Någon som vet om Mt Blanc och Mt Rosa

Vi är två som vill dit i augusti och vill ha tips om boende och priser. Vi har tänkt bila ner...
Ska ma nboka guide tidigt och var???

TACK för alla svar.

inte bestigare själv

Augusti är högsäsong, speciellt i Italien. Mycket folk och dyrt.
Beträffande Monte Rosa tror jag det smartaste är att
googla på, eller ringa upp, turistinformationen i Saas Fee,
Macugnaga eller Alagna. Jag är inte säker, men jag tror det finns led upp från Pastorestugan, någon timmes vandring från
Alagna. Berget ser mycket imponerande ut därifrån,
med 3.000 meters höjdskillnad.

il C.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Mt blanc

i Chamoninx hittar du hur mycket boende som helst. Du bhöver oftast inte boka någonting. Som ett alternativ kan man alltid bo o grannbyn Les Bosson (reserverar mig för franskan....) Priserna ligger i de flesta fall runt 25-25 Euro.

lycka till

Eller...

...så kan ni tälta i Argentierre (bland Engelsmän som har dunjacka om det blir kallare än 10 grader). 100:- per natt inklusive bilparkering, tält och tre personer. Med stort tält (husvagnstält är bättre än fjälltält) och luftmadrass sover ni gott.

chamonix

Mitt tips är att åka in på första bästa camping i Chamonix. Det funkar bra och är inte så där jättedyrt. I Chamonix är det rätt mycket folk under den perioden ni tänkt åka,så om ni vill gå med guide så kan ni kanske få vänta nån dag. Vad jag vet så är alla franska guider uiaa guider och det kan ju kosta en slant att hyra förstås. Eftersom ni bara är två så kan ni kanske klämma in er med nåt annat par för att snåla lite. Ska ni upp med guide på mont blanc så får ni också betala dyrt för två "fina" stugnätter. Dels i Tete Rousse och i refuge de I'Aig du Gouter, om man går normalleden upp föstås.Vilket man oftast gör med guide. Det blir förstås mycket billigare att gå upp utan guide och med tält,men detta är absolut inget alternativ om man inte har goda alpina kunskaper och erfarenheter.

Lycka till!

Henrik

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips