När GPS'en inte har täckning...

Vad händer med färdloggen när GPS'en inte har täckning?
Dvs, när jag är ute med min Garmin eTrex Venture och i skogen får bortfall på täckningen, hur fungerar GPS-loggningen då? Tar den sträckan utan täckning och drar ett "rakt streck" för den biten eller kommer den biten utan täckning inte med i loggen för den aktuella trippen?

Allt har aktualiserats när hustrun och jag använder nämnda GPS för att bestämma sträcka som vi springer/löptränar. När det då har varit bortfall på täckningen i skog undrar vi hur det hanteras i GPS'en.

Efter att ha läst manualen både framifrån och bakifrån kan jag med säkerhet säga att det står inte där, i alla fall...

Hoppas någon vet hur det funkar.
Tack, Mats.

GPSen lager et rett spor ut fra siste registrerte hastighet og retning i ca 20 sekunder,så stopper den å registrere hvis den ikke får nye satelitt signaler.
Ganske artig å se dette på pc skjerm når du kjører inn i en tunell.
Min Garmin kalkulerer posisjon 1 gang pr. sekund.

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Många GPS-mottagare fortsätter att registrera med död räkning som Olav har beskrivit här ovanför.

De Garmin-mottagare som jag provat startar med ett nytt spår när mottagaren får satellitmottagning igen.

Men programmen som du använder för att ladda ner spåret hanterar detta på olika sätt.

Garmins eget Mapsource presenterar varje spåsnutt för sig med beteckningen ACTIVE LOG, ACTIVE LOG 001, ACTIVE LOG 002, osv.

Fugawi och OziExplorer tar emot spåren samlade som ett spår ACTIVE LOG.

I OziExplorer finns det sedan ett verktyg, som kan dela upp ACTIVE LOG i delspår, som får beteckningar efter datum/klockslag som spåret omfattar, t ex 03-apr-05 12:25:24-12:45:28.

I Fugawi får man manuellt gå in i trackloggen och se vilka de olika delspåren är.

Färdloggen blir det ett hack i, om inte mottagning kommer tillbaka inom 30 sekunder.
Trippmätaren räknar raka vägen från där du senast hade mottagning, till där du får tillbaka den.

Anders

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips