Neoair Extherm regular för liten?

Dags att skaffa nytt liggunderlag. Neoair Extherm verkar vara vad dom flesta tycker är bäst om man vill ha varmt och lätt, så jag tänkte köpa ett sånt. När man läser på diverse forum, mest Amerikanska, så verkar det som att många tycker att regular är för smal. Å andra sidan har många amerikaner en annan uppfattning om vad camping är, så jag vet inte hur jag ska tolka det. Mitt gamla underlag är ett Thermarest LE, dvs 5 cm tjockt och 50 cm brett rektangulärt, har aldrig upplevt det som för smalt, men det är klart att man bör lägga något under armbågarna. Inte heller frugans Downmat 9 tycker jag är för smalt. Vad tycker ni?
 
Det är som du säger med armbågarna men jag har inte heller problem med det. Som 182cm lång och normalbyggd tycker jag att regular är klockren. Jag lägger en fylld packpåse på tvären som kudde, ovanför huvudändan, och får då omkring 20cm extra längd så att fötterna ryms på underlaget även när jag snurrar runt på mage.

Har du hittills varit nöjd med 50cm bredd så kan du nog känna dig trygg med regular även i detta fall. Att det smalnar av något mot fotändan har jag aldrig upplevt negativt.
 
Ju, jag har sett den, ungefär lika bred (51 cm) men bredden verkar sitta högre upp. Tror armbågarna ramlar ner oavsett. Däremot kan ju bredden upplevas olika eftersom korvarna går på längden istället för tvären. Borde nog provligga, men det är för bökigt att arrangera.

405 g vs 430 g. R-värde 4,9 vs 5,7. Samma packvolym. Det som avgör för mig är att bara den ena kan ligga packad i garderoben, gillar inte att behöva förvara fler uppblåsta madrasser än vi redan har (3 i familjen), dssutom är det min papparoll att blåsa ur och rulla ihop alla sovsäckar och madrasser innan varje utflykt, skönt att slippa joxa med en av dom i alla fall.

Tack för svaren, verkar som att normalt bekväma svenskar kan stå ut utan king-size modell.
 
Jag använder just nu Thermarest Prolite Plus i storlek Large (63 x196cm). Även detta liggunderlag är bredare upptill och smalnar av nedåt vilket är helt OK för att spara vikt.
Just bredden uppskattar jag mycket då jag får lite mer rörelsemarginal och inte behöva ligga med armarna utanför på den kalla marken. 50-51 cm bredd är i varje fall för smalt för mig och jag ger inte avkall på den extra bekvämligheten med ett bredare liggunderlag för att spara lite vikt.;)

Behöver man inte den ökade längden som storlek Large ger som i mitt fall (är 193cm lång) finns ju vissa liggunderlag i kortare längd fast med +60cm bredd, ex har Exped vissa modeller i MW.
 
Ju, jag har sett den, ungefär lika bred (51 cm) men bredden verkar sitta högre upp. Tror armbågarna ramlar ner oavsett. Däremot kan ju bredden upplevas olika eftersom korvarna går på längden istället för tvären. Borde nog provligga, men det är för bökigt att arrangera.

405 g vs 430 g. R-värde 4,9 vs 5,7. Samma packvolym. Det som avgör för mig är att bara den ena kan ligga packad i garderoben, gillar inte att behöva förvara fler uppblåsta madrasser än vi redan har (3 i familjen), dssutom är det min papparoll att blåsa ur och rulla ihop alla sovsäckar och madrasser innan varje utflykt, skönt att slippa joxa med en av dom i alla fall.

Tack för svaren, verkar som att normalt bekväma svenskar kan stå ut utan king-size modell.

Hänger inte riktigt med - vilken av modellerna kan ligga packad i garderoben? Låter som en viktig aspekt...
 
Hänger inte riktigt med - vilken av modellerna kan ligga packad i garderoben? Låter som en viktig aspekt...

De modeller som inte innehåller någon isolering (dun eller syntet).
Isolering förlorar en del av sin förmåga av vara hoppressad under lång tid.

Modeller med isolering är alla Exped modeller som heter nått med Syn eller Down, de har antingen dun eller syntetisolering, mycket liknande den som finns i sovsäckar. Thermarest som inte heter NeoAir.

Modeller som inte har isolering är Thermarest NeoAir, värmen i dessa kommer från en yta som reflekterar kroppsvärmen.
Exped Airmat innehåller heller ingen isolering.
 
jag har ett neo air som är 51 cm brett och en xtherm som är 63 cm. jag är bredaxlad och behöver 63 cm. det handlar också om att kunna röra sig med lite marginal, på neo finns det inga.
följdaktligen tar jag bara neo när allt ska vara så lätt som möjligt
 
Jag väljer helt klart den bredare varianten, tycker det är värt vikten.

Är just på g att beställa nytt liggunderlag. Tror jag har fastnat för Thermarest men velar mellan NeoAir All Season eller NeoAir Trekker. Någon som kan ge råd? Vad är de största skillnaderna? Någon skillnad i komfort? Är prisskillnaden motiverad?
 
Jag väljer helt klart den bredare varianten, tycker det är värt vikten.

Är just på g att beställa nytt liggunderlag. Tror jag har fastnat för Thermarest men velar mellan NeoAir All Season eller NeoAir Trekker. Någon som kan ge råd? Vad är de största skillnaderna? Någon skillnad i komfort? Är prisskillnaden motiverad?

Jag var nyss i samma dilemma.
Jag skulle velat ha ett brett men inte 2m långt, det borde vara det mest eftertraktade idag tänker jag.

Jag valde NeoAir All season large till slut.
Skillnad All-Season och Trekker är Isoleringsvärdet.
All-Season är ganska prasslig, men det stör mig inte när man väl gått och lagt sig. Vet inte om trekker varianten är lika prasslig.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.