Nekad paddling, hävdar att förenings regler går över allemansrätten

Ja så är det.
När det finns en enskild väg utan bom som underlättar våra friluftshobbies så kan vi vara tacksamma. Det är en bonus, inte en rättighet.
Markägaren/väghållaren har full rätt att spärra av vägen för motorfordon utan andra skäl än att hen vill det. Det kan bero på husbilscampare, parkerade bilar, tjuvar, dumpat skräp, slitage på vägen eller bara en önskan att slippa folk.

Ibland går det att komma överrens om att få komma förbi ibland inte. Det hjälper att vara trevlig. Det hjälper att representera någon lokal förening. Det hjälper framförallt att det finns någon att kontakta om det blir problem.

Det hjälper inte att gnälla.
En lokal dykklubb vill köra fram med grejorna till vattnet på en enskild väg som är bomad och låst. Efter överenskommelse har klubben fått nyckel, direktiv om att efter avlasnting parkera utanför bomen på anvisad plats och för varje passage läggs en chokladask i ägaren brevlåda. Alla parter nöjda med överenskommelsen.

/Patrik
 
En lokal dykklubb vill köra fram med grejorna till vattnet på en enskild väg som är bomad och låst. Efter överenskommelse har klubben fått nyckel, direktiv om att efter avlasnting parkera utanför bomen på anvisad plats och för varje passage läggs en chokladask i ägaren brevlåda. Alla parter nöjda med överenskommelsen.

/Patrik
Ja, mycket kan lösas med rätt inställning.
 
Ja så är det.
När det finns en enskild väg utan bom som underlättar våra friluftshobbies så kan vi vara tacksamma. Det är en bonus, inte en rättighet.
Markägaren/väghållaren har full rätt att spärra av vägen för motorfordon utan andra skäl än att hen vill det. Det kan bero på husbilscampare, parkerade bilar, tjuvar, dumpat skräp, slitage på vägen eller bara en önskan att slippa folk.

Ibland går det att komma överrens om att få komma förbi ibland inte. Det hjälper att vara trevlig. Det hjälper att representera någon lokal förening. Det hjälper framförallt att det finns någon att kontakta om det blir problem.

Det hjälper inte att gnälla.
Min erfarenhet är att det är två saker som fått markägare att sätta upp bommar i de områden jag håller till.
1. Dumpning av skräp. Jag blev förvånad hur snabbt det dök upp fåtöljer, sopsäckar mm när en skogsväg gjorts farbar för personbil.
2. Bilar som åker runt utan uppenbart syfte, oftast letar de efter saker att stjäla. Även detta verkar vara förvånansvårt vanligt trots att vägarna ligger rätt avsides.

/M
 
Min erfarenhet är att det är två saker som fått markägare att sätta upp bommar i de områden jag håller till.
1. Dumpning av skräp. Jag blev förvånad hur snabbt det dök upp fåtöljer, sopsäckar mm när en skogsväg gjorts farbar för personbil.
2. Bilar som åker runt utan uppenbart syfte, oftast letar de efter saker att stjäla. Även detta verkar vara förvånansvårt vanligt trots att vägarna ligger rätt avsides.

/M

Förutom de två finns det en tredje, där vi utemänniskor tyvärr är en del av problemet:

3. Dumt parkerade bilar. En bonde som inte kommer ut på åkern med traktorn för att det står en bil där med kajakhållare på taket kommer inte vara speciellt sugen på att ge kajakklubben koden till bommen han sätter upp. Spelar tyvärr ingen roll att 95% av oss använder hjärnan när vi parkerar. Markägaren kommer ändå bli tokförbannad på de sista fem procenten och stänga ute alla.
 
Inte konstigt att utsidan är på dekis och inga mer än hjärngänget skriver här, när modsen raderar inlägg utan att ens kommentera att de gör det eller varför.

Dålig stil och känner för att avsluta kontot direkt
Och moderatorna fortsätter att smygradera inlägg i skydd av mörkret helt godtyckligt

Det är lägre takhöjd på utsidan.se än ett Hilleberg Enan.

Tack och hej
 
  • Gilla
Reactions: MrP
Och moderatorna fortsätter att smygradera inlägg i skydd av mörkret helt godtyckligt

Det är lägre takhöjd på utsidan.se än ett Hilleberg Enan.

Tack och hej
Utsidans regler är tämligen tydliga och jag ser inte att admin måste avisera borttagning till avsändaren. Sker det många gånger får nog medlemen en varning och tips på hur hen kan göra för att bättre följa relgerna.

Gillar man inte utsidans regler kan man troligen posta på flashback, där är det högt i tak avseende hur man uttrycker sig.

Jag gillar att utsidans admins städar lite när det blir personangrepp och för tråkig ton. Jag har även provat att anmäla mig själv och bett admins kolla om jag skrivit några lite "spetsigare" inlägg som skulle kunna väcka anstöt.

/Patrik
 
Min erfarenhet är att det är två saker som fått markägare att sätta upp bommar i de områden jag håller till.
1. Dumpning av skräp. Jag blev förvånad hur snabbt det dök upp fåtöljer, sopsäckar mm när en skogsväg gjorts farbar för personbil.
2. Bilar som åker runt utan uppenbart syfte, oftast letar de efter saker att stjäla. Även detta verkar vara förvånansvårt vanligt trots att vägarna ligger rätt avsides.

/M

Förutom de två finns det en tredje, där vi utemänniskor tyvärr är en del av problemet:

3. Dumt parkerade bilar. En bonde som inte kommer ut på åkern med traktorn för att det står en bil där med kajakhållare på taket kommer inte vara speciellt sugen på att ge kajakklubben koden till bommen han sätter upp. Spelar tyvärr ingen roll att 95% av oss använder hjärnan när vi parkerar. Markägaren kommer ändå bli tokförbannad på de sista fem procenten och stänga ute alla.
Jag har erfarenhet av alla tre på min privata väg (som bara leder fram till mitt hus och slutar där). Jag kan även lägga till en fjärde anledning av stänga vägen: Jag har haft åtskilliga bilar, även lastbilar, som kört fel och tror att de kan ta sig fram på min väg. Bara för att köra fram till huset och sen försöka backa och trixa - vilket inkluderar att backa på träd, köra ut på blöta gräsmattor med djupa spår som följd. Ibland har de till och med stannat och börjat flytta på mina saker för att komma fram.
Fram till min väg har jag ett par kilometer allmän skogsgrusväg och även där är vi vana med dumskallar. Värsta exemplet hittills var familjen som dukat upp fika med bord och stolar mitt i vägen. Dessutom kryddat med sura tillmälen när jag påpekade att jag behövde använda vägen för att ta mig hem.
 
Jag har erfarenhet av alla tre på min privata väg (som bara leder fram till mitt hus och slutar där). Jag kan även lägga till en fjärde anledning av stänga vägen: Jag har haft åtskilliga bilar, även lastbilar, som kört fel och tror att de kan ta sig fram på min väg. Bara för att köra fram till huset och sen försöka backa och trixa - vilket inkluderar att backa på träd, köra ut på blöta gräsmattor med djupa spår som följd. Ibland har de till och med stannat och börjat flytta på mina saker för att komma fram.
Fram till min väg har jag ett par kilometer allmän skogsgrusväg och även där är vi vana med dumskallar. Värsta exemplet hittills var familjen som dukat upp fika med bord och stolar mitt i vägen. Dessutom kryddat med sura tillmälen när jag påpekade att jag behövde använda vägen för att ta mig hem.

Jag kan erkänna att när jag har varit ute på småvägar för att hitta nya cykelrundor så har jag hamnat i slutet av grusvägarna på tomter.

Jag kan omöjligt veta var grusvägarna leder när det har varit noll skyltar som påvisar enskild eller privat väg.
Det är bara att vända om och cykla tillbaka.

Enbart vid ett tillfälle kom husägaren utspringandes och frågade om jag rekar för att göra inbrott!?
Jag tror inte att såna som rekar kommer på en cykel eller är helklädda med kläder ifrån en cykelbutik...

Han var helt skogstokig men det lugnade ner sej efter ett tag när han insåg att jag bara var ute efter att hitta nya cykelvägar.

Finns det skyltar så är problemet löst för min del och då slipper jag hitta superfina idylliska cykelvägar som helt abrupt slutar vid en tomt.
 
Men med cykel är det väl inget problem att vända utan att behöva inkräkta på tomten?
Kan inte svara för MrP men ibland när det gäller skogtomter så märker du knappt att du är på väg in på tomten innan du är inne på den. Samma sak gäller vissa bilvägar varvid ägaren kan ha satt upp extra skyltar med privat eller vandringsleder som går nära tomtmark.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tango Välja rätt torrdräkt för paddling? Paddling allmänt 15
-Ruff- Säkerhetstänk vid kraftverk/dammar? Paddling allmänt 6
Sven S Paddling i Vännäs? Paddling allmänt 2
Snödrivan Poncho för cykling och fika vid paddling Paddling allmänt 2
krilars Paddling från Åland till finland Paddling allmänt 16
aldrigsur Paddling med vildmarkskänsla Paddling allmänt 24
TazzRat Parkering Kloten (Långvattnet) för paddling Paddling allmänt 14
Rasmus_B Paddla i Nord-Norge (Lofoten, Vesterålen) Paddling allmänt 9
Wibrån Preben Mortensen, en inspiratör inom paddling, är död Paddling allmänt 4
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
Urban packrafter Prisberömt packrafting film Earning a River Paddling allmänt 2
Wibrån Paddling genom Ålands å Åbolands skärgård Paddling allmänt 12
EricL Paddling ger bättre längd baksida lår? Paddling allmänt 16
Skafto_nordstrommarna Val av havskajak för paddling vid västkusten Paddling allmänt 17
LY90 Finns denna typ av paddling i Sverige/Norden? Paddling allmänt 2
avslutmedlemskap0904 Paddling i Finland större sjöar Paddling allmänt 3
GertF Paddling och åska. Paddling allmänt 13
Rinte Förbudsområden Paddling allmänt 3
Musiktoken Paddling Stekenjokk - Ransarån - Marsån - Malgomaj - Vilhelmina Paddling allmänt 7
Urban packrafter Ny film Paddling i Tresticklans National Park Paddling allmänt 1
Hylje Paddling Backe/Rossön/Fjällsjö Paddling allmänt 0
Hanna76 Paddling med barn i Rogen naturreservat Paddling allmänt 8
G.Kraft Å paddling kring Stockholm? Paddling allmänt 4
Zlagge Nikkaluokta - Kalix paddling längs Kalixälven Paddling allmänt 2
igs Paddling i Polen Paddling allmänt 0
hirro Avdomnad hand efter 30 minuters paddling Paddling allmänt 12
Peter_Östberg Paddling Helsingfors-Prangli-Pedassaar-Helsingfors, samt SKEG Paddling allmänt 0
fiskpropeller Ny inom paddling. Söker tips på kajaker. Paddling allmänt 18
ekaterina paddling med barn Paddling allmänt 9
Willetjåkkå Paddling Norr om Stockholm Paddling allmänt 3
igs Paddling runt Siljan Paddling allmänt 3
ackepacke Kajakfilm om paddling Marstrand - Fjällbacka Paddling allmänt 0
avslutmedlemskap0904 Kläder för paddling Paddling allmänt 14
calmelon Paddling med fiske norrut Paddling allmänt 2
Kal-P-Dal Paddling och prylar Paddling allmänt 10
Elin75 Söker snabbt svar om paddling vid Ingarö/Björnö Paddling allmänt 0
calypso63 Fira Nationaldagen med paddling Paddling allmänt 0
YvonneJson Paddling på Nya Zeeland? Paddling allmänt 2
parber Paddling med möjlighet att klättra Paddling allmänt 9
Sam Andersson Längre paddling i sommar helt novice... Än så länge Paddling allmänt 3
fingret Tips på paddling för 2 nybörjare (1 vecka) Paddling allmänt 6
davst Paddling i Misterhults skärgård - trailer :-) Paddling allmänt 7
rois Paddling i Ivösjön Paddling allmänt 0
Kangos123 Paddling från Kanogs till Luleå sommaren 2015 Paddling allmänt 0
utesälen Paddling i lä vid Orust/Tjörn Paddling allmänt 4
ElNisso Paddling i Sjaunja Paddling allmänt 12
Snuggles88 Enklare paddling i värmland Paddling allmänt 4
igs Paddling på Åland Paddling allmänt 21
saclawes Stand up paddling Paddling allmänt 7
lina__85__hotmail.com Sökes tips på paddling i södra Sverige! Paddling allmänt 4

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.