Någon som provpaddlat nya Point65 XP18?

Jag är osäker om det är tillämpligt i det här fallet: http://www.youtube.com/watch?v=mi4gL9HnokA

F.ö. är jag positiv till att alla i branschen hänger på forat och säger som det är (eller snarare som de tror det är), så länge de är tydliga med avsändaren.

haha, det var ju helt otroligt och uppvuxen i den ironiska generationen undrar man ju direkt, är det på riktigt, kan det verkligen vara sant?

Här ligger t.o.m. VKV och Cliffords pontonfilm i lä...

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Inredning

Jo, det blir en helt ny inredning. Jag tänkte mig heltäckningsmatta och säte velour. :)

Skämt åt sido så jobbar på det. Jag har tagit fram ett nytt säte som har sats i produktion. Rodret finns en prototyp av som jag filar lite på. Funkar bra men kan bli bättre. Jag testar även ett nytt pedalsystem som troligtvis kommer att patentsökas. Dessutom har jag tagit fram en special version av XP18, som är min "drömversion". Mer info om detta kommer nog snart. Håll ögonen öppna.

Jo, det blir en helt ny inredning. Jag tänkte mig heltäckningsmatta och säte velour. :)

Skämt åt sido så jobbar på det. Jag har tagit fram ett nytt säte som har sats i produktion. Rodret finns en prototyp av som jag filar lite på. Funkar bra men kan bli bättre. Jag testar även ett nytt pedalsystem som troligtvis kommer att patentsökas. Dessutom har jag tagit fram en special version av XP18, som är min "drömversion". Mer info om detta kommer nog snart. Håll ögonen öppna.

Mysigt med heltäckningsmatta =) Kan man få elektroniskt styrt säte :cool:

När kommer man kunna beställa en XP18 och få de nya sätet, nya rodret och dom nya pedalerna?

Mvh
Micke

Det har kommit XP18 med nytt säte, som faktiskt är en del av surfski versionens sits. Den är avsevärt bättre och har inget ryggstöd då detta inte behövs.

Jag testar även ett nytt pedalsystem som troligtvis kommer att patentsökas. Dessutom har jag tagit fram en special version av XP18, som är min "drömversion". Mer info om detta kommer nog snart. Håll ögonen öppna.

Tack för svaret!
Antar att drömversionen är XP18 Spyder. Hur går det med de nya pedalerna. Kommer de endast till Spyder eller även till den uppdaterade XP18?

Jag fortsätter på denna tråd, trots att den inte är aktiv.

Nu då jag börjat paddla igen har tanken på att komplettera med en snabbare kajak slagit mig. Mina lokala vatten för kvällsrundor är tämligen tråkiga och fart kunde kanske ge mera mening åt dom. Min pansarkajak (Prijon Kodiak) är annars ypperlig, men inte värst snabb. En 20 km runda runt en ö tog för en stund sedan 2,5 h, vilket ger en medelhastighet på 8 km/h. I vindstilla kunde det kanske gå lite snabbare, men jag tror nog att en helt annan kajaktyp behövs om det ska gå märkbart snabbare.

Point65 XP 18 ser på papperet mycket intressant ut och utseendet är också tufft (har aldrig tyckt om den brittiska kajakestetiken, utan tycker VKV är snyggare). Under en familjesemester i Stockholm var jag in till Point65 i Pampas Marina och provsatt en XP 18. Tyvärr blev jag inte helt övertygad. Pedalerna var i stort sett av samma typ som i min Prijon Kodiak, då det egentligen borde vara rejälare grejor för att kunna trycka på ordentligt med benen. Mina långa ben (är 192 cm) hade heller inte överdrivet mycket plats och med benen utmed sidorna tog vingarna i nästan mitt på låren, dvs på helt fel ställe.

En Commander Type S vore intressant att prova, då den enligt uppgift också ska passa fullväxta personer. Det finns säkert också andra alternativ, men det är inte lätt att fixa provpaddling eller ens se kajakerna i verkligheten. En B&W Flash motionskajak är följande jag ska försöka kolla upp, även om det är sannolikt att den är för liten.

Sent from my GT-P5110 using Tapatalk 4

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips