När får valpen börja dra?

Har en blandrastik på 6 månader drygt. Mamman är Sibirian Husky, pappan lite av varje. I dag prövade vi att ha på en sele en stund och det gick bra, lite konfunderad var hon men inte mer :)

Men när får hon börja dra en tom plastpulka av lättare slag? Och ska hon bara få pröva en stund eller? Många fler frågor, ni som har erfarenhet kan väl stolpa upp lite hållpunkter vad jag bör tänka på, så vore det snällt.

ps. kolla in henne i mitt album ds.
[Ändrat av öringen 2004-01-10 kl 14:00]

Vänta!

Generellt sett skall man vänta med all typ av dragning och annat hårt fysiskt arbete tills hunden är fullvuxen - dvs ett år gammal ungefär. Viktigt är att man röntgar höftlederna på hunden så man vet hur det ser ut och om hunden klarar av att dra överhuvudtaget.

Att dock vänja hunden vid sele och att ha något mycket lätt som skramlar bakom sig tycker jag inte låter så farligt dock, så länge man tar det i korta stunder i taget och INTE har nån vikt i pulkan.

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.
Jag föreslår att du går in på polarhundklubbens hemsida:

http://hem2.passagen.se/polhund/

Där kan du gå in på tex Sibirian Huskey och kolla vad dem tycket. Det kan råda stora skillnader på vad folk tycker. Men man ska vara försiktig med att börja för tidigt.

/

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips