Något tjatigt, men kolla den som ids...

Min propå om att ett forum borde vara mer aktivt och bestå mer av initierade idéer, tankar och egna funderingar och mindre av bedjanden om att bli hjälpt i smala frågor, har vi ju diskuterat en hel del tidigare.

Vissa menar ju att diskussionsformen där frågor är i majoritet är bra, och att frågorna även renderar i intressanta svar som många kan ta del av, och även få behållning av.

Jag tror emellertid att jag med visst fog kan påstå följande:

Av 58 inlägg är många vad jag vill kalla "smala akutfrågor" som en viss person vill få svar på.
Dessa inlägg har lästs 16959 gånger och fått 214 svar.

Av detta kan man förmodligen resonera sej fram till både det ena eller andra.

För egen del, så anser jag att detta kan tolkas som ytterligare ett tecken på just den passivitet som råder:
Få skriver något överhuvudtaget.
De flesta av dessa har en fråga, som man tror sej bli hjälpt med att lösa.
Många läser frågan.
Få svarar på den.

Jag har svårt att se att detta kan vara speciellt progressivt.

Strmbrg,
 
utveckling!

Jag har hängt här på utsidan rätt länge tycker jag själv....skrev ett av mina första inlägg i januari 1997.
Genom detta har jag följt endel av utsidans utveckling men även min egen utveckling. Utvecklingen för hur jag använder utsidan har gått hand i hand med min utveckling som friluftsmänniska!
Till en början frågade jag om saker jag ville ha svar på. Ganska sällan men lästre ALLA inlägg. Även om det hgandlade om klättring som jag aldrig hållit på med mer än att prova. Jag läste om tält, sovsäckar, kök osv. På så vis lärde jag mig mycket och har sluppit fråga en massa. Detta gör att jag inte har så många upprepade frågor på mitt samvete. Att gamla frågor som redan besvarats tycker upp är ett ständigt återkommande "problem" även om jag tycker det blivit bättre. En grundregel är att alltid söka på forumet innan man frågar sedan är det ofta bra att återkomma med någon mer specad fråga....nåväl.

Då jag lärt mig mer, provat mer, läst mer osv har jag mer och mer börjat svara på frågor och debattera. För fem år sedan svarade jag aldrig...bara frågade och läste. Idag har jag ofta ett och annat att komma med och lägga till i debatten osv.
Numera känner jag att jag har något att tillföra!

Mitt intresse för utsidan har dock inte blivit större bara för att jag skriver fler inlägg. Snarare hoppar jag över en del inlägg som inte angår mig och struntar helt i att följa vissa trådar. Detta beror naturligtvis också på det markant ökade antalet inlägg.

Men kontentan av dett är dock att jag inte tycker det behöver vara negativt att det är många fler som läser än som skriver.....och att en smal fråga ofta är til nytta för många fler än den som skriver.

/Andreas
 
Strmbrg; sa:
Av 58 inlägg är många vad jag vill kalla "smala akutfrågor" som en viss person vill få svar på.
Dessa inlägg har lästs 16959 gånger och fått 214 svar.

Är det inte så att det är fler gäster inne på Utsidan än medlemmar, och att dessa gäster också räknas som lästa. Och att det bara är medlemmar som kan svara. Om det är så blir ditt exempel lite missvisande.

/G
 
hahaha....

Du ger dig inte i den här frågan!

Jag förstår dock inte vad du är ute efter. Vill du att forumet skall förändras eller är det debatten i sig som lockar?

Min personliga åsikt är att man ofta vinner mycket mer på att aktivt söka information än att bara slänga ut en fråga och få mer eller mindre objektiva svar som följd. Söker man aktivt så hittar man oftast så mycket mer och man för chansen att öka på sitt kunnande på många sätt.

Sammtidigt så gillar jag att folk ställer fråger på forumet. Jag nyttjar ofta denna frågeställning som en "trigger" för att leta fram information om ämnet på andra ställen.

Vi har alla olika förmåga och kunskap om informationssökning och därför kan man inte kräva att alla fungerar på samma sätt. Det är inte alltid så lätt att söka på Internet om man inte är duktig på hantering av sökmotorer eller om man inte vet hur man skall sortera informationsflödet.

Ytterligare en aspekt på detta är kanske hur vi kulturellt fungerar i den här typen av situationer. Jag citerar mig själv:
[ http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=13189 ]
Är detta inte en typiskt Svensk företelse.. Man vill inte tala om hur duktig och hur bra ideer man har förren någon stackars sate ber om det, då kan vi överösa dem med information om allehanda ting.. Det blir på något sätt mer legetimt om någon ber om hjälp, då tvingar man ju inte på någon sina åsikter!?

bla..bla..bla.....bla..

Happy Hunting!!
 
fortsättning....

Denna tråd visar ett intressant exempel som liknar ditt resonemang.
Killen som skriver frågan beklagar sig fyra och en halv timme efter att inlägget skrivits över att bara ha fått fyra svar trots att över 100 personer har läst frågan.

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=6616

Jag tror dock det var många som ville följa debatten från början som läste och många lärde sig nog ett och annat även om de inte själva ville skriva ett svar!

/Andreas
 
Det ligger mycket i detta!

Det du skriver, alltså.
Även en Messerschmitt som undertecknad kan ju faktiskt få sej en tanke ställd :)

Det var en annan sak som slog mej, för övrigt:
Det heter ju diskussionsforum och inte "frågelåda".

Eftersom det ju uppenbarligen inte blir speciellt mycket diskussion kring alla desa frågor som ställs, så borde ju det enklaste vara att byta namn på det hela till frågespalt eller liknande.

Fy fan va' elak jag är! (Men det beror på hur man tolkar mej, förstås...)

Strmbrg,
 
Jag är rätt nöjd - Felaktigt?

Jag surfar in nån gång per dag. Ser efter vad folk frågar efter och vad för svar det blir. Det är ibland himla intressant och ibland väldigt underhållande. Väldigt sällan "lägger jag mig i". Kanske för att jag inte har kunskap, tid, lust eller kanske för att "diskussionen" är nån av dessa pajkastningsliknande historier (där alla verkar vilja pracka på alla andra sina "förträffliga" insikter/uppfinningar/åsikter) redan har tillräckligt med relativt tjatiga och intetsägande inlägg.
Jag bidrar när jag kan och vill (om nu just detta bidrag var så bra vet jag inte), men mina frågor är alltså:
1) Tycker du att jag borde känna/tycka/bete mig på ett annat sätt på detta forum, än att huvudsakligen bara läsa?
2) Tycker du att en fråga är ett dålig sätt att starta på en möjlig (kanske dold) diskussion där olika perspektiv kan presenteras?
3) Vad vill du egentligen? Jag förstår inte riktigt...
 
Vad vill jag?

Alltså,
Allt man skriver behöver inte vara konkreta frågor eller konkreta svar. Det är det första jag vill poängtera.
Livet torde vara mer nyanserat än så.

Som lite av livsfilosof, så uppskattar jag att fundera och fnula lite! Jag värdesätter liksom resonemangen och vridandet och vändandet högre än färdiga snabba svar på raka frågor av typen "Vad är bäst?"

Lite av tjusningen med att komma fram till något, ligger - som jag ser det - i själva vägen dit och att man påverkat den processen själv!

Eller som Ladislaus Horatius sa, ungefär:
-Det är inte bra att ha färdiga svar på allting.
Den som har alla svaren slutar att tänka!

Det är därför jag upplever det som lite mentalt grunt, att man bara kastar ut frågor, för att få det färdiga svaret.
Tankeprocessen uteblir, och rent mentalt förflyttar man sej snarast ryckvis och inte kontinuerligt mellan problem och lösning.

Detta är alltså skrivet för att förklara hur jag ser på detta. Jag menar inte att mitt synsätt skulle vara högre stående än något annat. Bara att detta synsätt passar mej bra!

Strmbrg,
 
Aktiviteter?

Klart att allt kan summeras på olika sätt, jag kan tex läsa dina presenterade siffror som att inläggen genererade 17173 mätbara aktiviteter fördelade på....
Att alla inte vill eller kan svara är inget mått på bristande aktivitet, att läsa är även det en aktivitet.
Jag tror att forumet fyller ett långt större behov och att mängden gammal information som går att gräva ut med lite aktivitet som inte syns i din statestik är vida större!
Så gläd dig åt de över 200 svaren och konstatera att aktiviteten är ganska hög på Utsidan, hur hög är den ute? Gjort mer än 5 mil sedan i förrgår?

Go tur!

Johan K
 
Litet inlägg...

Personligen tycker jag att det här forumet fungerar kanonbra. En fråga är det bästa sättet att få igång en diskussion. När jag själv har ställt frågor i forumet så har jag inte alltid fått svar - men jag förmodar att det är av den anledningen att det inte finns nån som läst frågan som har nåt svar att ge.
I en "frågespalt" ställer man frågor till en expert, men här kan vem som helst svara med sina synpunkter, det tycker jag är jättekul!!
 
Oj! 578 negerbollar i korgarna!

Här gäller det att komma ikapp!
:)

Jag kan konstatera att jag inte får så mycket ut av de forum jag deltagit i. Samtidigt hyser jag en förhoppning om att väcka en lite mer filosofisk sida hos mina medmänniskor!

Åter igen anser jag att begreppet DISKUSSIONS-forum bör slå an tonen. En fråga om vilken ryggsäck som är bäst är INTE en diskussionsinvit, även om frågan naturligtvis kan leda till en viss argumentation.
Man vill ha hjälp med konsumentupplysning, helt enkelt!

Som diskussionsämne är det naturligtvis inte mycket substans i en ryggsäck! Eller en fråga om någon paddlat i en viss kanal och vad slussningen kostade etc.

Jag betraktar diskussioner som en mental process. Detta i sin tur, ser jag som något annat än de frågor / svar som står att läsa och som många tydligen betraktar som just diskussioner.

Strmbrg,
 
Frågorna startar diskussioner!
Om man följer olika trådar ser man att det diskuteras friskt ämen om det första inlägget var en fråga. Men man får väl titta på alla inlägg innan man dömmer ut begreppet diskussionsforum, inte bara inlägget som startar tråden. Många diskutioner glider iväg och är absolut inte bara ett svar på frågan! Det intressanta är ju just debn detaljen att det sällan finns ETT korrekt svar. Det är därför vi i evigheter kan diskutera fördelar och nackdelar med exempelvis fotogenkök. Visst kvarstår vissa faktum som att KAP är tungt och MFS högljutt och att Nova är bränslesnålt och snabbt att förvärma....dessutom GÅR det att köra KAP på bensin osv osv....men det blir ändå nya intressanta diskussioner. När en fråga upprepas rekomenderar vi snabbt tillbaka till det gamla.

Sedan kan jag hålla med om att många diskussioner har karaktären av en argumentation men det är inte det dominerande. Ofta uttrycks för och nackdelar men det behöver inte betyda att något är rätt och något är fel. När det sedan urartar i pajkastning är en annan historia som jag inte tycker vi behöver blanda in här...

Visst är det ett diskussionsforum! och jag ser inget behov av att ändra på det.

/Andreas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
memyc Seabird, Seahawk, Seayak eller något annat? Paddling allmänt 4
tango "uppfläkt" paddel? Göra något? Paddling allmänt 25
erik_sylvan Vet ni något om kajakerna Ramberg eller Wassara Paddling allmänt 1
dunno Något roligt som händer i skärgården idag? Paddling allmänt 0
viktorpettersson Jolly Roger Raider - Något att ha? Paddling allmänt 3
Kanii Någon som vet något om Oreälven? Paddling allmänt 0
grymt_elak Kanske något för er som gillar att paddla snabbt och platt Paddling allmänt 3
filmjölk Everest Multi Kayak. Något att ha? Paddling allmänt 25
cwmint Vem vet något om Evelyn och Klara? Paddling allmänt 1
jonoi Heter kajaktypen något? Paddling allmänt 10
Alexei Lettman Baikal Touring Plus något för nybörjare? Paddling allmänt 2
fredl Köpt en "ny" tvåmanskajak, "Hart" någon som vet något om den? Paddling allmänt 6
melvin_f Aquarius Traveller, något för lättviktare? Paddling allmänt 0
Lackan Något att tävla multisport i.... Paddling allmänt 2
bjesse Något att bita i för de som kan Paddling allmänt 0
Joakim Ambrosson Något jag missat med priser och kvalitet? Paddling allmänt 24
Mallaskralla Är något fel med Trappers kajaker? Paddling allmänt 16
Kalle E Någon som vet något om Rainbowkajaker? Paddling allmänt 1
cjonsson Något 3 dagars tur förslag i Örebro-Västertakten? Paddling allmänt 0
ErikTheViking Kan du något om Sveriges älvar och åar? Paddling allmänt 0
calypso63 Ribb och duk Ålands kajak är det någon som vet något. Paddling allmänt 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.