Nästa cykel!?

Jag ska köpa min andra cykel snart och velar mellan att köpa en riktigt bra dirt-hoj eller en bättre begagnad DH. Jag ska försöka komma iväg till Åre några helger nästa sommar och vill kunna köra på lite mer än vad som går med Tampicon.

Har läst en del recensioner och kollat runt i några butiker och jag har lite svårt att komma på vad det är jag ska ha.

Skulle också vilja köra den nya 4-cross banan på ÖSK. Kan jag köpa EN cykel som duger till både och utan att kosta 20 papp?

En hygglig, begagnad FS ska du kunna hitta för under 20k, kolla på Kona, de är ju billiga från början...

Och köper du en heldämpad FR och inte en riktig DH så kommer den nog funka i dirten också.
För i Åre vill du ha fullgung, så mycket som möjligt!!

Själv har jag kört HT i Åre, det gick ok förra året.
Men i år bromsade cykeln avsevärt.

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Såsmåningom ska jag väl ha en av varje =) Men tillsvidare borde alltså en fulldämpad FR vara ett bra alternativ?

Troligen kommer min budget ligga som max på 15 papp, så jag har ju inte så mycket att välja på. Men heldämpat är alltså din rekommendation?

Svårt
Skall du ha den till all round cykling + DH är det inte lätt.

En DUAl cykel eller 4X är ju en gyllene medelväg, svårt att köra dirt med en DH cykel, men en med lite mindre brutal fjädring fram och luftdämpare bak (möjlighet att justera om du vill ha mycket/lite fjädring) kan det fungera till nöds ..

Typ en klassiker Giant XcX
cpic432d29e35ac5e.jpg

Har en själv som har några år på nacken men i mycket fint skick...
Du kan få ett bra höstpris;-)

Ram: Giant XcX
Bakdämpare: SID Adjust
Sadel: Selle Octavia
Sadelstolpe: Salasa Shaft
Framdämpare: Rock Shox Psylo XC
Bromsar: Hope C2 med 8” skivor
Bakväxel: XT
Framväxel: XT
Vajrar: Gore
Styrtapp: Aricle BMX 801
Styre: Answer Pro Taper
Handtag: Oury
Vevlager: FSA, Ultimax Xtreme Pro ISIS
Vevarmar: Race Face Turbine LP
Klingor: Race face 22/32/44
Pedaler: Några taggiga saker
Framhjul: Handbyggda Mavic 331 med Hope Big Un nav
Bakhjul: Handbyggda Mavick 331 med Hope Big Un nav
Däck: Gazzalodi Dual 2.3”
[Ändrat av fafner 2005-09-18 kl 11:09]

Som du säger är det inte lätt att ha en allaround-cykel. Men eftersom jag kommer att köra mest i Åre och terräng av olika slag och väldigt lite i banor så är det kanske lite lättare fjädring jag är ute efter.

Som sagt är jag öppen för begagnat, vad ska du ha för den?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips