Neumann kajaker

Hej!
Jag undrar om det är någon som har äger eller har prövat Neumann Robbe eller Hunter kajakerna och kan dela med sig av sina erfarenheter.

mvh

Vi har en Robbe och en Hunter i klubben, jag har tyvärr inte provat själv men att döma av de som gjort det är de helt OK att paddla i.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Aircontact Pro – designad för de stora äventyren

Vandra med kvalitet! När packningen är tung och terrängen krävande gäller det att ha riktigt bra utrustning. Med Aircontact Pro har deuter skapat en ...

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
För alla Neumann-kajaker gäller att man kan ha tur med kvalitén eller man kan ha mycket otur med den. Kontrollera noga innan du köper! Ibland finns det hal i skott mm. Efersom jag inte vet hur det heter pa svenska fortsätter jag pa tyska: Das Gewebe kann manchmal nicht völlig mit Harz getränkt sein oder Neumann vergisst die dritte Gewebelage, so dass das Boot nicht ausreichend bruchstabil ist. Das ist das, was man in Deutschland über Neumann-Boote erzählt...

Hälsningar fran Tyskland / Anja

BKK har en Neumann Orca. Med tanke på priset tycker jag att den är helt okej och håller ihop.
Finns inte någon leverantör som bygger felfria kajaker.

Arneri; sa:
BKK har en Neumann Orca. Med tanke på priset tycker jag att den är helt okej och håller ihop.
Finns inte någon leverantör som bygger felfria kajaker.

Visst finns det sådana :)

Det är alltid bra att fråga sig varför en vara har ett extremt lågt pris.

Senast var det väl Biltema, Jula som inte hade en aning om arbetsförhållandena hos sina kinesiska leverantörer.

Hans Friedel

neumann är kända för sin bergodalbanekvalitet de har gjort både kanonlådor men oxå riktiga ras genom åren tyvärr. Har inte riktigt koll på just de här 2 modellerna men har fått uppfattningen att de havslådor från neumann jag sett är korta knubbiga saker (kanske inte så kul). Men den gamla dängan prova ordentligt går väl att tillämpa även här.

Men som nämnts tidgare. Kvaliteten varierar högst avsevärt från kajak till kajak.

På Kajakdagarna förra året så tittade jag närmare på två stycken Neumannkajaker. Turkajaken Rasmus höll väldigt låg kvalitet och finsish. Däremot så höll motions-K2:an Orca avsevärt högre kvalitet. Så det varierar en hel del.

Enligt uppgift så lägger Neumann ut tillverkningen på underleverantörer i både Ungern och Rumänien, vilket kan vara en orsak till den svajiga kvaliteten.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips