Nekad paddling, hävdar att förenings regler går över allemansrätten

Skylten och tilltaget att försöka stänga ute från "badplatsen" i inlägg #36 är sannolikt vilseledande och kanske brott mot bygglag strandskydd etc.

Thure

Vid Tjursjön ligger inte ens några hus! Dålig inställning från de fiskarna.
Well "brottsrubriceringen" var i det här fallet misstänkt tjuvfiske. Detta baserat på att jag paddlat över sjön kl sju på morgonen..
Bil som mötte upp då jag klev iland med förstärkning från sjösidan av ett par tjockisar i roddbåt. Ett gäng hobby väktare som äntligen fick agera i skarpt läge. Såg mest pissnödiga ut..

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.
Well "brottsrubriceringen" var i det här fallet misstänkt tjuvfiske. Detta baserat på att jag paddlat över sjön kl sju på morgonen..
Bil som mötte upp då jag klev iland med förstärkning från sjösidan av ett par tjockisar i roddbåt. Ett gäng hobby väktare som äntligen fick agera i skarpt läge. Såg mest pissnödiga ut..
Hade du fiskeutrustning med dig, eller räckte det med att du paddlade över sjön för att väcka fiskarnas misstankar?

Angående hemfridzonen, så hade jag en diskussion om det med vänner inom länsstyrelsen och polis. Detta är enligt vad vi fick fram inom syn och hörhåll från den direkta tomten. Så tex om villan har en gräsmatta runt huset men även äger skogen runt om så ska det ingå i allemansrätten att tälta en natt i denna skog, så länge man varken syns eller hörs till villatomten. Dvs inte störa.
Däremot så har jag rätt många frågor angående strandskydd. Strandskyddet är ju lika viktigt som allemansrätten tycker jag. Som jag fattat det så får man inte som markägare invid sjö, förhindra allmänheten gående eller cyklande tillträde till sjön. Likaså ska man få använda bryggor och liknande tillfälligt, så länge det inte inkräktar på den privata tomten. Hur ligger det till ni som vet?

Angående hemfridzonen, så hade jag en diskussion om det med vänner inom länsstyrelsen och polis. Detta är enligt vad vi fick fram inom syn och hörhåll från den direkta tomten. Så tex om villan har en gräsmatta runt huset men även äger skogen runt om så ska det ingå i allemansrätten att tälta en natt i denna skog, så länge man varken syns eller hörs till villatomten. Dvs inte störa.

Oavsett vilken kategori dom du frågar tillhör så ger dom sin tolkning. Jag tycker att de svar du fått är vettiga men visst kvarstår en hel del frågor. T.ex vem som avgör om man hörs eller inte! Vi får nog leva med att det inte finns någon tydlig definition av vad som är hemfridszon och inte heller vad som är att betrakta som en störning.

Beträffande strandskydd så kan du inte kräva att få gå över någons tomt/hemfridszon därför att det finns en strand på eller intill den. Du kan inte heller kräva att få använda en brygga som ligger på en tomt/hemfridszon. Annars är det fritt fram med bryggor (men ägaren har företräde).

Exakt, man skall hålla sig en bit utanför hemfridzon, alltid. Då kan man bada & använda bryggor & stränder. Osv.
.
Strandskydd är en annan grej, en lag som säger att man inte får bygga & sätta upp stängsel & skyltar & hindra folk osv osv inom 100m från stranden.

#36 är tex olagligt, om det är en bit utanför Hemfridzon......

Senast ändrad:

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips