När buktar packluckan utåt?

Jag hoppas att här finns en del kajakintresserade som samtidigt är matematiskt begåvade och kanske även kan tänkta sig att grotta ner sig i en fråga som knappast har några praktiska implikationer.

Med andra ord, om du är ute efter köptips, vill diskutera skedda eller roder eller andra praktiska spörsmål, gå tillbaka till forumet och läs något annat inlägg :)

Vad jag har lagt märke till är följande:
Varma dagar med strålande sol, inte speciellt mycket packning och med stora packluckor i gummi (som på min Garkast), så börjar luckorna efter ett tag bukta utåt. Dagar med inte lika mycket strålande sol och/eller med väldigt kallt vatten blir effekten inte lika stor eller till och med ibland omvänd.

Vad jag undrar är:
Skulle man kunna räkna ut när det här inträffar? (inte för att jag kan komma på när man skulle vilja göra det). Jag antar att det har att göra med följande faktorer:
Solens styrka (vet inte vad man mäter det i för enhet)
Vattnets temperatur
Gummiluckans diameter
Packutrymmets rymd
Mängden packning
Skrovets yta ovan respektive under vattenytan
...kanske även andra faktorer?

Tänk om någon kunde komma fram med formeln för det här, skulle då inte jorden bli en bättre plats att leva? :) ... eller bara för att det går?!?

Jag har hört att om vattnet är grundare än halva kajakens längd kommer det att påverka farten negativt. Jag vet inte om det stämmer, men visst känns det som att det går saktare när det är riktigt grunt. Tänk om vi på samma sätt kunde lösa mysteriet med den putande packluckan...

Wow!

Någon som känner sig manad?

.Patrik.

innestängd luftmängd (och lufttryck just då) och denna lufts temparatur då luckans stängs är ju utgångspunkt.

luftvolymökning/tryckökning som krävs för att luckan skall bukta ut är en fråga på "responssidan".

skillnaden däremellan är att luftmängden fått ökad temperatur som svarar mot luftvolymökning/tryckökning.

- luftvolymen beror på kajak och packing.

- "ökningsbehovet" beror på luckan.

- temperaturökningen som krävs beror på solinstrålningenergin som når luftmängden, minus avkylningseffekten från vattnet som når luftmängden (om vattnet nu kyler annars på plus).

Och exakt där fick jag något annat viktigt att göra... :)

(Viss lapp, som biskop Brasks, som nämner att det var cirka tusen år sedan att jag tänkte på det här... Och att whiskyn var god.)

Allmänna gaslagen

Allmänna gaslagen lyder:

pV=nRT eller p*V=n*R*T med multiplikations tecknen utsatta

p= trycket
V=volymen
n=materialmängden
R= allmänna gaskonstanten
T=temperaturen (grader Kelvin)

För att göra det enklare: igen packning, utan bara luft.
I ett tätt utrymme är n och R konstant
Detta medför att pV/T =konstant

Då temperaturen ökar så måste trycket eller volymen öka (eller båda öka). Är det ett starkt kärl (som en gasbehållare) så ökar trycket. Är det ett svagt kärl, som en ballong så ökar volymen.

En kajak med tätt packutrymme och med gummiluckor så ökar trycket med ökande värme och gummiluckorna bukar utåt. Helt enligt fysikens lagar.

På vissa kajaker (som min) har tillverkaren av kajaken gjort ett litet litet hål (någon/några tiondels mm i diameter skulle jag tro att hålet är) i skottväggen så att utrymmet inte är helt tätt. Detta för att slippa buktande packluckor, men till priset att packutrymmet inte är helt vattentätt.

Tvärt om blir det om man sätter på packluckorna då det är varmt. När temperaturen sjunker, så sjunker trycket i det täta skottet. Det medför att gummiluckorna blir svåra att öppna.

Per Brune

hedljung; sa:
Jag har hört att om vattnet är grundare än halva kajakens längd kommer det att påverka farten negativt. Jag vet inte om det stämmer, men visst känns det som att det går saktare när det är riktigt grunt.

Ja, vattendjupet har betydelse för skrovets motstånd. Det beror på att om det är riktigt grund rör sig vattnet fortare krig skrovet eftersom det inte har någonstans att ta vägen. Det leder dels till ökat motstånd, dels till att djupgåendet ökar. Jag har för mig att det med både fartygets djupgående och längd att göra.

Samma effekt kan även suga ett fartyg i sidled om man passerar nära t.ex en sandbank eller om två fartyg möts för nära varandra.

Övriga faktorer som borde inverka är nog bl.a skrovform och fart. Det här är något som man tänker/räknar på när det handlar om riiktigt stora fartyg. På mindre fartyg och båtar har man ju sällan dom små marginalerna relativt fartygets storlek. En kanot borde däremot kunna komma i närheten om det, som du skrev, är riktigt grunt.

Pröva att googla på "squat" eller "shallow water effect" så kanske det finns mer att hitta.

//Erik
[Ändrat av eriksjoberg 2007-07-06 kl 23:50]

Det handlar väl inte bara om lufttrycket, det handlar väl också om att luckan blir varm och expanderar (och därmed måste bukta åt endera hållet)?

Kan tänka mig att om det är varmt och soligt buktar den utåt. Är det kallt men soligt så buktar den inåt. Och är det inte soligt så buktar den knappt synligt oavsett om det är varmt eller kallt?

Skadad under transport

Min lilla Qaanaaq blev skadad i transporten från Japan på detta sätt. Alldeles nytillverkad satte man på luckorna och stoppade in den i containern. På containerbåten blev det väl sedan ganska varmt och luften i packutrymmena expanderade. När den kom fram var den lite uppblåst och plasten hade härdat så det sjönk inte tillbaka. Jag fick några liter extra packvolym och några tusenlappar rabatt. I början tänkte jag att kanske plasten blivit försvagad av rörelsen under härdningen men inget har hänt.

nermander; sa:
Det handlar väl inte bara om lufttrycket, det handlar väl också om att luckan blir varm och expanderar (och därmed måste bukta åt endera hållet)?

Kan tänka mig att om det är varmt och soligt buktar den utåt. Är det kallt men soligt så buktar den inåt. Och är det inte soligt så buktar den knappt synligt oavsett om det är varmt eller kallt?

Fasta material har en längdutvidgningskoefficient på i storleksordningen (M.N*10^-5)/K och blir nästan försumbar i sammanhanget (tror jag). Men då packluckorna utvidgar sig i värme så gör även däcket och sargen runt luckan det. Visserligen är gummiluckor svarta och blir nog varmare än det omgivande däcket, men jag tror det är försumbart i sammanhanget.

Jag ids inte räkna.

Per Brune

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg