Namnbyte!!

Hallå alla glada klättrare!
Undertecknad har alltför länge tilltalats med smek (ök-)namnet Keso. Detta av anledningar som jag inte skall gå närmre in på men det hade att göra med min ohängde kusin Magnus samt ost.... Då detta tilltal inte riktigt stämde in med min personlighet har jag enväldigt skaffat mig ett nytt, Don! Alla vet ju hur cool Don Johnsson var i allas vår favoritserie Miami Vice. Med detta inlägg förbehåller jag mig rätten att i forsättningen ignorera alla tilltal med Keso!!

Don (som för övrigt ser fram emot en trevligt blöt julfest)
 
Vad är ett smeknamn?

Kära Anders!

Vad är ett smeknamn? Är det ett namn man kan ta sig själv, och sedan kräva att bli kallad därefter? Eller är det ett namn som ens vänner, eller ovänner för den delen, familj eller flickvän/pojkvän ger en beroende på ens egenskaper, goda eller onda, smickrande eller ej? Nu ska du få höra...

Det andra alternativet är det riktiga Keso. Och sitt smeknamn får man lära sig att leva med. Jag själv kallas ibland för Schysstingen, och det beror egentligen inte på att jag är en snäll kille, utan snarare på att jag försöker ge sken av att vara snäll. Men de som känner mig ser förbi min fasad av schyssthet och ser ondskan lysa igenom. Det är i alla fall den förklaring jag har givits då jag har undrat varför jag kallas för Schysstingen. Givetvis är jag inte ond, men det är ju en helt annan sak. Av en annan vän kallas jag ibland för Rötröv, och ibland för Tanga. Inte särskilt smickrande, eller hur? Du kallas för Keso, både på gott och ont. Jag tycker att det känns helt rätt att ropa på Keso som hänger långt upp på väggen med sitt feta aidrack. Jag skriker inte gärna Don, det passar inte. Don bor på en båt med sin aligator. Han bär rosa skjortor och vita byxor. Är det coolt? Nej Anders, Keso är det smeknamn som har givits dig, och det ska du vara tacksam för. Du skall tacka din kusin Oysteen, och hedra hans namn genom att bära de namn Du har begåvats med. Och det skall du göra med sträckt rygg.

Med vänlig hälsning

Rötröv
 
AjAj Anders. det låter som att ditt försök till namn bute inte godkänndes av alla. Vi får väl se om folk ropar på Don eller Keso nästa gång.....
 
"Mammut-man"

Det påminner mig om en ung herr Bosma i början på sin karriär som sa:
-Vet du vad dom kallar mig?
-Nä.
-"The Mammut-man"...eller det är jag själv som kallar mig det...
 
Kompromiss...

Man kan kanske kompromissa Anders? Skulle du tycka om att bli kallad för Don Keso, Sir Keso eller kanske rätt och slätt för Herr Keso? Valet är ditt...

Med vänlig hälsning...

Tanga
 
*grrrrrr* DON!

Dendär Bosma har alltid varit en väldigt trevlig prick , dessutom en bra klättrare. Och om mannen vill kalla sig Mammutmannen (pga oanade talanger eller?) so be it . Själv kallar jag honom alltid för Mr Bosnia, tycker det är lite klatchigt faktiskt. Vilket tyder på att kärt barn har många namn, vackra och mindre vackra sådana. Kompromisser passar mig illa, alla som sett mig fara runt väggen som en furie i mina Kaukulators vet att jag inte är mycket för att kompromissa. SÅ jag vill höra namnet DON eka mellan bergväggarna!!

myrsloken
 
Jo du Schysstingen, jag har undrat ganska länge om du är schysst eller inte?
Sen så tycker jag att ditt 'Don Keso' var det allra bästa, passar bra på killen :)!

/flisi
 
Schysst???

Kära Tina! Om man säger så här, svaret på din fråga står redan att finna i det faktum att du ställer frågan om min schyssthets vara eller icke vara. Du är lite osäker, eller hur? Troligtvis är det så att mina schyssthetssignaler är svårtolkade, vilket gör att du inte vet vad du ska tro. Om du nu frågar Tjarlibock eller Bosse om saken så säger de tveklöst att din osäkerhet beror på att du ser mitt sanna jag som den ondskefulla skapelse jag verkligen är, att det helt enkelt är ondska du förnimmer. Sen är det den gamla vanliga visan om att jag gör allt för egen vinnings skull. Men du ska inte lyssna på dem. Tjarli kan, som vi alla vet, vara lite manipulativ ibland. Men det gör ju Tjarli till den han är, och det gillar jag. Givetvis är jag god. Tro inte något annat Tina. Ibland är jag lite skadeglad, tyvärr. Kanske är det min skadeglädje som gör dig osäker? Jag tycker att du ska lita till din intuition, och strunta i vad andra säger (läs Tjarli, Bosse). Då kan inget gå fel.
 
Vesslan

jag har nyligen fått smeknamnet vesslan... man kan gilla eller ogilla det... likförbaskat är det vad jag kallas...

kalle
 
Vesslan, ett klokt djur, eller som det heter, stark som en bäver klok som en vessla. Efter samspråk med Tina häromdagen kom jag fram till att Don Keso inte klingar så illa, kalla det en kompromomiss om ni tvunget vill men jag kallar det ett bra förslag helt enkelt. Tina som för övrigt mig veterligt inte har något smeknamn. Under devisen kärt barn har många namn borde många plastpinchare i klubben ha andra än sina givna namn att stoltsera med. Vad kallar vi tex Harald? Jo Harald! Ketil? Ketil! Är det jag som är efter och finns det redan smeknamn på många men som inte har fått tillräcklig spridning, eller är det helt enkelt en skriande brist på smeknamn i klubben? Och vad beror detta på i så fall? Det är väl idel kära barn (barn och barn...) så fram me dom, smeknamn av mer eller mindre smickrande karaktär skall fram ur dunklet tycker jag! Ett föredöme i dessa sammanhang är Skånes Skyhookers vars medlemmar alla har smeknamn ( vi vill eg kalla dom för artisnamn eftersom ju alla vet att aidning är artisteri på HÖG nivå)
Nog sagt, snart dags för julfest, ett bra tillfälle att komma ut ur garderoben och visa sitt rätta smeknamsjag.

Dumbo
 
Bra talat Don Keso! Angående ett smeknamn till Tina så har ju flera dykt upp under denna diskussion. Det är visserligen namn som hon har givit sig själv, men i brist på annat så får de duga. Jag har sett Flisi och Tins (gulligt), men även Popcorntina (?) har noterats, dock ej under denna diskussion. Givetvis (anser jag) bör ju som sagt ett smeknamn beskriva framstående egenskaper hos en person, eller uppstå under/efter en specifik lustig situation. Flisi, kanske har du lust att beskriva varifrån smeknamnet Popcorntina härstammar? Harald kallas ju för pappa, ibland för pappa Harald, Mr Kjuge och ibland för Dr Kjuge. Själv kallar han sig för Moby Dick. Dr Kjuge är min personliga favorit.

Väl mött på julfesten

Rötröv
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.