Nån som testat Nelo Viper 60 (eller motsvarande)?

Jag och bror funderar på att skaffa en Nelo Viper 60 mer eller mindre som utlåningskajak, tanken är att färskingar (endast paddelvana från typiska långfärdskajaker, typ prijon plast) ska kunna hänga med när man tar ett soft motionspass, och att den ska vara lite roligare att snabbpaddla än en vanlig långfärdskajak. Få lite känsla för styrpinne, riktigt fotstöd och kunna köra vingpaddelteknik.

För att det ska ge nåt får den ju inte vara lika slö som en dussinlångfärdskajak, vilket iofs verkar osannolikt. Undrar hur fort man paddlar innan man märker att glidet är påtagligt sämre än en Viper 51, kanske 9, 10 eller 11 km/h? Skulle ju vara trevligt om den går att köra i ca 9,5-10 km/h utan att den känns som en bromskloss.

Den andra biten är att den ska kännas stabil, men jag är nog mer orolig för hur trögpaddlad den kan tänkas vara. Om någon testat och kan ge nån slags jämförande referens vore det förstås intressant.

Och hur mycket vikt den tar. Helst upp till fullvuxen karl à 120 kg. Jag vet att Viper 51 tar cirka 90 - 100 kg innan den börjar gå orimligt djupt. Kanske en 60 borde kunna ta 20 kg mer då?

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Tack för länkarna. Jo svaren fanns där. Viper 60 tycks kunna bära 120 kg, man bör rentav vara 80 kg eller tyngre för att vattenlinjebredden ska bli sådan att den känns mer stabil än exempelvis Viper 55.

Fartmässigt verkar det vara så att om man säger att Viper 51 marschar i 9,6 km/h (och "toppar" 13,7), så är motsvarande för Viper 60 9,2 km/h och topp 13,0. Verkar rimligt, ungefär den skillnad jag förväntade mig.

Så den verkar kunna passa våra syften... får se hur vi gör. Som standard verkar Viper 60 ha nåt kassare sorts fäste för sätet. Vill nog ha samma skensystem som i de andra båtarna så man kan flytta mellan säten.

Lite kritik fanns också iofs, att skrovet blir mjukt och sladdrigt i glasfibervariant (så att det märks när man paddlar) pga att det är så stort, testarna trodde det var vettigare att satsa på en version med skott för att få det styvare. En annan sak är att skrovet är så brett och har så bra bärkraft att det surfar mer än en slättvattenskajak kanske borde, och med det lilla rodret i förhållande till hur mycket den bär kan det vara svårt att styra kajaken i vågor.

Man kan nog säga att de här 60 cm-breda motionskajakerna inte är så jättevettiga rent konstruktionsmässigt, det är mer en typ av båt "hur breda kan vi göra dem utan att skämmas?"... men det kan nog passa ändå.

Har en Viper K2 och köpte till ett extra Select Maratonroder till den och det var en bra investering. Kan kanske gälla även för K1:eek:rna? Du ser skillnaden mellan originalrodret och Selectrodret på bilden.

Bilagor

• P6250005.jpg
    P6250005.jpg
    47.1 KB · Visningar: 2,156

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips