Några frågor inför kungsleden

Hej!

Jag kom hem lite tidigare från sommarens stora äventyr än väntat och insåg att jag kanske kan klämma in att vandra hela kungsleden innan jag måste vara tillbaka på institutionen om 24 dagar. Nu blir det hela lite på volley så jag hinner inte planera och researcha så mycket, om två dagar åker jag upp till hemavan.

Några frågor:

1. Alla båttransporter verkar gå att fixa på plats utan trassel. Stämmer detta? Stämmer det även om man börjar i Hemavan och går norrut?

2. Är det realistiskt att ta med sig en veckas mat och bränsle och sedan proviantera längs vägen? Jag såg att det finns affärer i Ammarnäs, Adolfström, Jäckvik, Kvikkjokk och sedan finns det ju proviant i många fjällstationer/fjällstugor. Finns det fler ställen? Jag vill inte skicka saker i förväg.

3. Saltoloukta - Vakkotavare. Hur tar man sig enklast/billigast den sträckan? Buss/lifta? Gå oledat?

4. Snöläget? Vattennivåer i bäckar? Vad kan jag förvänta mig de tre sista veckorna i augusti?


Go tur
 
Hej!

Jag kom hem lite tidigare från sommarens stora äventyr än väntat och insåg att jag kanske kan klämma in att vandra hela kungsleden innan jag måste vara tillbaka på institutionen om 24 dagar. Nu blir det hela lite på volley så jag hinner inte planera och researcha så mycket, om två dagar åker jag upp till hemavan.

Några frågor:

1. Alla båttransporter verkar gå att fixa på plats utan trassel. Stämmer detta? Stämmer det även om man börjar i Hemavan och går norrut?

2. Är det realistiskt att ta med sig en veckas mat och bränsle och sedan proviantera längs vägen? Jag såg att det finns affärer i Ammarnäs, Adolfström, Jäckvik, Kvikkjokk och sedan finns det ju proviant i många fjällstationer/fjällstugor. Finns det fler ställen? Jag vill inte skicka saker i förväg.

3. Saltoloukta - Vakkotavare. Hur tar man sig enklast/billigast den sträckan? Buss/lifta? Gå oledat?

4. Snöläget? Vattennivåer i bäckar? Vad kan jag förvänta mig de tre sista veckorna i augusti?


Go tur



1. Är ganska säker på att inget behöver förbokas av de båtarna längs Kungsleden. Ta bara med MYCKET cash, för det behövs.

2. Det låter bra. Kom ihåg dock att ju speciellare mat ju svårare det är att få tag på den. På fjällstationer osv finns alltid pasta, havregryn och tubost etc. Vill man ha lyxigare mat än klassisk fjällmat kan det bli svårt.

3. Där går buss 93 på vägen västerut. Bara att ta båten över Langas och kliva på bussen, du kan betala med kort på plats.

4. Kan ej riktigt svara på. Gissar på att det är ok på hela kungsleden, det är snarare i områden utanför lederna där broar är ett undantag som man kan få problem. På leden är det i princip broar där jokkarna är/kan bli stora.



Låter som att du kommer få en underbar tur, funderar på att göra samma nästa år. Lycka till och ha så kul! Lägg gärna upp info eller bilder här sen! :)
 
Har nog inte så mycket mer att tillägga, utförligt svar ovan.

Länkar till båttransporterna, min erfarenhet är att det är bra att höra på alla ställen först. Man vet aldrig vad läget är med båtarna. http://www.svenskaturistforeningen....jallen/Transporter-i-fjallen/Batar-i-fjallen/

Det är riktigt dyrt med båtarna, (3-400 spänn ibland enkel väg) så som som det står ovan: ta med mycket kontanter. Går att ro såklart på vissa ställen, men lite småkrångligt på en del av dem och tidsödande om man frågar mig.

Det är en jädra promenad, 40 mil. Men jag antar att du är van att göra långa strapatser?

Edit: En tips kan ju vara att "lägga undan" åtminstone en gastub där du kommer passera och behöva. Bara att ringa fjällstationen. Tror säkert att de brukar finnas i mängder, men en rätt billig försäkring. När jag drog från Ritsem ut i Sarek förra året hade de faktiskt inga 450g men tog in och la undan en till mig när jag kom upp.
 
tackar för informationen och länkarna!

van att vandra 40-milspromenader? njaaae det kan jag nog inte påstå :)

jag har vandrat en del förut och varit ute på andra typer av strapatser men jag tror (och hoppas) att kungsleden kommer bli en ordentlig utmaning!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
danisko Frågor inför vår Abiskotur Fjällvandring 10
Vajja Blandade frågor inför vandring Fjällvandring 23
Pohman Jotunheimen frågor Fjällvandring 3
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
KohiNoor Frågor om utrustning, sovsäck Fjällvandring 5
Linus97 Frågor om val av väg Fjällvandring 21
Bglund Abisko - Abisko -> Frågor om Latnjavaggi mm. Fjällvandring 12
Slitvargen Silvervägen 3-4 dagar. Frågor om tur i Arjeplogsfjällen Fjällvandring 4
Fabrikörn Diverse frågor om Kebne Fjällvandring 3
Huml3 Frågor Sarek: Kvikkjokk-Ruonas-Laptå-Njoatsos-Jiegna-Luohtto-Sähkok-Kvikk Fjällvandring 16
MarkusPetersson Jämtlandsfjället som nybörjare+hund, frågor. Fjällvandring 12
Christoffer_123 Frågor Rapadalen/Sitoälvsbron Fjällvandring 6
Lillräven Sarekvandring nästa vecka - mycket tacksam för svar på några frågor Fjällvandring 26
cloud76 Terräng-frågor Grövelsjöfjällen Fjällvandring 0
cece abisko - Nikkaloukta (massa frågor) Fjällvandring 29
NaturBoel Frågor om Jämtlands-/Härjedalsvandring i september Fjällvandring 18
Evelinaeng Frågor om turen: Abisko-Lapporten-Mårma-Vistas-Kaskavagge-Tarfala-Nikkaluokta Fjällvandring 6
Loni Div. frågor Fjällvandring 1
Johan.H Första fjällturen - Jämtlandstriangeln, många frågor Fjällvandring 44
vandrafjäll Lite frågor om tågresan till Abisko och från Nikka Fjällvandring 10
rakepang Sarek, frågor om: Aktse - Rapadalen - Basstavagge Fjällvandring 17
MarkusN Frågor om tre specifika vad i Sarek Fjällvandring 1
aholgersson Funderingar och frågor kring vandring vid Helags Fjällvandring 19
Frigrön Köpa karta över jämtlandstriangeln? (Och lite andra frågor!) Fjällvandring 12
kutmsta Trepassleden (Goubirvaggi-Kaskasavagge) frågor Fjällvandring 9
greenfish kebnekaise - nybörjare, några frågor Fjällvandring 23
christopherO Fjällvatten och kebnekaise frågor Fjällvandring 3
mnen Vandring Jämtland-Härjedalen, frågor. Fjällvandring 19
Kosse Fjällräven classic. Lite frågor. Fjällvandring 21
Vajja Två Kebne-frågor Fjällvandring 7
Medon Frågor angående två specifika vad i Vindelfjällen Fjällvandring 3
Bestigaren Frågor om Kebnekaise Fjällvandring 1
sts Kvikkjokk frågor Fjällvandring 8
liquidmonkey enafors - sylarna - ljungdalen vandring frågor Fjällvandring 20
Farbror Fisk Frågor kring turplanering Fjällvandring 9
mickesommar Tre frågor om tur till kebnekaise. Fjällvandring 24
Boludo Frågor om Kvikkjokk Fjällvandring 6
eyck Några frågor om Sitojaure/Sitoätno Fjällvandring 16
Picea Några frågor om Sarek Fjällvandring 34
Wilde Sau Förstagångstur i Sarek – några frågor… Fjällvandring 7
aston_sol Frågor ang Sarek Fjällvandring 8
Igelkotte Vandra från Kebnemassivet till Norge - frågor: Fjällvandring 32
Sletten Frågor om Unna Räita-området, jojoleden Fjällvandring 4
avslutat medlemskap1105 Genom Jämtlandsfjällen, lite frågor Fjällvandring 7
larvik line Flera frågor om TEUSADALEN Fjällvandring 1
fredi Frågor angående vandring i Alperna Fjällvandring 0
mangu144 Frågor ang. tur i Jotunheimen Fjällvandring 13
Gladalf Lite frågor ang. Keb Fjällvandring 6
petratetra 3 små frågor om kläder Fjällvandring 20

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.