Nekad paddling, hävdar att förenings regler går över allemansrätten

I
Begreppet "tomt" är litet tveeggat. Om du har en mycket stor tomt så upphävs inte allemansrätten på den så länge du inte kan anses bli störd av "inkräktarna" (som jag uppfattar det).

Tveeggat och luddigt.
Vem är det som avgör när man anses bli störd, ägaren eller "inkräktaren" ?

Den som befinner sig på annans område kan ju tycka att man visar hänsyn samtidigt som fastighetsägaren tycker det är störande.

"Grundregeln i allemansrätten är att vi får gå nästan överallt i naturen och på annans mark så länge vi inte stör eller förstör. Men det finns några undantag. Vi får inte gå på växande gröda och vi måste ta hänsyn till hemfridszonen."

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
"Grundregeln i allemansrätten är att vi får gå nästan överallt i naturen och på annans mark så länge vi inte stör eller förstör. Men det finns några undantag. Vi får inte gå på växande gröda och vi måste ta hänsyn till hemfridszonen."
Problemet är väl att begreppet "hemfridszonen" inte går att definiera. Det ligger i "betraktarens öga" och dessvärre är det minst två "betraktare" vid en eventuell konflikt. Det slutar dessvärre med att en domstol får ta ställning om man driver det riktigt långt.

Personligen visar jag hellre litet överdriven hänsyn än att klampa in på någons (upplevda) hemfridszon. Allt för att vi alla skall trivas och må bra.

Problemet är väl att begreppet "hemfridszonen" inte går att definiera. Det ligger i "betraktarens öga" och dessvärre är det minst två "betraktare" vid en eventuell konflikt. Det slutar dessvärre med att en domstol får ta ställning om man driver det riktigt långt.

Personligen visar jag hellre litet överdriven hänsyn än att klampa in på någons (upplevda) hemfridszon. Allt för att vi alla skall trivas och må bra.
Att det inte är tydligt och att det krävs vissa mått av hänsyn från alla parter är nåt Naturvårdverket försöker informera om.
Självpåtagna "rättigheter" som sträcks ut och hävdas kommer alltid riskera att bli konfrontation.

Tycker att det är rätt tydligt vad som avses med hemfridszonen.

Naturvårdsverket
"Hemfridszonen är området närmast runt ett bostads- och fritidshus där den boende har rätt till ett privat område och att få vara ostörd."

Från lawline.

"Det brukar bland annat diskuteras kring synligheten från fastigheten och risken för störningar. I juridisk litteratur är dock de flesta överens om att 15–20 meter runt omkring fastigheten anses höra till hemfridszonen."

Så har jag alltid uppfattat det..

Sen att någon kan och vill tolka det på eget sätt är väl hens problem..

Hade en liknande situation vid Tjursjön/västerhaninge där jag blev omringad av griniga fiskargubbar efter att ha paddlat över sjön på morgonen..

Senast ändrad:
Att göra en direkt koppling mellan fastighet +15-20 meter och hemfridzon lär vara juridiskt fullständigt felaktigt.
Möjligen går det att finna någon form av juridisk konsensus om det nämnda avståndet och bostadshus.

Problem och konfrontationer uppstår som sagt vid hårdnackat hävdandet av rätten och riktigheten i sin egen tolkning och att andras tolkning är deras problem.

Försök att utestänga någon från det allemansrätten medger behöver påpekas och hanteras för att vi alla inte ska fråntas vår rätt.
Att bli skrämd, hotad och missfirmad kan inte accepteras alls.

"Det brukar bland annat diskuteras kring synligheten från fastigheten och risken för störningar. I juridisk litteratur är dock de flesta överens om att 15–20 meter runt omkring fastigheten anses höra till hemfridszonen."
Nu hänger jag inte riktigt med. Måste det inte finnas ett *hem* för att man ska kunna prata om en hemfridszon? I trådstarten nämns väl inte ens någon fastighet i närheten av sjön?

Eller finns det en underförstådd klubbstuga som antas täckas av "hemfriden"?

HasseQ

Temp. avstängd
Yep, man skall hålla sig bort från hem & hus där folk bor, gärna lite extra som någon skrev ovan så att man inte stör någon. Det är det som är poängen i Allemansrätten. Men man kan paddla på alla sjöar och vattendrag. Klubbstugor & ekonomibyggnader osv räknas inte.

Tycker att det är rätt tydligt vad som avses med hemfridszonen.

Naturvårdsverket
"Hemfridszonen är området närmast runt ett bostads- och fritidshus där den boende har rätt till ett privat område och att få vara ostörd."

Från lawline.

Så har jag alltid uppfattat det..

Sen att någon kan och vill tolka det på eget sätt är väl hens problem..

Hade en liknande situation vid Tjursjön/västerhaninge där jag blev omringad av griniga fiskargubbar efter att ha paddlat över sjön på morgonen..
Vid Tjursjön ligger inte ens några hus! Dålig inställning från de fiskarna.

Rämmasjön älvdalen,skog och bilväg mellan sjön och närmaste hus

Bilagor

• 20220727_153911.jpg
    20220727_153911.jpg
    2.5 MB · Visningar: 185

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips