navigeringsmjukvara till Motorola A925?

Hej!
Har blivit med tre-mobil med inbyggd GPS. Vet inte hur mycket man kan och tillåts använda GPSmodulen själv men finns någon som laddat på något trevligt navigationsprogram, tomtom, wayfinder eller motsvarande. Helst något som man laddar kartorna i telefonen "en gång" och som sedan inte kräver uppkoppling för att ladda hem kartorna i realtid över mobilnätet. Jag vill kunna navigera utan att betala avgift för det varje gång jag vill göra något.

/Patrik

Wayfinder kräver nerladdning

Hej, har också hastigt och lustigt blivit A925-ägare... :)

Wayfinder laddar ner kartor m.h.a mobilnätet för varje enskilt tillfälle. Har inte testat själv men det framgår av http://www.wayfinder.com/. Tänker pröva trialversionen när jag får tid. Med tanke på att man borde kunna ha rejält med kartor på minneskort så skulle en sådan lösning vara smidigare kanske...

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Affärsmodellen bygger på att genererar trafik

3G-peratörerna erbjuder lösningar som genererar trafik i 3G-näten, vilket är det som man tjänar pengar på. Därför förefaller det osannolikt att de skulle erbjuda telefoner och navigationsprogram som inte skapar den trafik de behöver för att överleva.

Re: Affärsmodellen bygger på att genererar trafik

Store; sa:
3G-peratörerna erbjuder lösningar som genererar trafik i 3G-näten, vilket är det som man tjänar pengar på. Därför förefaller det osannolikt att de skulle erbjuda telefoner och navigationsprogram som inte skapar den trafik de behöver för att överleva.

Visst stämmer det, men att bygga in fler funktioner i en och samma apparat ökar försäljningmöjligheterna av "telefonen" i förstaläget, se t.ex. utvecklingen av MP3spelare och radio i telefoner. Men visst är det just trafik som operatörerna vill generera i slutändan.

Re: Affärsmodellen bygger på att genererar trafik

Store; sa:

Just därför frågar jag här och inte i tres kundtjänst. det kan ju finans något företag vars affärside är att sälja navigeringsprogramvara till sådana som mej som inte vill ladda hem via telenätet hela tiden utan istället köra från minneskort. Detta företag som ajg hopaps finns är kanske inte bästis med mobiloperatörerna men man kan inte var kompis med alla. ;-)

/Patrik, glömde säga att det var en Motorola A925 men det klurade ju någon annan ut ändå

Route66 har karta på minneskort men finns bara till Symbian Series60 (i huvudsak Nokiatelefoner). Man kanske kan hoppas att de utvecklar för UIQ och inbyggd A-GPS.

A925s GPS

GPSen i A925 fungerar och kan användas av telefonanvändaren fritt. A:et i A-GPS står för assisted vilket innebär att den kan ta hjälp av mobilnätet för att göra snabbare positioneringar. GPS-funktionen fungerar dock utmärkt även på egen hand vilket jag testat med ett program från följande sida: http://per.nitro.dk/#a920 . Programmet gör inte mycket men kan vara lite kul att testa iaf.

Route66

Route66 http://www.66.com/ meddelar på förfrågan att de antagligen kommer stödja Symbian UIQ inom en mycket snar framtid. (Idag stödjer de Symbian Series 60 som i huvudsak finns på Nokiatelefoner). Huruvida de skulle stödja Motorola A-seriens inbyggda GPS fick jag inget var på. Route66 använder sig av kartor på minneskort och fungerar utan behov av telenätet.
[Ändrat av Con Vector 2004-10-15 kl 15:34]

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips