Någon som provat Necky Narpa?

Hej

Jag går och lurar på att köpa en Necky Narpa och har provpaddlat, men bara en kortare tur och olastad (förutom jag som iofs väger 90+). Är det någon som äger en sådan (eller har paddlat mer än jag) som har några synpunkter så skulle jag gärna höra dem. Det är ju en förvånansvärt billig kajak, under 10 000, som ändå känns hyfsat gedigen och som jag läst en hel del positiva kommentarer om.

Som sagt, synpunkter mottages med tacksamhet.

/Martin

Jag och frugan köpte en varsin Necky Narpa i våras.

När vi valde var ett av de tyngre argumenten precis det du anger. Mycket prisvärd. Det tycker jag fortfarande och vi är mycket nöjda. Å andra sidan så har jag i princip inte paddlat nått annat så jag kan inte ge dig nån jämförelse.

Jag har haft ett problem med min. på akterdäck sitter ett fäste som rodret vilar mot i transportläge. Detta var nitat och i nitarna läckte det in vatten. inte mycket men tillräckligt. Eftersom jag bor en bra bit från stället där jag köpte den så tryckte jag i lite silikon själv och det har varit bra sen dess. Det kan ju vara värt att kolla innan man köper. Intressant var att samma detalj på frugans kajak var skruvad och tät. Förmodligen har vi olika årsmodeller trots att vi köpte dem samtidigt.

Sen det du kompromissar bort med priset ( vi jämförde mot projon seayak ) är inställningsmöjlighter. Neckyn är som den kommer.
vill man rolla ska det vara ett lågt akterdäck men jag tror för narpans del att det är ryggstödet som kommer att vara ivägen. Helt ok när man paddlar men vill man rolla gissar jag att det är i högsta laget. Själv har jag bara gjort första halvan av rollen än :) och då är det ingqa problem.

Jag är 184/90+ och paddlar mest dags turer mellan 7 och 20 km, det är min första kajak och jag har gjort ca 20 turer i sommar.

Skulle jag köpa en kajak i dag skulle jag välja mellan Narpan och stadiums, som jag dock inte provat.

Ibasto

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips