Heter kajaktypen något?

Hej. Jag har fått för mig att jag vill skaffa en sån där tvåmanskajak med en lång,gemensam sittbrunn, dom ser ut lite som en blandning mellan kajak och kanadensare. Det finns en modell som heter trapper combi, omnämnd i tidigare trådar här, sen finns det några andra fabrikat också, men är det någon som vet om det finns en bedämning på denna kajaktyp?
 
2or

Har ju den fördelen att man kan samtala tyst samt kommer fram samtidigt......Vi gillar det.
Den som solo vill ha rank och racig kajak bör säkert har det....bl a.
 
Hej. Jag har fått för mig att jag vill skaffa en sån där tvåmanskajak med en lång,gemensam sittbrunn, dom ser ut lite som en blandning mellan kajak och kanadensare. Det finns en modell som heter trapper combi, omnämnd i tidigare trådar här, sen finns det några andra fabrikat också, men är det någon som vet om det finns en bedämning på denna kajaktyp?

Combi i det här fallet står väl för att det är både en K1 och en K2. Så Trapper har försökt ge den ett namn.
 
Men att prata med någons rygg eller rätt ut i luften är inte kul. Dessutom är det trångt i förpiken på dom.
 
tack för svaren! Säkert aptråkig för den som kan paddla, men om man inte kan det, och ändå tänker släpa med en 40-kilos vovve och / eller en medelstor sambo (som tycker att friluftsliv= uteservering) så tror jag att det kan vara ett schysst alternativ till kanadensare, som jag tycker börjar bli för pråmigt. Begreppet combikajak verkar kunna innefatta lite av varje, t.ex. sådana man både paddlar fors och plattvatten med. Får googla vidare helt enkelt, den som söker skall finna...Trevlig fortsättning på sommaren! /Jonas
 
tack för svaren! Säkert aptråkig för den som kan paddla, men om man inte kan det, och ändå tänker släpa med en 40-kilos vovve och / eller en medelstor sambo (som tycker att friluftsliv= uteservering) så tror jag att det kan vara ett schysst alternativ till kanadensare, som jag tycker börjar bli för pråmigt. Begreppet combikajak verkar kunna innefatta lite av varje, t.ex. sådana man både paddlar fors och plattvatten med. Får googla vidare helt enkelt, den som söker skall finna...Trevlig fortsättning på sommaren! /Jonas

Om du ska ha en 40-kilos jycke med dig så kan en Trapper Combi säkert vara ett bra alternativ. Den är skapligt stadig och du får hunden nära dig så du kan hålla den lugn. Det blir också lättare att hålla den kvar i kanoten när du närmar dig land...

Att ha en så stor hund framför sig i en K1:a är nästan omöjligt och en K2:a så hamnar den en bit bort...

Trapper Combi är inget racer eller något som rollfantasterna tittar på men för dig verkar den vara optimal. Några alternativ med samma layout är Klepper eller Feathercraft fällbara kanoter.
 
Vanligaste

modellen med detta i Sverige är VKVs Yoo-A-Kim men typen är inte ovanlig internationellt och det finns rätt många. Trebrunnskajak, familjekajak är tänkbara benämningar.

För familjebruk och som extra säkerhet vid grupppaddlingar för att kunna fortsätta hela gruppen sedan någon deltagare fått ryggbesvär handledsbesvär etc tycker jag att VKVs Yoo-A-Kim är utmärkt. Men är man ett par som vill börja paddla skulle jag i första hand rekommendera två enmans framför en liknande dubbel. Men jag känner flera par som föredrar att paddla K2:a framför två K1.

Thure
 
Har nog paddlat en Combi (alltså med en stoor sittbrunn) för många år sen, och den är ju mycket smidigare än en vanlig klunsig Canadensare.

Alternativ som Yooakim eller Trapper/Estländska (Trapper Expedition mm) alternativen med två sittbrunnar och extra "packbrunn" i mitten, är ju som sagt ett ytterligare alternativ, möjligen lite pråmigare.
Jag tror man paddlar Combin lättare som K1 än de övriga - men jag har inte provat.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
KaptenKrok Vad heter eran kajak/båt? Historie bakom namnet? Paddling allmänt 17
memyc Seabird, Seahawk, Seayak eller något annat? Paddling allmänt 4
tango "uppfläkt" paddel? Göra något? Paddling allmänt 25
erik_sylvan Vet ni något om kajakerna Ramberg eller Wassara Paddling allmänt 1
dunno Något roligt som händer i skärgården idag? Paddling allmänt 0
viktorpettersson Jolly Roger Raider - Något att ha? Paddling allmänt 3
Kanii Någon som vet något om Oreälven? Paddling allmänt 0
grymt_elak Kanske något för er som gillar att paddla snabbt och platt Paddling allmänt 3
filmjölk Everest Multi Kayak. Något att ha? Paddling allmänt 25
cwmint Vem vet något om Evelyn och Klara? Paddling allmänt 1
Alexei Lettman Baikal Touring Plus något för nybörjare? Paddling allmänt 2
fredl Köpt en "ny" tvåmanskajak, "Hart" någon som vet något om den? Paddling allmänt 6
melvin_f Aquarius Traveller, något för lättviktare? Paddling allmänt 0
Lackan Något att tävla multisport i.... Paddling allmänt 2
bjesse Något att bita i för de som kan Paddling allmänt 0
Joakim Ambrosson Något jag missat med priser och kvalitet? Paddling allmänt 24
Mallaskralla Är något fel med Trappers kajaker? Paddling allmänt 16
Kalle E Någon som vet något om Rainbowkajaker? Paddling allmänt 1
cjonsson Något 3 dagars tur förslag i Örebro-Västertakten? Paddling allmänt 0
Strmbrg Något tjatigt, men kolla den som ids... Paddling allmänt 12
ErikTheViking Kan du något om Sveriges älvar och åar? Paddling allmänt 0
calypso63 Ribb och duk Ålands kajak är det någon som vet något. Paddling allmänt 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.