Nedsläckt land - Tio deltagare får prova att klara sig i ett samhälle helt utan el.

snabbspolade mig igenom ett par avsnitt innan jag lämnade det för gott.

varför utsätta sig för såna grejer frivilligt? jag skulle hellre köra eget race i 12 dar i ett tält i skogen än i en grupp med okända människor, med alla de konflikter och skit som kommer att uppstå och personer som tror de är bättre än andra och tar på sig nån självutnämd ledarroll. Urk!
 
Fortvarighetstillstånd?

Intressant att följa diskussionen där jag tror alla, kanske missat något/några, inlägg bygger på att klara sig en tid utan el. Fortsätta att leva som idag, men utan el en period. Men hur är det permanent? Att bygga upp lager/förråd räcker ju en tid, men även förråd tar slut.

I stugan har vi sedan 30 år solel, ger tillräckligt för att även ladda en del elektrisk utrustning. Vatten tar vi från borrad brunn på fastlandet. Behöver bunkra för perioden från när brunnen än stängd för vintern och det finns snö att smälta, men ett antal dunkar säkrar den delen. Vedeldning garanterar värme och matlagning för framtiden. Nät och strömmingssköt finns för att få mat för dagen. Potatis finns från lokala odlare, som nog lär fortsätta även efter el-slut. Skogens bär ger årligen hyfsat tillskott till förråden. Goda vänner som jagar kanske kan erbjuda en köttbit någon gång.

Så är vi då tillbaka till forna tiders problem/dyrgripar i form av kryddor, salt och även socker. Men 5-10 års behov borde inte vara något problem och sedan har förmodligen en fungerade handel med dessa varor kommit igång, inklusive Ölänningarnas sockerproduktion.

Det blir kanske ingen lyxtillvaro, men vi kommer att överleva. Behöver kanske bunkra lite LED-lampor också . . . .
 
Intressant att följa diskussionen där jag tror alla, kanske missat något/några, inlägg bygger på att klara sig en tid utan el. Fortsätta att leva som idag, men utan el en period. Men hur är det permanent? Att bygga upp lager/förråd räcker ju en tid, men även förråd tar slut.

I stugan har vi sedan 30 år solel, ger tillräckligt för att även ladda en del elektrisk utrustning. Vatten tar vi från borrad brunn på fastlandet. Behöver bunkra för perioden från när brunnen än stängd för vintern och det finns snö att smälta, men ett antal dunkar säkrar den delen. Vedeldning garanterar värme och matlagning för framtiden. Nät och strömmingssköt finns för att få mat för dagen. Potatis finns från lokala odlare, som nog lär fortsätta även efter el-slut. Skogens bär ger årligen hyfsat tillskott till förråden. Goda vänner som jagar kanske kan erbjuda en köttbit någon gång.

Så är vi då tillbaka till forna tiders problem/dyrgripar i form av kryddor, salt och även socker. Men 5-10 års behov borde inte vara något problem och sedan har förmodligen en fungerade handel med dessa varor kommit igång, inklusive Ölänningarnas sockerproduktion.

Det blir kanske ingen lyxtillvaro, men vi kommer att överleva. Behöver kanske bunkra lite LED-lampor också . . . .

Hur länge håller batterianläggningen vid permanent användning?
 
Med normal användning så laddar batterierna minst vad jag förbrukar, så inga problem. Det omfattar bland annat en mulltoa 12V och framförallt belysning, pumpar till vattendunkarna och köksfläkten. Mobiltelefoner, skruvdragare, dator m.m. är underordnande och absolut inget måste.
 
"Potatis finns från lokala odlare"


Hur mycket kommer de att kunna sätta då man inte kan räkna med att få leverans av diesel och pumparna på macken går på el? Det finns inte någon arbetskraft som är tränad på manuellt jordbruksarbete.
 
Jomen jag tycker han hade delvis rätt.

På vilket sätt är det positivt för gruppen att den som har mest muskelmassa får mest mat?

Det är ju gruppen som helhet man måste se till. Tänk om resten av gruppen tycker det är bättre för gruppen att han svälter ihjäl eller lämnar dem?

Det går inte att vara egoist i en sån där situation om man inte är beredd att lämna gruppen och klara sig helt på egen hand.

Nu visade det sig ju i senare avsnitt att han hade en del annat än sina muskler att bidra med, men det var ju inget argument som användes i den inledande diskussionen.
 
snabbspolade mig igenom ett par avsnitt innan jag lämnade det för gott.

varför utsätta sig för såna grejer frivilligt?

Det märks att du snabbspolade:)

De utsatte sig ju inte för detta frivilligt. De hade ingen aning om vad det handlade om, allt de visste vid starten var att de skulle bo ihop i två veckor.

Och du missade kanske det faktum att det är inblandat en massa forskare, MSB osv? Det är alltså ett vetenskapligt experiment som görs i TV-format. Menar du att det är fel att folk ställer upp på vetenskapliga experiment frivilligt?
 
Nedsläkt land - Tio deltagare får prova att klara sig i ett samhälle helt utan el.

Om folk i allmänhet är så här handfallna som dessa deltagare, så är nog experimentet att betrakta som bevis på att Darwin Award fungerar.
Var ju både målare och byggarbetare bland deltagarna. Ändå missade dom att leta efter den grävda vattenbrunnen som finns på alla äldre lantbruk.
I moderna huset borde det funnits en plåtlåda att elda grillkolen i och något som fungerat som galler att ställa kastruller på för att laga mat, koka vatten.
Jag kan göra listan längre men ni fattar nog vad som saknades hos dessa människor.

Men jag antar att det mesta var regisserat och då kan du inte kalla det ett forskningsprojekt!
 
Vad visste de i förväg?

De måste väl ha vetat att samhället i stort inte berördes. Reportageteamet hade ju tillgång till vad de behövde.
Deltagarna skulle ju bara vistas i sina stugor i 12 dagar så det var deras värld.
Hur gjorde man för att fejka utsändningarna från VMA i radion?
 
Det sades i första avsnittet (jag kollade alla fem avsnitten som sänts hittills idag) att de inte visste vad det skulle handla om. De kände inte till den andra gruppen och de visste bara att de skulle bo tillsammans i två veckor. Flera av deltagarna pratade ju om att de hade packat en massa konstiga saker för de visste inte alls vad som skulle hända.

Avsnitten finns väl på SVT Play så om nån nu är lite osäker på vad som sades i första avsnittet är det lätt att kolla på en repris.

Däremot när de fick VMA så misstänker jag att de måste vetat om att det inte var "på riktigt" (särskilt eftersom en av deltagarna sen hoppade av eftersom hon behövde ha mobiltelefonkontakt om omvärlden, hade det varit strömavbrott i hela Sverige på riktigt så hade det ju varit lika illa överallt).

De måste ju också inse att det hela kommer att ta slut efter två veckor, eftersom de måste förstått nu att det är ett experiment, så på så vis är de ju inte lika "vilse" som det hade varit i en skarp situation.

Jag tänker också på när några av dem besökte en mataffär, där måste ju nästan produktionen ha gått i förväg och "fejkstängt" affären.
 
Känns som en lyxvariant av Robinson men utan utröstning och tävlingar.

Det bästa är att många "Svenssons" i soffan därhemma kanske fått sig en frågeställning. Förhoppningsvis kanske några tänker till lite och förbättrar sin situation inför en eventuell kris.

Jag tror serien är ett budskap från MSB, en modernare form av information eller nåt.
 
Känns som en lyxvariant av Robinson men utan utröstning och tävlingar.

Det bästa är att många "Svenssons" i soffan därhemma kanske fått sig en frågeställning. Förhoppningsvis kanske några tänker till lite och förbättrar sin situation inför en eventuell kris.

Jag tror serien är ett budskap från MSB, en modernare form av information eller nåt.

Ja, så är det.

De kan inte gå ut med riktad skrämselpropaganda. Så de gjorde det istället i en annan form som inte går att anklaga direkt som skrämselpropaganda, utan mera en dokumentär serie om ett forskningsprojekt.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...