Navigator/app med vandringsleder och vägvisare via röst?

Jag undrar om det finns någon navigator eller app där man kan söka fram alla landets markerade vandringsleder, uppge vilken del man vill gå och sedan få röstnavigering längs med vägen? Alltså som en navigator i bil men för vandring längs med markerade stigar och leder? T ex sväng höger om 50 meter in på stig till höger etc.

Jag tänker exempelvis sträckan Handen - Tyresta by via Sörmlandsleden.

Röstnavigering vet jag inte, men det finns ju friluftsnavigatörer och pulsklockor med pipljud och synliga pilar, samt automatisk ruttnavigering, ifall du skulle råka avvika från föreslagen rutt.
/Niklas

Här är ett otillräckligt svar då det inte löser problemet. Kan dock ge inspiration om det inte finns någon app för detta.

Med ett så kallat ”geostaket” eller ”geofence” på engelska kan man få larm om man lämnar (eller närmar sig) en punkt eller linje eller yta. (Liknar Niking's förslag.) Lederna finns att ladda ner som linjer. Alternativt kan man rita dessa i appen.

Den här funktionen hjälper inte till med vägval. Den är nog mest användbar för de som är rädda för att irra bort sig från en led eller ett område. (Har ni tips på övriga användningsområden får ni gärna skriva.)

Den app jag testat detta med heter Avenza Maps. Den är gratis. Kräver att man lägger tid på att hantera kartdata.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips