i vissa fall med åren). Och det innebär att tjockleken på isoleringen är högst väsentlig.

Även om du säger inte för mjukt, antar jag att det skall vara rullbart, så det eminenta material vi tillverkar duger inte. Men vill du ha en bit att stå på vid raster etc är det bara att skicka adressen.

Un grande abrazo,

El Jefé de Qualidad a Nordic Foam AB

P.S. Glöm inte extravarma sockar och vantar, när du skall upp på sydamerikas högsta berg. Blodet kommer att bli så tjockt att det får svårt att rinna ut ordentligt=kallt. Blåmärken behöver du inte heller bekymra dig om!
 
Är...

neoprene ett alternativ?

Slutna celler, relativt tunnt, men kanske för tungt?

Vad säger Duracellkaninen om det?

Har för mig att Therm-a-rest's RidgeRest är både lätt och bra...har själv ett Therm-a-Rest StayTec Long som i mitt tycke är oslagbart...trots vikten.

/Anders B
 
Kaninen tror du har helt rätt

Slutna celler (tyvärr troligen inte optimal gas, men det vet jag inget om), tunt, rullbart, ok tryckhållfasthet.

Dock troligen något tungt. Finns det någon här på Utsidan som vet densiteten och vilken gas som används?
 
Ganska tungt

Jag tycker nog att neoprene är ganska tungt för ett sådant ändamål. Som tidigare har nämnts är RidgeRest eller Z-rest ganska bra alternativ, både lätta och rull/vik-bara. Och sen får jag väl försvara alternativet att kapa fotändan. Man kan alltid lägga ryggsäcken längst ned och stoppa fötterna i denna, mysigt och varm, kanske kan man spara något gram :)
 
Fundering

Tunnt och varmt är ju två saker som talar imot varandra, är man intresserad av lätt och varmt tror jag att en bit Z-rest kombinerat med en therma rest är nog inte helt fel! Z-resten är ju ett liggunderlag som man blir aldeles varm att ligga på:)

Vill du vara orginell så finns det ju en uppblåsbar dunmadrass med pump (som en Therma Rest fast med dun innuti), kommer ej ihåg var jag såg det...

jälv kör jag med Therma Rest LE + ett billigt kort liggunderlag för raster och som förstärkning. Att ta fram ett Therma rest för en kort rast funkar ju ej!
 
Dunmadrassen

Dunmadrassen är nog det absolut skönaste att ligga på, väldigt varmt och komfortabelt. Men, den kostar. Jag kommer inte ihåg exakt men har för mig kring $700, för ett liggunderlag. Jag tror att det finns något inlägg om det här på forumet...
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...