någon som har inlägg att göra ang sträckan Vakkotavare-Nikkaloukta?

Hej!

jag och en kompis funderar på att gå sträckan Vakkotavare-Nikkaloukta sista veckan i juni. Någon som har erfarenhet av det.?Tur som rekommenderas.?Min kompis föräldrar gick sträckan för många år sedan.

Åsa

Längs kungsleden?!?

Hejsan!

Jo jag har både gått och skidat i det området, dels längs Kungsleden och en del andra sträckningar också.

Om jag antar att ni tänkt gå längs Kungsleden så kommer ni att passera två magiskt vackra sjöar, nämligen Teusajaure och Kaitumjaure. Ledens dragning är relativt kuperad i början och mellan Vakkotavare och Teusajaure passerar man ett ganska högt pass där man i fint väder får en fin utsikt över Sarekmassivets toppar. För egen del anser jag att sträckan Vakkotavare - Singi tillhör Kungsledens absoluta höjdpunkter och som extra plus är det klart färre vandrare än längs den norra delen mellan Abisko och Singi.

Enda lilla nackdelen (beroende på hur man reser) är förbindelserna. Till Vakkotavare åker man med buss från Gällivare och från Nikkaloukta kommer man som bekannt till Kiruna. Så om man till exempel åker bil upp kan det bli en hel del tid i tåg och buss i anslutningsresorna.

/ Stefan

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Gick sträckan 2004, var 14 år då så det är ingen jätte tuff vandring precis. Passet som nämndes i förra inlägget var det enda som "stack ut" från den annars lättgångna vandringen. Vi gick från Nikkalukta så vi gick nerför. En riktitgt bra tältplats finns på Teusajaures södra sida, strax öster om där båtarna ligger. Ligger alldeles vid stranden, bästa tältplatsen jag har sovit på.

Istället för att gå till Singistugan från Keb eller tvärtom så "genade" vi Sydväst (från keb) och kom förbi Stuor-Jierta. Leden finns utmarkerad på Fjällkartan. Den leden har mycket färre besökare än kungsleden. Och ni kan samtidigt lätt bestiga Stuor-Jierta vilket sägs ha en av de bästa utsikterna i den Svenska fjällvärlden. Jag fick själv inte se den eftersom att vi hade ca 2 meters sikt pga dimma. Placera tältet på Stuor-Jiertas slutning och bestig det på kvällen. Lätt bestiget är det med. Detta förutsätter ju dock att ni sover i tält. Bild 2 och 3.

Det finns även en bra tältplats precis efter bron som man passerar efter Kaitumstugorna. Dock en väldigt dån från jocken, men tål man det är den kanon! Bild 1.

Annars en mycket vacker vandring, den rekomenderas varmt!

Bilagor

• Tältplats Kaitumjaure.jpg
    Tältplats Kaitumjaure.jpg
    84.1 KB · Visningar: 1,288
  • TältplatsTesaujaure.jpg
    TältplatsTesaujaure.jpg
    97.1 KB · Visningar: 1,335
  • Vy Tältplats Tesajaure.jpg
    Vy Tältplats Tesajaure.jpg
    60.7 KB · Visningar: 1,341
tack för tipsen och nedersta fotot så väldigt inbjudande ut. har ni nå förslag ang var vi börjar, vakkotavare eller Nikkaloukta? Vi har 5 dagar på oss att gå, hur ser ni på det? ja vi ska tälta

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips