Någon som har skidat Vistasvagge?

Hej!

Jag och några kompisar skall skida lite i keb-området.
Nu undrar jag om nån har skidat vistasvagge från Nikkaluokta och norrut? Är det en svår tur? Jag har sett på kartan att det inte är någon vinterled, är det då en massa lössnö som inte är lika hårt packad som det är lite högre upp på fjället? Är det mycket stigning?

Tackar för svar

MVH Mathias

Vistasvagge från Nikkaluokta norrut är en bred och öppen dal, ingen nämnvärd stigning. Den är nog betydligt bättre att gå vintertid än sommartid, då den är sumpig och myggig. Den är inte rösad vare sig sommar eller vinter, men det går en stig sommartid. Halvvägs upp till Vistasstugan ligger Lisas stuga som är värd ett besök. Om man går sent på våren får man se upp med vatten, som det är gott om i dalen. Mötte en gång en tysk skidåkare som plurrat. Det var nog ingen vidare upplevelse, han verkade ångra att han någonsin gett sig in på hela resan. Det är oftast skoterspår i dalen, som man kan följa om det är mycket snö. Dalen är en viktig färdväg för samerna.
\C

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg