Jag tror inte att svenskar jagar i nåt annat land på samma villkor som den inhemska befolkningen.
Om du hittar nåt exempel på ett sånt land tar jag med glädje emot tips. Hela debatten handlar om ifall en svensk bosatt i tex Kvikkjokk ska ha rätt att lösa jaktkort på svenska statens mark med andra villkor och priser än en medborgare på besök från annat EU-land.
Det handlar inte om att förbjuda utländska jägare från att jaga i Sverige utan om villkoren för detta. Tidigare kunde en medborgare bosatt i någon av våra fjällkommuner lösa ett säsongskort till ett lägre pris än övriga, nu måste alla lösa dygnskort med samma villkor oavsett var i EU man bor.
Finska staten har tex hela tiden hävdat att man har rätt att särbehandla sin egen befolkning positivt i denna fråga, dvs gynna en finländares möjligheter att jaga på finsk mark.
Nu har EU komissionen behandlat en anmälan mot Finland och några andra länder i denna fråga och slagit fast att man har rätt att upplåta jakt på statens mark med olika villkor för egna medborgare än andra, trots detta så vill inte regeringen förändra regelverket i Sverige.
Svenska staten har tolkat upplåtelse av jakt som en "tjänst" som faller under "tjänstedirektivet" dvs villkoren ska vara likvärdiga var man än befinner sig i EU. Trots att tom EU komissionen nu som sagt gör en annan tolkning så vill inte regeringen ge svenka medborgare bättre villkor vid jakt i Sverige än andra länders medborgare.
Jag ser faktiskt inte detta som en miljöfråga utan snarare som en principfråga i vilken omfattning vi ska se Sverige som en stat eller om vi i fortsättningen ska bli medborgare i United States of EU.