Nedalshytta-Storsola-Storsylen-Nedalshytta

Blev häromdagen rådfrågan om den här turen men har ingen egen erfarenhet från den sidan om Sylmassivet så därför frågar jag här.

Start från närheten av Nedalshytta för att lämna stigen mot Ekorrdörren och ta leden mot Storsola, därefter följa den glest rödprickade färdvägen till Storsylen sedan leden ner på norska sidan förbi Sytjönna och tillbaks till Nedalhytta.
Brant och stenigt utgår jag ifrån men hur krävande är turen? Är det görbart med tältpackning?

Hon som ev ska göra turen har vandrat några gånger i svenska fjäll och även gjort lång och krävande vandring i Nya Zeeland så vandringsvana finns.

Om någon här har gått denna rutten är jag intresserad av att ta del av erfarenheter.

e719c871-d487-4db4-94fe-b92e0ebf4c91.jpeg

Jag har vandrat Storlien-Blåhammaren-Storeriksvollen-Nedalshytta-Sylarna-Gåsen-Lunndörren-Vålådalen.
Det är lättvandrat på norska sidan och de som går upp på Storsola från norska sidan verkar ha en ganska enkel väg upp. Jag mötte en hel del på norska sidan som skulle upp på toppen.
Jag har skrivit lite om min vandring, som börjar här.
Självklart är det pulver i benen som behövs, då det är uppåt som gäller, men det verkar görbart från norska sidan.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Längs kammen mellan Storsola och Syltoppen är det minst ett parti med scrambling som jag inte tror är helt enkelt. Det är ju delar av Syltraversen. Tror det är en relativt vanlig lång dagstur men då inte med tält och tyngre packning.

Jag såg ditt inlägg på Facebook BrittMarie och jag svarade även där, men vill bara skriva samma svar här också då dedikerade forum som Utsidan är enormt mycket bättre för kunskapsspridning:

Stigen upp mot Storsola är brant men går väl an om man är i bra form. Kammen mot Storsylen har dock som sagt ett hak precis innan Storsylen som känns ogörligt ensam och med full packning. Det är några klätterförflyttningar.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips