Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Nagellack på skidorna!?
- Trådstartare Rodluvan
- Start datum
Re: ???
Det är inte i förebyggande syfte som man "epoxyar" sina lagg, det är NÄR man har en DJUP repa eller ett DJUPT hack , dvs man REPARERAR skidorna. Att få fukt i strukturen på skidor är inte något bra, något som man undviker med epoxylimmandet. Eventuella negativa försäljningsaspekter med dessa reparationer är tämligen sekundära för mig, MITT egna ägande och framförallt brukande det PRIMÄRA.
Så det så!
/Anders B
jaketoad; sa:Hmm..
Ni smetar alltså klet på ovansidan för att det inte ska bli repor?? Jag kan förstå att nagelack är ett alternativ eftersom det går att ta bort sedan..men epoxylim blir väll rätt så fult och är gjort för att vara stenhårt...vad gör man om man vill sälja sina skidor sedan?? Jag skulle inte köpa ett par skidor vare sig det var nagelack eller epoxylim på laggen!
Jag tycker mickes förslag med silvertejp verkar smartast...eller gör det något med lite repor på ovansidan?? man kan ju iallafall drömma om att man kört hårda off-pist turer...
En undrande Jakpadda
Det är inte i förebyggande syfte som man "epoxyar" sina lagg, det är NÄR man har en DJUP repa eller ett DJUPT hack , dvs man REPARERAR skidorna. Att få fukt i strukturen på skidor är inte något bra, något som man undviker med epoxylimmandet. Eventuella negativa försäljningsaspekter med dessa reparationer är tämligen sekundära för mig, MITT egna ägande och framförallt brukande det PRIMÄRA.
Så det så!
/Anders B
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Asså hallå!
Ja, för inte fan köper man ett par begagnade lagg som är så sönderkörda att någon annan varit tvungen att laga dem med epoxy
Kom inte ihåg vem som sa det men tävlingsåkarna kör med vax för att slippa snö. Det bästa är nog att lära sig åka så bra att snön inte hinner fastna.
Yohan!
Ja, för inte fan köper man ett par begagnade lagg som är så sönderkörda att någon annan varit tvungen att laga dem med epoxy
Kom inte ihåg vem som sa det men tävlingsåkarna kör med vax för att slippa snö. Det bästa är nog att lära sig åka så bra att snön inte hinner fastna.
Yohan!
Njae, nu är jag nog inte med
Om man får ett felskär och repar upp kanten på ovansidan med andra skidans stålkant under första skiddagen i en fin pist uppstår kanske en djup repa / lossnar en liten flisa av glasfibern eller vad nu ovansidan är gjord av. Anta att skidorna kostar mellan 5000 och 6000. Den händige fyller flisan med lite epoxy och slipar sedan lagningen och polerar lite. Skulle du köpa dessa skidor? Jag skulle det helt klart om proset var rätt.
Men jag håller med den person som tidigare påpekade att detta faktiskt är till för att bebvara skidor man inte vill ska bli förstörda för sin egen del. Mina skidor har aldrig andrahandsvärde ändå...
Det känns dessutom onödigt att ens bry sig om varför på det planet... detta är ett bra sätt att undvika att få in fukt i en kännslig struktur och det funkar utmärkt.
Hepp
Om man får ett felskär och repar upp kanten på ovansidan med andra skidans stålkant under första skiddagen i en fin pist uppstår kanske en djup repa / lossnar en liten flisa av glasfibern eller vad nu ovansidan är gjord av. Anta att skidorna kostar mellan 5000 och 6000. Den händige fyller flisan med lite epoxy och slipar sedan lagningen och polerar lite. Skulle du köpa dessa skidor? Jag skulle det helt klart om proset var rätt.
Men jag håller med den person som tidigare påpekade att detta faktiskt är till för att bebvara skidor man inte vill ska bli förstörda för sin egen del. Mina skidor har aldrig andrahandsvärde ändå...
Det känns dessutom onödigt att ens bry sig om varför på det planet... detta är ett bra sätt att undvika att få in fukt i en kännslig struktur och det funkar utmärkt.
Hepp
Inte bara förebyggande...
När jag skrev första inlägget, så ser jag nu att det låter som om jag bara vill förebygga repor.
I själva verket har jag upptäckt att jag har några stygga repor, som jag vill täppa till, och det gör jag nu för tillfället med nagellack.
Av de svar som kommit, tycker jag det mesta går ut på att "man tager vad man haver" och lagar med.
Och jag har nagellack!!
=)
//sara
När jag skrev första inlägget, så ser jag nu att det låter som om jag bara vill förebygga repor.
I själva verket har jag upptäckt att jag har några stygga repor, som jag vill täppa till, och det gör jag nu för tillfället med nagellack.
Av de svar som kommit, tycker jag det mesta går ut på att "man tager vad man haver" och lagar med.
Och jag har nagellack!!
=)
//sara
Köp ett par X-scream series så slipper ni oroa er för repor, de är extremt stryktåliga. Ok, jag har lagat mina med epoxi också men de tåler "normalt skav" mycket bättre än andra skidor jag kört på. Det beror på att de har nån slags hemlig pansarlegering på ovansidan som NASA utvecklat...har jag hört iallafall.
Hursomhelst så tycker jag det är konstigt att inte fler skidtillverkare gör tåligare ovansidor, är det för mycket begärt ?
/C
Hursomhelst så tycker jag det är konstigt att inte fler skidtillverkare gör tåligare ovansidor, är det för mycket begärt ?
/C
Salomon överhuvudtaget verkar ha stabila ovansidor. Mina gamla Salomon SuperForce har fått otroligt mycket stryk men håller ändå hyfsad finish. Andra skidor som mina Extrem FreeFall hålle nästan på att falla i bitar och det saknas stora bitar i "plasten" på ovansidan efter div. vådliga vurpor 
Skillnaden tror jag ligger i det där med CAP-konstruktionen. Som jag förstår det kan man ha en riktig cap(box) eller så har man bara en "fake" dvs man drar ned ovansidans plastlager till stålkanten och det SER ut som en capkonstruktion. Så verkar fallet vara med ex. Extreme där man vid djupa skador tydligt kan se detta. På Salomon verkar denna "box" vara av lite grövre natur och hela skidan blir inte förstörd om man råkar köra den ena stålkanten mot ovansidan på den andra skidan (händer ju ibland...)
Detta låter kanske virrigt så jag återkommer med en bild
Tar också gärna emot TIPS på hur man lagar en LÅNG reva/saknad bit i ovansidan. Om den är säg 15 cm och plasthöljet är borta och man vill fylla igen skadan, är då epoxilim att föredra? Då skadan sitter på sidan på skidan och just där det mesta "flexet" är så kommer väl skidan uppföra sig märkligt med HÅRD epoxy? Finns det någon bra halvmjuk variant?
[Ändrat av Buda 2001-10-17 kl 15:22]
Skillnaden tror jag ligger i det där med CAP-konstruktionen. Som jag förstår det kan man ha en riktig cap(box) eller så har man bara en "fake" dvs man drar ned ovansidans plastlager till stålkanten och det SER ut som en capkonstruktion. Så verkar fallet vara med ex. Extreme där man vid djupa skador tydligt kan se detta. På Salomon verkar denna "box" vara av lite grövre natur och hela skidan blir inte förstörd om man råkar köra den ena stålkanten mot ovansidan på den andra skidan (händer ju ibland...)
Detta låter kanske virrigt så jag återkommer med en bild
Tar också gärna emot TIPS på hur man lagar en LÅNG reva/saknad bit i ovansidan. Om den är säg 15 cm och plasthöljet är borta och man vill fylla igen skadan, är då epoxilim att föredra? Då skadan sitter på sidan på skidan och just där det mesta "flexet" är så kommer väl skidan uppföra sig märkligt med HÅRD epoxy? Finns det någon bra halvmjuk variant?
[Ändrat av Buda 2001-10-17 kl 15:22]
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg